حربه ایران‌هراسی از عظمت جاذبه‌های گردشگری ایران کم نکرد

به گزارش ایسنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در دیدار با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نسبت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور، گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات چند نهادی و چند قوه‌ای کشور است که به‌عنوان سند بالادستی توسعه کشور محسوب می شود، لذا برای پیشبرد اهداف کلان باید نگاه به سمت تدوین سندی مرجع و جامع باشد.

وی افزود: اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی قابلیت این را دارد که به‌عنوان اسناد مرجع به حساب آید و با کسب توافق رؤسای سه قوه و سایر اعضای حقوقی و حقیقی در جلسات این شورا به‌عنوان تصمیم و عزم یکپارچه ملی تلقی شود.

عاملی با اشاره به حضور معاون اول رییس جمهور، رؤسای کمیسیون مجلس و شش نفر از وزرا و معاونان رییس جمهور در ستاد راهبری مهندسی فرهنگی، یادآور شد: در ستاد مهندسی فرهنگی ۴۳ سند ملی پیش­‌بینی شده است که در مسیر تدوین آن تمرکز بر واگذاری مأموریت به دستگاه متولی به‌عنوان ذی نفع موضوع مورد توجه واقع شده است تا دستگاه مذکور بتواند با همکاری دبیرخانه در فرآیند تدوین این اسناد مشارکت محسوسی داشته باشد.

وی ادامه داد: در جلسه هفتم ستاد راهبری مهندسی فرهنگی سند ملی ایرانیان خارج از کشور، سند ایثار و شهادت و مقاومت مطرح شد که مأموریت تدوین آن به وزرات امور خارجه و بنیاد شهید و امور ایثارگران محول شده است. دستور سوم جلسه تدوین سند ملی گردشگری بود که مقرر شد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و تشکیل کمیته مشترک پیرامون تدوین سند مذکور، چارچوب تدوین سند ملی گردشگردی را دنبال کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سند مهندسی فرهنگی تصریح شده که برنامه‌های پنج‌ساله کشور باید متأثر از راهبرد سند مهندسی تدوین شده باشد و حتی برش استانی مربوطه نیز برای آن لحاظ شود.

وی بیان کرد: امروزه نگاه غالب به موضوع گردشگری بیشتر به موضوع گردشگری خارجی معطوف می شود، حال آنکه با وجود اهمیت بالای گردشگری خارجی باید به موضوع گردشگری داخلی نیز توجه مناسبی معطوف شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: فضای مجازی و پدیده جهانی شدن باعث شده تا جاذبه‌­ها در جهان برجسته شده و در نتیجه با حربه‌­هایی چون ایران هراسی و اسلام هراسی نتوانسته­‌اند عظمت جاذبه ­های گردشگری کشور را پنهان کنند.

وی افزود: سیاست عمومی جمهوری اسلامی می تواند در عین توجه به ظرفیت‌­های توسعه گردشگری خارجی روی معرفی بهتر قابلیت‌­های داخلی نیز تمرکز داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در دوره­ ای به سر می بریم که جاذبه‌­ها مغفول نخواهند ماند و با همین نگاه می توان نوعی روند متعادل میان گردشگری داخلی و گردشگری خارجی را با استفاده از قابلیت­‌ها و نوآوری های جدید در بستر وزارتخانه تدوین کرد.

عاملی ادامه داد: با مروری که روی اسناد بین­‌المللی در حوزه فرهنگی صورت می گیرد، استیلای فرهنگ لیبرالی در آن مشهود است و از همین رو می بینیم که مواردی از اسناد مذکور هنگامی که در ظرفیت فرهنگی ایران قرار می گیرد با مشکلاتی مواجه می شود.

وی با اشاره به لزوم تقویت گردشگری حلال و گردشگری دینی، گفت: کشورهایی چون ترکیه و ایتالیا (واتیکان) و اسپانیا در این زمینه توانسته‌­اند به موفقیت­‌هایی در زمینه گسترش گردشگری ادیان برسند. در واقع بسیار از امور میراثی پیرامون میراث مادی و معنوی دین شکل گرفته که جاذبه‌های زیادی برای گردشگران دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پدیده نوین گردشگری سلامت، افزود: بخش قابل توجهی از درآمد بسیاری از شهرهای کشور می تواند در حوزه گسترش توریسم سلامت فعال شود.

او بیان کرد: حوزه گردشگری از حوزه­‌های بکری است که خلاقیت و نوآوری در آن جای زیادی می‌تواند پیدا کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تفکیک میان مفهوم توریسم پایدار و توریسم موقت، اظهار کرد: در توریسم پایدار علم و فناوری جایگاه ویژه‌­ای دارد که ذیل دانشگاه و علایق مربوط به مختصات یک کشور تقویت می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر مبانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اضافه کرد: یکی از احکام طرح شده در متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ضعف در استفاده بهینه از منابع طبیعی ایران و افزایش بهره­‌وری در کشور به جای خام­‌فروشی است.

