مردم سرخون با تهیه طوماری خواستار قطع نفت از سر سفره‌های شان شدند!

آلودگی نفتی چشمه سرخون

     ماجرای آلودگی نفتی چشمه سرخون در استان چهارمحال و بختیاری را که یادتان هست؟ همان ماجرای نشت نفت از خطوط انتقال و دفن غیر اصولی لجن‌های نفتی تلمبه خانه گندمکار در بالادست این چشمه بزرگ آب شرب روستایی که بنابر گزارش‌های دستگاه‌های محیط زیست، جهادکشاورزی، دامپزشکی و شیلات؛ منطقه را با یک بحران محیطی زیستی خسارت زا مواجه کرده است.

     البته افزون بر ۲ دهه بود که پس از بارش باران، آب این چشمه که در پائین دست تلمبه خانه نفتی گندمکار قرار گرفته و منبع تأمین آب شرب اهالی چند آبادی، چند مزرعه پرورش ماهی و ده‌ها هکتار مزارع کشاورزی در منطقه است، آلوده به مواد نفتی گشته؛ اما از سال گذشته این آلودگی به شکل معنادار و نگران کننده ای شدت یافته و سلامت مردم نیز به خطر افتاده است. رخداد تلخی که بنابر گفتگوی اخیر فرماندار اردل جناب فیروز خسروی با خبرگزاری مهر؛ هم اکنون به یک بحران در منطقه تبدیل شده است و ایشان خواستار مشارکت و همکاری تمامی‌مسئولان دست اندرکار استانی و شهرستانی حوزه‌های آب، سلامت، کشاورزی و محیط زیست برای مدیریت آن بحران شده اند.

     بنابر گفتگوهایی که برخی از اهالی منطقه با نگارنده داشته اند؛ با افزایش شمار افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، افزایش خسارت‌های ناشی از ممنوعیت فعالیت مزارع پرورش ماهی و توقف کشت در مزارع و همچنین مشکلات ناشی از کمبود آب شرب و بهداشت عمومی؛ نارضایتی‌های اجتماعی در منطقه افزایش یافته و نمایندگان مردم ۲۴ روستای تحت تأثیر منطقه با تهیه طوماری از رییس جمهور محترم جناب دکتر احمدی نژاد؛ خواستار ملزم کردن شرکت خطوط لوله انتقال نفت به جبران خسارت‌های مالی و پزشکی زیان دیدگان ناشی از سهل انگاری آن شرکت و رفع آلودگی نفتی از آن چشمه بزرگ و مهم در منطقه شده اند.

     یک نسخه از این طومار که به عنوان رییس جمهور تهیه و به امضای نمایندگان مردم محلی و ممهور به مهر شوراهای اسلامی‌۲۴ روستای منطقه شده است را می‌توانید در زیر ملاحظه کنید:

صفحه ۱ طومارصفحه ۲ طومارصفحه ۳ طومار

بازتاب‌ها:

- خبرگزاری مهر: نشت نفت به چشمه سرخون/ سلامت اهالی به خطر افتاده است

- خبرگزاری کشاورزی ایران: اعتراض نمایندگان ۲۴ روستا به نفوذ نفت به زمین‌های کشاورزی و آب شرب

- وب سایت اخبار نفت(نکونیوز): نامه نمایندگان ۲۴ روستا به احمدی‌نژاد

- سایت خبری انصار حزب الله(یالثارات): نامه نمایندگان ۲۴ روستا به احمدی‌نژاد

- نشریه اینترنتی مردم لر(لور): مردم سرخون با تهیه طوماری خواستار قطع نفت از سرسفره‌های شان شدند!

- سایت خبری تابناک: نشت نفت به چشمه سرخون

Posted in: دسته‌بندی نشده