تجربه سفر به روستايي در كرج كه راه زميني ندارد

                                  


پيش از پي‌ريزي سد كرج 50 خانوار در اين روستا زندگي مي‌كردند،‌ اما اين روزها خالي از سكنه است و به يكي از قطب‌هاي گردشگري استان البرز تبديل شده است.
به گزارش برنا، تا به حال با قايق به روستايي در دامنه كوه رفته‌ايد؟ سفر به روستايي كه در دامنه كوه و در جوار درياچه‌اي حاصل از ساخت سد قرار دارد مي‌تواند تجربه جذاب و هيجان‌انگيزي باشد،‌ براي اولين فرصتي كه براي سفر و تفرج در تعطيلات تيرماه به دست مي‌آوريد. روستاي منحصر به فرد “واريان” واقع در حاشيه سد كرج و در دامنه كوه، در مسير جاده كرج به چالوس قرار دارد.
بش از پي‌ريزي سد كرج 50 خانوار در اين روستا زندگي مي‌كردند، اما اين روزها خالي از سكنه بوده و به يكي از قطب‌هاي گردشگري استان البرز تبديل شده است.
جاده كرج – چالوس از زيباترين جاده‌هاي دنيا است و “واريان” جزيره مانند كوچكي در آنسوي آب‌هاي سد كرج، زيبايي‌هاي اين جاده را چند برابر كرده است.
“واريان” در بين 6 روستاي گردشگري منطقه تنها روستايي است كه راه دسترسي زميني ندارد و تنها با قايق مي‌شود به اين روستا سفر كرد. در گذشته هم بعد از پي‌ريزي سد كرج ساكنان اين روستا با قايق به شهر رفت و آمد مي‌كردند.
بعد از ساخت و سازها و پي‌ريزي‌ سد كرج، ساكنان روستاي واريان به منطقه ديگري جا به جا شدند. آنچه روستاي واريان را از ساير مناطق مستثني مي‌كند،‌ زيباي منحصر به فرد اين روستا است كه بخش اعظم آن مديون زيبايي درياچه حاصل از ساخت سد كرج يا سد امير كبير است.
در اين سفر مي‌توانيد با يك تير 3 نشان را هدف بگيريد، سفر به جاده چالوس، بازديد از روستاي واريان و ديدار با اولين سد چند منظوره كشور. فرزندان اهالي واريان به دليل زندگي در جوار درياچه به شنا، اسكي و قايق‌راني مي‌پرداختند. جالب است بدانيد درست به همين دليل تعدادي از آنها به درجه قهرماني ملي در اين سه رشته ورزشي رسيدند.
در حال حاضر همه اهالي روستاي واريان در كرج زندگي مي‌كنند. وارياني‌ها سنت‌هاي زيبايي دارند،‌ آنها در اولين روز سال به عيادت از خانواده‌هاي داغدار مي‌روند و به اين ديد و بازديد “نوعيد” مي‌گويند.
اگر از لغت‌نامه دهخدا درباره اين روستا سراغ بگيريد، مي‌خوانيد: “واريان” نام دهي است از دهستان ارنگه كرج از شهرستان تهران واقع در 25 هزار گزي شمال شرقي كرج و كنار جاده كرج به چالوس در دره رود كرج. ناحيه‌اي است سردسير و داراي 1068 تن سكنه است. آب آن از رود كرج و چشمه‌سار تامين مي‌شود و محصول آن غلات و ميوه و لبنيات و عسل و داراي باغهاي ميوه است. شغل اهالي زراعت و گله‌داري و كرباس‌بافي و گيوه‌سازي است داراي دبستان و راه ماشين‌رو است.