عملکرد دوگانه وزارت نیرو در خصوص نیروگاه‌های شازند و اصفهان

مهدی زندیه وکیلی ۲۰ دی ماه در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی منشاء اصلی آلودگی هوای شهر اراک، سوخت نیروگاه است، اظهار کرد: با اطمینان می گویم که اگر فعالیت نیروگاه قطع شود، حتی آلودگی برای گروه های حساس هم در اراک نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه میزان و علت آلودگی هوای اراک کاملا مشخص است، گفت: مصرف گاز نیروگاه حرارتی شازند، بیش از مصرف صنعتی و خانگی شهر اراک است، در حال حاضر گاز برخی از صنایع قطع است، مدارس و دانشگاه ها تعطیلند و به تبع آن مصرف گازی صورت نمی گیرد و در واقع نوعی صرفه جویی گاز در حال انجام است، اما آیا این صرفه جویی منجر به تامین گاز برای نیروگاه شازند می شود؟

زندیه وکیلی تصریح کرد: اگر امروز تصمیمی برای مصرف مازوت در نیروگاه ها اتخاذ شده است، با توجه به شرایط کشور است، اما نیروگاه حرارتی شازند با نیروگاه شهید منتظری اصفهان شرایطی مشابه داشتند، آنها موفق شدند و شیر مازوت را بسته اند، چرا ما نتواسته ایم و دلیل این تفاوت را متوجه نمی شویم؟

وی تاکید کرد: می‌توان برق استان مرکزی را از مسیرهای دیگر و تولیدات برق در دیگر نقاط کشور تامین کرد و باید این تصمیمات در وزارت نیرو گرفته شود چراکه وزارت نفت هر آنچه گاز در اختیار دارد توزیع می کند، اما وزارت نیرو نباید دوگانه عمل کند و مسلما نیروگاه شازند هم باید شرایطی مانند نیروگاه منتظری اصفهان داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: در کشور مورد مشابهی مانند نیروگاه حرارتی شازند نداریم که این چنین در محیط زیست انسانی اثر داشته باشد و مازوت بسوزاند و با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که فردا بدترین روز را در زمستان داشته باشیم.

مصرف مازوت را در نیروگاه شازند کاهش دهیم

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه امروز با دو فاکتور آلاینده در هوای اراک روبرو بودیم، افزود: در سال های گذشته فقط با ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون مواجه بودیم، اما امروز با دی اکسید گوگرد هم درگیر هستیم.

رضا میرزایی با بیان اینکه اراک تجربه وجود گوگرد در برخی از ساعات و روزها را فارغ از سوخت نیروگاه داشته است، گفت: گوگرد موجود در هوا ناشی از مصرف گاز lpg در شهر بود، در حال حاضر می توان با هماهنگی لازم، برای چند روز مانع عرضه این گاز شد که موثر خواهد بود.

وی ضمن پیشنهاد کاهش مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، گفت: می توان میزان مصرف سوخت مازوت نیروگاه را به ۱.۵ میلیون لیتر در روز رساند که مسلما انتشار آلاینده ها را به سمت نزولی سوق می دهد.

میرزایی با بیان اینکه در جریان این آلودگی علاوه بر اراک باید وضعیت شازند و مهاجران و خنداب هم در نظر گرفت، گفت: با توجه به جریان باد، بیشترین تجمع گوگرد را در خنداب شاهد هستیم و حتی دور از ذهن نیست که مصرف سوخت نیروگاه همدان در خنداب نیز تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: هفت ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر اراک قرار دارد که در حال حاضر چهار ایستگاه در وضعیت قرمز قرار دارند.

بر اساس این گزارش حسین بختیاری فرماندار اراک نیز با بیان اینکه در حال حاضر استان مرکزی در حوزه برق و گاز صرفه جویی بالایی ندارد، اظهار کرد: امروز وضع هوای اراک بدتر از قبل بود، فردا شاید بدترین روز از نظر آلودگی باشد و باید برای فردا نیز تصمیمی داشته باشیم.

احتمال جابجایی هوا در روزهای آتی

در این جلسه مسئول واحد پیش بینی هواشناسی استان مرکزی گفت: از امروز تا پایان هفته شاهد افزایش دما خواهیم بود و احتمالا تا اواسط هفته این افزایش دما در طول روز خود را نشان می دهد، اما از روز دوشنبه افزایش دمای شبانه نیز خود را نشان می دهد.

رضا مرادی با بیان اینکه هوا در هفته آتی سرد می شود، اما سرما از روزهای فعلی بالاتر نخواهد بود و وضعیت حاد دمایی را پیش رو نداریم، گفت: فعلا با پدیده بارشی مواجه نخواهیم بود و این شرایط پایدار را تا روز چهارشنبه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: از اواخر هفته سیستمی وارد کشور خواهد شد، احتمالا استان مرکزی تحت تاثیر بارش ها قرار نمی گیرد، اما تحت تاثیر جابجایی هوا قرار می گیریم، بنابراین از روز پنجشنبه انتظار جابجایی هوا را داریم.

انتهای پیام