محیط زیستی ها خواهان توقف ساخت پالایشگاه در میانکاله از مقام رهبری شدند

با امضا طوماری خطاب به مقام رهبری، جمعی از دوستداران و فعالان حوزه محیط‌‌ زیست کشور،خواستار توقف ساخت پالایشگاه در میانکاله، نزدیک پناهگاه حیات وحش میانکاله شدند.

معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، محمد حسن پیراسته مدیر کل اسبق محیط زیست استان تهران و جمعی از مدیران وکارشناسان قدیمی محیط زیست و نیز نام چند تن از فعالان رسانه ای در این طومار به چشم می خورد.

متن نامه به رهبر جمهوری اسلامی ایران در زیر می آید: « حضرت آیـت الله الـعظمی خـامنه ای رهـبر مـعظم انـقلاب اسـلامی؛ اینجانبان امضا کنندگان ذیل، مخالفت خود را با احداث پالایشگاه در دهستان مـیانکاله شهرستان بهـشهر در استان مـازندران، بنا به دلایل زیر اعلام می کنیم و با توجه به حساسیت حـضرتعـالی نسبت به حفظ محیط زیست و حفظ اراضی ارزشمند کشاورزی درخواست داریم پیش از آنکه هزینه ای برای اجرای این طرح صورت گیرد، دستور توقف عملیات احداث پالایشگاه و انجام ارزیابی اجتماعی و زیست محیطی دقیق طرح توسط کارشناسان مستقل، نمایندگان جوامع محلی، و نمایندگان سازمان های مردم نهاد را صادر فرمایید.

۱- اراضی دهستان میانکاله در حدود ۱۶۰۰۰ هکتار است که بخش های قابل توجهی از آن با احداث پالایشگاه، جاده های مربوطه، مخازن، و صنایع پیرامونی، ارزش خود را در تولید محصولات کشاورزی و دامی از دست خواهد داد. ۲- یکی از بی مانندترین زیست بوم های دریایی- تالابی ایران، یعنی پناهگاه حیات وحش میانکاله، در نزدیکی منطقه مورد نظر برای پالایشگاه مورد تخریب و آلودگی قرار خواهد گرفت. ۳- با در نظر گرفتن این نکته که همواره صنایع نفتی و پتروشیمی، آلاینده‌های زیست‌محیطی شامل گاز خروجی از دودکش‌ها، ذرات معلق، غبارصنعتی، آلودگی فاضلاب‌ها، پساب‌های صنعتی، آلودگی‌های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک، SO2، NOX، H2S، CO2، CO، O3، NO2 و فلزات سنگین را به دنبال دارد احداث چنین طرح های در این منطقه با اکوسیستم خاص و بالا بودن سطح سفره های آب زیر زمینی که احتمال انتقال و انتشار آلودگی های صنعتی را در پی خواهد داشت، بسیار بالا است. ۴- منطقه مذکور، در بالادست بخش جنوب غربی میانکاله قرار دارد و سیلاب های زمستانی و بهاری تمامی آلودگی های نفتی و شیمیایی پدید آمده را توسط رودخانه ها و کانال های زهکشی وارد تالاب میانکاله خواهد کرد. ۵- دهستان میانکاله یا ۱۹۰۰ هکتار باغ، از قطبهای مهم تأمین مرکبات کشور با تولید بیش از ۴۷۴۰۰ تن در سال است که با تغییر کاربری و آلودگی محیط، مورد تهدید قرار خواهد گرفت. ۶- در دهستان میانکاله ۷۰۰۰۰ رأس گوسفند و ۷۴۰۰ راس گاو و گاومیش به صورت سنتی و صنعتی نگهداری می¬شود؛ تغییر کاربری زمین ها، تغییر بافت جمعیتی، و آلودگی های صنعتی، فعالیت های اشتغال زا و حیاتی دامپروری را مختل خواهد کرد. ۷- سیمای طبیعی بی مانند منطقه که از لحاظ حفظ ثروت های زیستی و از جنبه درآمدزایی و اشتغال از طریق گردشگری دارای اهمیت بسیار است، تحت تأثیر این ساخت و ساز غیرضروری نابود خواهد شد. ۸- آبزی پروری در دهستان میانکاله با تولید بیش از ۶۷۰۰ تن ماهی در سال و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۴۰۰۰ نفر، به واسطه احداث پالایشگاه دستخوش آسیب جدی خواهد شد. ۹- نظر به اینکه ۶۱درصد از مساحت کشور در اقلیم خشک و فراخشک قرار دارد که ۱/۳ برابر درصد جهانی (۶/۱۹ درصد) است. لذا با این حجم بالای اراضی خشک در کشور، حفظ اراضی حاصلخیز خطه شمال در جهت تأمین نیازهای خوراکی و دامی کشور در راستای حفظ استقلال اقتـصادی از بیگانگان، همواره از اولویت های مورد توجه می باشد. ۱۰- همانطور که مستحضرید محل قرارگیری صنایع با در نظر گرفتن ملاحظات محیطی و اقلیمی در نقاطی جایابی می گردد که در مسیر وزش باد، به سمت مراکز استقرار و تجمع انسانی و اراضی کشاورزی، باغی و مراکز پرورشی دام و طیور قرار نداشته باشد؛ با توجه به اختلاف حرارتی دریا و خشکی که بطور فصلی وزش بادهای محلی را در منطقه سبب می گردد، در فصول بهار و تابستان، استقرار پرفشار برفراز دریای خزر، جریان باد غالب در منطقه، از دریا به خشکی خواهد بود که این خصیصه از نقطه نظر انتقال و انتشار آلودگی، حائز اهمیت است.