افزایش مبتلایان به ایدز تا 5 سال آینده در ایران/ هشدار درباره افزایش ایدز جنسی

 دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفته است که شمار مبتلایان به ایدز در کشور طی 5 سال آینده به 126 هزار و 300 نفر افزایش خواهد یافت.
  وی با بیان اینکه هم اکنون برآورد می شود 93 هزار و 250 نفر مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد، عنوان داشته است که بر اساس آخرین آمار سال جاری، سه هزار و 619 نفر مبتلا به ایدز در مرحله پیشرفته، سه هزار و 520 نفر تحت درمان هستند در کشور وجود دارند در حالی که تاکنون 4 هزار و 781 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند
همچنین دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت با اعلام اینکه شاهد افزایش بروز ایدز در زنان جامعه و نیز در سنین جوان جامعه و از طریق جنسی هستیم، گفته است که اگر بتوانیم برنامه های کاهش آسیب را از 80 درصد به 95 درصد برسانیم امیدوار خواهیم بود بتوانیم شیوع ایدز را به یک دهم درصد کاهش داده و به عدد صفر نزدیک کنیم ولی اگر برنامه ها خوب اجرا نشود و یا سازمانهای مسئول همکاری درستی نکنند این بیم هم وجود دارد که تا 5 سال آینده موج سوم شیوع ایدز در کشور ایجاد شده و شاهد تغییر الگوی غالب بیماری از راه تزریق به راه جنسی باشیم.
وی معتقد است که باید به شیوه کنترل شیوع ایدز از طریق تماسهای محافظت نشده جنسی توجه بیشتری کنیم و خوشبختانه مراکز ویژه زنان که در سال 86 و 87 تاسیس شده و شامل 5 مرکز بود هم اکنون به 25 مرکز رسیده است.
 دستجردی به این موضوع اشاره کرده که آنچه برای ما مهم است آن است که باید فعالیتهای خود را در زمینه کاهش شیوع HIV در زمینه انتقال جنسی متمرکز کنیم. سهم انتقال جنسی تا سال 85 نسبتا ثابت بوده و حدود 5 تا 8 درصد موارد از طریق جنسی بوده، حال که امروز این سهم به 21 درصد رسیده، نیازمند فعالیت بیشتر مقابله‌ای است.  ( مهر )

Posted in: دسته‌بندی نشده