خلیج فارس و تغییر اقلیم: گرم تر، شورتر و کم ماهی تر

 

اگر خاطر مخاطبان دوست داشتنی ام باشد مدتی قبل، اینجا مطلبی نوشتم از شرایط نامساعد خلیج فارس در مواجهه با تغییرات اقلیمی و اینکه بر اساس مطالعه ای که معرفی کرده بودم پیش بینی می شود صید در خلیج فارس به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

امروز روی ایرنا خبری دید، اینجا، که اشاره می کند تغییرات اقلیمی می تواند باعث افزایش شوری آب خلیج فارس شده و پیامدهای اکولوژیکی قابل توجهی برجای بگذارد. 

در متن خبر آمده است:

خلیج ‌فارس یك دریای كم عمق است كه آب آن تحت‌ تأثیر آب‌های ورودی از دریای ‌عمان و اروند رود، تبخیر و شوری زیاد آب ، جریان‌های جزر و مد، فعالیت‌های نفتی، كشتیرانی، صید و صیادی، ساخت ‌و سازهای ساحلی و گردشگری است.

… تغییر اقلیم در خلیج‌ فارس می‌تواند باعث كاهش ورود آب شیرین، افزایش شوری آب، افزایش سطح آب دریا، تغییر در اسیدیته آب و افزایش توالی و شدت توفان‌ها شود. ورود آب شیرین به خلیج‌ فارس به‌ طور طبیعی كاهش شوری آب دریا، افزایش ورود مواد مغذی و حاصلخیزی دریا، افزایش پلانكتون‌ها، افزایش ورود مواد معلق و رسوب‌گذاری در دریا و در نتیجه تشكیل برخی از اكوسیستم‌ها و ایجاد جریان‌های كم‌شور دریایی را به همراه دارد.

برای بحث تاثیرات تغییرات دما و شوری دو مقاله اینجا می گذارم که از رفرنس های مقاله ی نیچر هستند و ممکن است برای برخی دوستان که قصد دارد بیشتر در این حوزه مطالعه کنند جالب باشد:

 

Pauly, D. Gasping fish and panting squids: oxygen, temperature and the growth of water-breathing animals, Vol. 22 in Excellence in Ecology Series (ed. Kinne, O.) (International Ecology Institute, 2010).

Castillo, J., Barbieri, M. A. & Gonzalez, A. Relationship between sea surface temperature, salinity, and pelagic fish distribution off northern Chile. ICES J. Mar. Sci. 53, 139–146 (1996). 

 

به نظرم این دلیلی برای نگرانی مضاعف است هرچند بعید می دانم فراتر از همین سمینار کسی به اهمیت موضوع توجه کند.  البته شاید بد نباشد سری به این خبر هم بزنید که در آن پیشنهاد تشکیل شورای عالی تغییر اقلیم ارائه شده است.

 

راستی برای یک نمای متفاوت از خلیج فارس این لینک را توصیه می کنم:

تصاویر ماهواره ای روشنایی شبانه ی خلیج فارس در یک دوره ی هفده ساله 

 

Posted in: دسته‌بندی نشده