این مقاله هم از پایاننامه یکی از بچههای همدوره ما، آقای حقدوست، تهیه شده و در نشریه «اقتصاد محیط زیست و انرژی» دانشکده خودمان چاپ شده. برای احسان عزیز آرزوی موفقیت دارم.
دکتر حمید ناظمان
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
احسان حقدوست
دانشآموخته کارشناسی ارشد اقتصاد محیط زیست دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
آمارهای کشور، حاکی از رشد مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کشور بوده و در سالهای اخیر بنزین مصرفی به طور قابل ملاحظهای بیش از ظرفیت پالایش داخلی شده است و لذا هزینه واردات بنزین سهم نسبتاً مهمی از بودجه دولت را به خود اختصاص میدهد. افزایش جمعیت شهری، اقبال عمومی استفاده از خودروهای شخصی و عرضه بنزین به قیمت یارانهای از عوامل تعیینکننده این پدیده هستند. علاوه بر تحمیل هزینههای فزاینده به اقتصاد کشور، با ایجاد آلودگی بیش از حد هوا در مناطق شهری لطمات جبرانناپذیری نیز بر سلامت شهروندان وارد میکنند. در این پژوهش سعی بر آن است که با استفاده از روشهای پیشرفته اقتصادسنجی، مصرف بلندمدت بنزین در بخش حمل و نقل برآورد گردیده و آن گاه با توجه به اهمیت موضوع، امکان استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته تر در حمل و نقل شهری مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه به طور خاص کاربرد خودروهای دوسوخته برقی-بنزینی که در کشورهای پیشرفته صنعتی مورد توجه بوده مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج بدستآمده از پژوهش حاکی از آن است که استفاده از این نوع خودروها در حمل و نقل شهری از نظر اقتصادی توجیهپذیر بوده و میتواند دارای منافع قابل ملاحظهای به صورت محدود شدن مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا باشد.