نفس مردم کرمانشاه به شماره افتاد !

وجود کوره های سنتی آجرپزی در حاشیه شهر کرمانشاه به حدی آب و هوای شهر را تحت تاثیر گذاشته است که می توان گفت نفس مردم کرمانشاه را به شماره انداخته است. دیر زمانی است که کوره های سنتی آجر پزی در حاشیه شهر کرمانشاه و در کمترین فاصله ممکن با منازل مسکونی همچنان با فراغ بال به کار خود مشغولند.بیش از 8 ماه از سال، همسایگان و مردمان حاشیه این کوره مجبورند که دود کوره های آجر پزی را استنشاق کنند.

اثرات زيست محيطي اين كوره ها !

بیماری های ریوی، آسم، سوزش چشم و پوست تنها گوشه ای از صدمات جسمی کوره های سنتی آجر پزی بر مردمان همجوار این کوره ها است.از سویی دیگر همین کوره ها آسمان اطراف خود را به دریای از غبار و خاک تبدیل کرده  و گویی که در آسمان این گوشه از دنیا نه آسمان آبی است و نه آفتابی وجود دارد!

چند سالی است که مسئولان ذیربط قولهایی مبنی بر تعطیلی یا جابجایی این کوره ها را می دهند، ولی هنوز این وعده ها صورت عملی به خود نگرفته اند.هریک از مسئولان ،دیگری را مسئول ساماندهی و یا تعطیلی این کوره ها می دانند  .همین امر باعث شده است که این معضل همچنان زیست بوم بخشی از کرمانشاه را تهدید کند.

مجید ابدی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در این باره می گوید: همه می دانیم که وجود این کوره ها خطرات بیشماری برای ساکنان و شهرکهای حاشیه خود دارند، ولی جمع آوری و ساماندهی این مجموعه، کاری جمعی و گروهی است.

كوره ها منتقل مي شوند !

وی می گوید: در جلساتی، از صاحبان این کوره ها دعوت کردیم که به جای دیگر منتقل شوند که این پیشهاد دولت را قبول کردند،ولی باید قبل از اجرای برنامه جابجایی، بستر های مناسب برای انتقال کوره ها مهیا باشد.

ابدی تاکید کرد: مجوز فعالیت به کوره داران تنها به مدت یکسال است و باید بعد از اتمام این مهلت قانونی، این جابجایی انجام پذیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه می گوید: از سویی دیگر این مشکل وجود دارد که در صورت تعطیلی کوره های آجر پزی، بسیاری از افراد بیکار می شوند، که این خود مشکل دیگری است.

در برخی از استانهای کشور که زودتر از کرمانشاه به خطرات بالقوه وجود کوره های آجر پزی سنتی پی برده اند، کارخانه های آجر پزی ماشینی و صنعتی جای این کوره های سنتی را گرفته اند و به نوعی می توان گفت که مشکل کوره های سنتی شهر خود را برای همیشه منتفی کرده اند.

كوره ها تعطيل شوند عده اي از نان خوردن مي افتند !

کریمی  یکی  از کوره داران قدیمی در این باره می گوید: تنها منبع ما همین کوره های آجرپزی هستند که چند سالی  است بازده اقتصادی خودشان را با گران شدن سوخت از دست داده اند.این کوره دار می گوید: اگر کوره بنده و دیگر همکارانم تعطیل شوند، بسیاری از نان خوردن می افتند و دولت چه کاری می تواند برای این افراد بیکار شده انجام دهد؟

کریمی تاکید می کند: مسئولان بارها گفته اند که قصد جابجایی جایگاه کوره ها را  دارند، ولی هنوز برای صنف کوره دار مشخص نیست که آیا این جابجایی سودی از نظر اقتصادی برای ما دارد و یا فقط مقصود دولت دور کردن کوره داران از مکان فعلی آنهاست؟!

این سخن کوره داران خود سوالی است که نیازمند پاسخ صریح مسئولان به تضمین آینده شغلی صاحبان کوره های آجرپزی سنتی است.ابدی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در این باره می گوید: با برنامه های انجام شده، کمتر از یکسال دیگر کوره داران باید منتظر خبرهای خوبی باشند.

حال تا چه زمانی کوره داران باید منتظر جابجایی باشند خود سوالی است که نیاز به زمان و پیگیری مسئولان دارد.بر اساس این گزارش، هنوز در استان کرمانشاه کارخانه صنعتی در امر آجر پزی وجود ندارد و منبع تامین آجر بخش ساختمانی کرمانشاه، بخشی از کوره های سنتی آجر پزی تامین می شود و مابقی نیاز از سوی کارخانه های صنعتی تولید آجر در دیگر استانها تامین و تهیه می شود.

…..

گزارش: مهدی زارعی

Posted in: دسته‌بندی نشده