گرد و غبار شدید ایلام را فرا گرفت !

بعد از بارشهای مکرر باران و شست شوی طبیعت ایلام لطافت و زیبایی خاطر در چهره استان نقش بسته بود ولی امروز با شروع شدید گرد و غبار ایلام چهره دیگری به خود گرفت. استان ایلام در غربی ترین نقطه کشور با 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق قرار دارد که طی شش سال گذشته مشکل و معضلی بزرگ به اسم گرد و غبار مردم و طبیعت بکر این استان را دچار سردرگمی کرده است.

این استان که به دلیل پوشش جنگلی متعدد، کوه های فراوان و زیبایی به عروس زاگرش مشهور است ولی طی این سالهای ضربات سنگینی از گرد و غبار بر پیکره خود دیده است.

در سال جاری بارشهای مکرر بهاری و شست و سوی طبیعت استان به خصوص درختان بلوط باعث شده بود که بر چهره طبیعت استان لطافت و زیبایی نقش ببندد.متاسفانه امروز گرد و غبار شدیدی تمام لطافت و زیبایی طبیعت و درختان بلوط استان ایلام را از بین برد و باز غبار بر چهره طبیعت استان نقش بست به طوری هم اکنون کوه های استان زیر گرد و غبار پنهان شده اند.

در این بین ضرر و زیانهای متعدد به انسان و طبیعت وارد می شود که متاسفانه طی سالهای گذشته علی رغم وعده ها برای کنترل این معضل، هنوز این مشکل در استان ایلام وجود دارد.

در دو شهرستان مهران و دهلران به دلیل مرز بودن با عراق گرد و غبار از شدت بیشتری برخوردار است.اگر قرار باشد گرد و غبار از همین اردیبهشت ماه که اوج طبیعت ایلام است شروع شود پس باید تابستان را فاجعه  آور برای طبیعت استان و خود مردم ایلام پیش بینی کرد.

ذرات ریز گرد وغبار به دلیل نفوذ عمقی بر نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه عارضه‌های متعددی را در بدن ایجاد می‌کنند.

حساسیت چشم‌ها، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی، سردرد، تهوع و واکنش آلرژیک از آثار کوتاه مدت آلودگی هوا است و بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و آسیب به سایر ارگان‌های بدن از اثرات بلند مدت این پدیده هستند.

روزهای گرد و غبار، بیمارن تنفسی جرأت بیرون آمدن از منزل را ندارند و گاه که برای کار ضروری مجبور می شوند آن روز و روزهای بعد آن را با تنگی نفس شدید همراه باشند.گرد و غبار چون بر روی برگ درختان می‌نشیند نه تنها مانع تنفس آنان می‌شود و به خشکی و مرگ تدریجی آن‌ها منجر می‌شود بلکه خود عامل انتقال انواع بیماری‌ها هستند.

حیوانات با خوردن گیاه و برگ درختان آلوده به ذرات گردو غبار، گرفتار بیماری‌های متعدد می‌شوند و انسان‌ها نیز به سبب استفاده از برخی گیاهان خودروی خوراکی و حیوانات ناقل بیماری، به بیماری مبتلا می‌شوند.

Posted in: دسته‌بندی نشده