دو مصاحبه با یک بلیت

 

ریشه اصلی آب گرفتگی‌های شدید معابر که اخیرا در تهران و حتی بسیاری دیگر از کشورهای جهان اتفاق افتاده است را باید در موضوع تغییر اقلیم جستجو کرد.

این جمله را پایگاه خبری شهر الکترونیک از قول سید مجید مفیدی، دکترای طراحی شهری از دانشگاه شفیلد انگلستان نقل کرده است که می توانید مصاحبه ی کاملش را اینجا مطالعه کنید و من فقط یک پاراگراف از مصاحبه را درج می کنم:

همانگونه که تغییر اقلیم موضوعی جهانی است، راه حل اصلی آن نیز باید جهانی باشد. بدین معنی که راهکارها و فعالیت‌های در مقیاس شهری، منطقه‌ای و ناحیه‌ای در این زمینه کفایت نمی‌کنند. یکی از مهمترین راهبردها در این زمینه این است که تمامی کشورهای جهان باید ملزم شوند که تعهدات خود در پیمان کیوتو را رعایت نمایند. امروزه، براساس تغییر اقلیم بسیاری از دلتاها به خطر افتاده‌اند. خیلی از بناها به طور مشخص در حال نابودی هستند. سامانه‌های زیستی دیگر مانند گذشته جوابگو نیستند. بر اثر تغییر اقلیم، هر روز حدود 80 گونه حیوانی و گیاهی در جهان منقرض می شوند که مجموع این رویدادها می‌تواند به انقراض نسل انسان بر روی کره زمین منتهی شود. هم اکنون در بسیاری از شهرها در دوره‌های زمانی مشابه در سالهای متمادی شاهد باران، سال دیگر برف و دیگر سال خشکسالی هستیم.

 

اگر اهل خواندن مصاحبه هستید، مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی هم مصاحبه ای انجام داده با روزنامه ی خراسان که از اینجا قابل دسترسی است.

«علي اعتماد» با بيان اين که با توجه به خشکسالي چندين ساله و کاهش شديد ميزان بارندگي، خشکسالي هم چنان در استان وجود دارد به خراسان مي گويد: هر چند در سال جاري ميزان بارندگي در استان نسبت به سال گذشته افزايش يافته اما اين بارش ها به علت خشکسالي چندين ساله تاثيري در روند تغيير اقليم نداشته است.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده