شروع تحرکات تاسیس جاده ای نا میمون به نام جاده شهرداری که تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله را از حساسترین قسمت در چند مقطع دو نیم خواهد کرد .
حرفهای تکراری ولی مهم
فاصله ی جاده شهرداری بهشهر به شمالی ترین قسمت میانکاله حدود 18/5 کیلومتر طول دارد که یک شخص باید 8 کیلومتر سواره و همچنین 10/5 کیلومتر پیاده روی کرده تا به دریا برسد صرف نظر از هزینه ی احداث پل و مشکلات زیست محیطی وبسیاری از مشکلات دیگر که بارها و بارها اعلام شده …. اما بزرگراه جدید بهشهر به میانکاله که از کنار راه آهن میگذرد و به بندر رسیده و از انجا به سمت شرق یعنی میانکاله میرود تنها 29/5 کیلومتر از بهشهر فاصله داشته و شخص را به مقصد میرساند .البته اگر هدف دیدن دریا و استفاده از ساحل میانکاله باشد نه افزایش قیمت زمینهای 50 هکتاری اقایانی گمنام که جاده مورد نظر از میان آن میگذرد .
در ضمن اشخاصی که تا ابتدای پل مورد نظر پیش میروند برای رفتن به میانکاله و دریا می بایست ده و نیم کیلومتر را پیاه بروند تا اول از تالاب بعد از منطقه ای با درجه حفاظتی بالا به نام میانکاله صحرا و دوباره قطع تالاب در قسمتی که بیساری از پرنده های باز مانده از مهاجرت در ان زیستگاه ابی زندگی میکنند و برای اخرین بار شاخه شمالی را به دو نیم تبدیل کرده و در زمینهای اشخاصی خاص به دریا میرسند .
سوال دیگر این است که وقتی مردم حومه به ابتدای پل میرسند راهی جز پارک کردن اتومبیلهای خود ندارندمساحت قابل توجهی از فضای اطراف پل که به اصطلاح زیست محیطی اکو تن نامیده میشود تبدیل به پارکینگ خواهد شد .
بعد از سوت و کف برای افتتاح این طرح اشتغال زا که قرار است به قول دوستانی تمامی مشکلات منطقه و بهشهر را به یکباره حل کند ایا گرگان -کردکوی- بندرگز و شهرهای دیگر حق ندارند از این ساحل که از داشتن آن محروم هستند استفاده کنند. آن زمان به این دوستان چه جوابی باید داد ؟؟؟
حال آیا باید اصرار کرد که جاده ای و یا پلی را از روی تالاب بکشیم که به صورت روشن از هم اکنون میتوان مشکلات آن را دید ؟
گزارش جلسه پیگیری جاده بهشهر در سایت بهخبر http://behkhabar.ir/Page.aspx?name=NewsDetail&ID=372
جاده قدیمی بهشهر به دریا که از تالاب میانکاله میگذشت و محل رفت و آمد مردم به ویژه کشاورزان و دامداران بود پس از بالا آمدن آبِ تالاب زیر آب رفته و در چند سال گذشته به یکی از خواستههای مهم مردمی تبدیل شد تا جایی که در لیست یکی از مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت به مازندران قرار گرفت.
در حال حاضر بیشتر کشاورزان و دامداران میانکاله و اطراف آن که در مرکز شهر سکونت دارند برای رفتن به محل کار باید حدود 150 کیلومتر را به صورت رفت و برگشت طی کنند در حالی که از طریق جاده قدیمی تنها بیش از 10 کیلومتر را باید میرفتند و عدهای هم با پای پیاده این مسیر را طی میکردند.
در آخرین نشستی که امروز درباره این موضوع تبادل نظر شد، سید عیسی هاشمی معاون عمرانی استاندار مازندران، هرمز محمودیراد مدیر کل حفاظت محیط زیست و داریوش مقدس معاون حفاظت از محیط زیست مازندران همچنین احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و مسئولان شهرستانی از جمله فرماندار، معاون فرماندار، بخشدار، شهردار، رئیس شورای شهرستان، مشاور طرح و دو تن از اعضای شورای اسلامی بهشهر حضور داشتند.
* احداث پل بر روی میانکاله با اولویت چوبی
در این جلسه معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: احداث پل عابر پیاده با سازههای مناسب و سازگار با محیط زیست با اولویت چوبی و با هدف دسترسی بهشهر به میانکاله و دریا از محل اعتبارات استانی یا بخش خصوصی مصوبه هیئت دولت است.
سیدعیسی هاشمی تصریح کرد: اختصاص 50 میلیارد ریال از سهم سازمان و استان برای طرح جامع مدیریت میانکاله با رویکرد حفاظت محیط زیست، صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، جنگلها و مراتع و آبخیزداری و تأمین تسهیلات مورد نیاز توسط بانک مرکزی باشد.
وی با بیان اینکه مصوبه هیئت دولت از ثابت بودن پیادهرو میگوید، ابراز داشت: چوبی یا بتونی بودن پل، بستگی به طرح دارد، اما اولویت با سازههای چوبی و متناسب با محیط زیست است ضمن آنکه حتی یک « واو » و « از» مصوبه را هم نمیتوانیم تغییر دهیم.
* خواسته مردم بهشهر برخلاف مصوبه هیئت دولت
در ادامه این نشست، هرمز محمودیراد مدیر کل محیط زیست مازندران، گفت: مصوبه دولت احداث پل عابر پیاده است، اما خواست مسئولان و مردم راه دسترسی ماشینرو است.
وی با بیان اینکه محیط زیست نمیخواهد در مصوبه دولت محدودیت ایجاد کند، تاکید کرد: همه میدانیم اثراتی که یک سازه چوبی روی محیط زیست میگذارد با سازه بتونی فرق میکند ضمن اینکه راه ماشینرو هم با راه نفر رو خیلی فرق دارد و همه اینها چیزهای کوچکی نیست که به راحتی از آن بگذریم.
این مسئول ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس طرح و گزارش نهایی نظر میدهد و ارزیابی نهایی هم متناسب با ضوابط و استانداردهای زیست محیطی است.
* مردم در حفاظت از میانکاله دلسوزتر هستند
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه هم با یادآوری اینکه قبل از انقلاب راهی بود که از میانکاله به دریا میرفتیم و حتی میلههای آن هم مشخص است، خاطرنشان کرد: دسترسی مردم با رعایت استانداردهای زیست محیطی از میانکاله به ساحل دریا به طوری که از یک طرف دوچرخه و درشکه و از یک سمت هم عابران پیاده از آن عبور کنند مطالبه مردمی است و مصوبه فعلی، خواسته ما نیست.
احمدعلی مقیمی با بیان اینکه منتظر طرح جامع میانکاله نباید باشیم و مردم در حفاظت از میانکاله دلسوزتر از همه هستند، تصریح کرد: قوانین محیط زیست برای 50 ،60 سال قبل است و همراه با پیشرفت، توسعه پیدا نکرده، حتی یک سرویس بهداشتی هم در میانکاله نداریم و با این اوصاف نمیخواهیم طرح جامع میانکاله را شروع کنیم.
محمدرضا البرزی فرماندار بهشهر هم در سخنانی بر ماشینرو ساخته شدن راه دسترسی بهشهر به دریا و میانکاله تاکید و تصریح کرد: اگر جان عدهای در خطر بیفتد بالاخره باید یک ماشین آمبولانس یا آتشنشانی از روی این پل رد شود و به داد مردم برسد.
وی تصریح کرد: برای عابران پیاده و ماشینهای سواری هم برنامه مدیریتی داریم و هدف علاوه بر دسترسی مردم به راه قدیمی، شناخت بیشتر میانکاله و حفاظت از آن است.
* تا پایان امسال تکلیف جاده بهشهر به دریا مشخص میشود
در پایان جلسه مقرر شد برای شروع کار مبلغ 150 میلیون تومان از محل تملک و دارایی شهرستان بهشهر به تفکیک 50 میلیون برای مطالعه و 100 میلیون تومان برای اجرا در اختیار مجری قرار بگیرد که از سوی فرمانداری اختصاص یافت.
همچنین شهرداری مکلف شد تا هر اطلاعاتی در رابطه با راه دسترسی و مطالعه و اجرا را در اختیار محیط زیست بگذارد همچنین مشاور طرح مکلف شد تا پایان بهمن نسبت به ارائه گزارش نهایی و شروع کار اجرایی به سازمان حفاظت محیط زیست استان اقدام کند.
بر اساس بند دیگر مصوبات این نشست، محیط زیست استان مکلف شد در یک ماه آینده نسبت به ارائه گزارش ارزیابی نهایی زیست محیطی برای شروع کار پروژه به استان اقدام کند.
——————–و در پایان خواهش دیده بان میانکاله
از دوستداران حیات وحش و طبیعت خواهش میکنم اخبار مربوط و اعتراضات خود را بصورت کاملا منطقی از درگاهای قانونی و صلح جویانه اعلام و اطلاع رسانی کنید تا راه هر گونه سوء استفاده از این حرکت طبیعت دوستانه بسته شود و با تمام وجود و توان از تخریب این بهشت جلوگیری کنیم .
تا لحظه ای که جان داریم از میانکاله دفاع کرده و از تخریبش جلوگیری خواهیم کرد به احترام خالقش /زیستمندانش /گذشتگانمان / و همچنین آیندگان که حق دارند این بهشت را ببینند .
با تشکر
دیده بان میانکاله
مطالبی در این مورد