او با تأیید این نکته که در حال حاضر مکانیزم هوشمندی برای احصاء درآمد مالی توریسم در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: ما همچنین نیاز به آمایش سرزمینی توریسم داریم تا بتوان به شکلی ساختارمند و شبکه­‌ای ارتباطات صنعت توریسم و مردم را برقرار کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: استفاده حداکثری از بخش خصوصی باید با تسهیل اقدامات این بخش همراه باشد و لازم است از بسیاری فرآیندهای فرسایشی که وقت و هزینه را اتلاف می‌کند ممانعت به عمل آید.

وی ادامه داد: در تدوین سند باید بین ساده­‌سازی (simplification) مفاهیم سند در مقابل ساده‌­انگاری (superficiality ) آن تفاوت قائل شد و توجه داشت که مفاهیم سندی چون سند جامع گردشگری باید ساده­‌سازی شده باشد به گونه­‌ای که روی عوامل مؤثر و نقاط کلیدی تمرکز ویژه داشت.

تاکنون سندجامعی برای توسعه گردشگری کشور تدوین نشده

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز با تأکید بر اینکه تاکنون سند جامعی برای توسعه گردشگری کشور تدوین نشده است، به یکسری از برنامه­‌های کلان پیش روی این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: بحث حساب‌­های اقماری گردشگری، برند ملی گردشگری کشور، نظام جامع آموزش گردشگری کشور و برنامه ملی توسعه گردشگری کشور از مواردی است که در حال حاضر مورد توجه این وزارت قرار دارد، ضمن آنکه در برنامه ششم توسعه نیز دولت مکلف شده است تا سند راهبردی توسعه گردشگری کشور را آماده کند.

وی افزود: پیش نویس اولیه سند مربوطه طی جلسات متعدد و با همکاری سازمان برنامه و بودجه تدوین شده و نهایتاً در هیأت دولت به تصویب رسیده است.

تیموری ادامه داد: هدف اصلی تدوین این سند توجه به ساختارهای فرابخشی سند گردشگری و تقسیم کار ملی با دستگاه‌­ها بوده است تا از برخی موازی کاری ها و اتلاف سرمایه در بدنه حاکمیتی جلوگیری به عمل آید.

معاون گردشگری ادامه داد: در این سند برای ۲۹ دستگاه نقش و وظیفه ترسیم شده است ضمن آنکه راهبردهای بلندمدت این وزارتخانه همراه با نگاه به مؤلفه­‌های مربوط به برنامه ملی توسعه گردشگری کشور نیز در این سند مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: توافقی صورت گرفته است که بتوانیم در کنار مشاوره کارشناسان داخلی از مشاوره­‌های بین­‌المللی و مشارکت سازمان­‌های بین‌­المللی نظیر یونسکو نیز بهره­‌مند شویم، ضمن آنکه از همکاری گروهی از نخبگان دانشگاهی در این موضوع استفاده شده است.

تیموری با بیان اینکه برای توسعه گردشگری پایدار نیاز به یک نقشه راه جامع داریم، اظهار کرد: امیدواریم با تدوین این سند بسیاری از موانع پیش روی موضوع گردشگری مرتفع شود.

رحیمی ـ مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری ـ نیز با اشاره به راهبردهای پیش روی طرح جامع گردشگری، گفت: گسترش رشته تخصصی گردشگری در کشور، بهره‌گیری از حمایت جدی بخش خصوصی در زمینه گردشگری، تقویت مشاوره گردشگری و هماهنگی میان دستگاهی، از مواردی است که لازم است به شکل ویژه در سند مورد نظر به آن توجه شود.

آقاسی ـ دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در ادامه با اشاره به مفاد سند مهندسی فرهنگی، گفت: تدوین سند گردشگری از مواردی بوده که در سند مهندسی فرهنگی مورد توجه بوده که خوشبختانه فرآیند اولیه تدوین آن توسط دستگاه مربوطه صورت گرفته و امیدواریم در اولین فرصت بازخوانی محتوای این سند آغاز شود.

در ادامه نریمان ـ سرپرست دفتر خط مشی گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ یادآور شد: خوشبختانه مبحث گردشگری هم در چشم­‌انداز کشور در افق ۱۴۰۴ با هدف ایجاد ۲۰ میلیون گردشگر و هم در برنامه ششم توسعه کشور و نیز سند مهندسی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

او بیان کرد: رویکردهای فرهنگی از قبیل توجه به خانواده ایرانی، مفهوم گردشگری ایرانی، توازن میان گردشگری داخلی و خارجی و … از مؤلفه‌ هایی است که مناسب است در این سند مورد توجه قرار گیرد.

خانم علیزاده ـ سرپرست دفتر امور شوراها و کمیسیون‌های تخصصی ستاد فرهنگ ـ نیز با اشاره به مفاد سند مهندسی فرهنگی، گفت:‌ لازم است برنامه‌های عملیاتی و راهبردهای کلی حوزه گردشگری تفکیک شده و برای تمام دستگاه‌های متولی نیز برنامه مشخصی تدوین شود.

انتهای پیام