9 باغ ايراني جهاني شدند

او كيفيت بالاي پرونده و همچنين جامع و فني بودن آن را عامل ثبت جهاني هر 9 باغ موجود در پرونده‌ي «باغ ايراني» دانست.  دقايقي پيش، سيزدهمين اثر ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد.

محمدحسن طالبيان ـ مسؤول تهيه‌ي پرونده‌ي «باغ ايراني» ـ اعلام كرد كه دقايقي پيش، پرونده‌ي «باغ ايراني» با اكثريت آراي اعضاي كميته‌ي ميراث جهاني، بلافاصله پس از معرفي و بدون پرسش و پاسخ، در فهرست ميراث جهاني ثبت شد.
او كيفيت بالاي پرونده و همچنين جامع و فني بودن آن را عامل ثبت جهاني هر 9 باغ موجود در پرونده‌ي «باغ ايراني» دانست.
سي‌وپنجمين اجلاس كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو از 29 خردادماه در مقر اصلي يونسكو در پاريس آغاز شده است و تا هشتم تيرماه ادامه دارد. در اين اجلاس پرونده‌ي «باغ ايراني» شامل 9 باغ پاسارگاد و ارم از استان فارس، پهلوان‌پور و دولت‌آباد از استان يزد، فين و چهل‌ستون از استان اصفهان، اكبريه از استان خراسان جنوبي، عباس‌آباد از استان مازندران و شاهزاده‌ي ماهان از استان كرمان از سوي ايران معرفي و ثبت شد.
به گزارش ايسنا، ايران تا كنون موفق به ثبت 12 اثر تاريخي در فهرست ميراث جهاني شده است؛ مجموعه‌هاي تاريخي چغازنبيل (دوراونتاش) در خوزستان، تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس) در فارس و ميدان نقش جهان در اصفهان هر سه در تاريخ 19 ارديبهشت‌ماه سال 1358 در فهرست ميراث جهاني ثبت شدند. پس از ثبت اين آثار، ايران به‌مدت حدود 24 سال اثر ديگري را در فهرست جهاني ثبت نكرد تا اين‌كه در سال 1382، مجموعه‌ي تاريخي تخت سليمان به‌عنوان چهارمين اثر تاريخي كشور جهاني شد. سپس در تيرماه 1383 پاسارگاد و منظر تاريخي و فرهنگي بم، در تيرماه 1384 گنبد سلطانيه و در تيرماه 1385 مجموعه‌ي تاريخي بيستون به جمع آثار ايران در فهرست ميراث جهاني اضافه شدند.
اما در سال 1386، ايران پرونده‌ي قره‌كليسا را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني معرفي كرد كه به‌دليل تغيير و تحولات صورت‌گرفته در سازمان ميراث فرهنگي و ارائه‌ي ديرهنگام پرونده، قره‌كليسا از سوي كارشناسان يونسكو نمره‌ي قبولي نگرفت و ايران يك سهميه‌ي خود را براي ثبت جهاني از دست داد. البته سال بعد، يعني در تيرماه 1387‌، پرونده‌اي با عنوان مجموعه‌ي كليساهاي آذربايجان به يونسكو فرستاده شد و نهمين اثر جهاني ايران با نام مجموعه كليساهاي ارامنه شامل سه كليساي اصلي و چند بناي اطراف آن، همراه دهكده‌ها و قبرستان ثبت جهاني شد. پس از آن و در سال 1388 سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر كه شامل 14 اثر بود، دهمين اثر جهاني ايران نام گرفت. در نهايت، سال گذشته در اجلاس سي‌و‌چهارم كميته‌ي ميراث جهاني كه در برزيل برگزار شد، ايران براي نخستين‌بار موفق به ثبت جهاني دو اثر تاريخي بازار تبريز و مجموعه‌ي بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي به‌صورت همزمان شد.