خطر شیوع بیماری‌ها به دلیل فرسودگی شبکه فاضلاب اصفهان

شبکه فاضلاب اصفهان فرسوده است و هرلحظه احتمال آنکه این شبکه فرسوده سبب حوادث غیرقابل جبران باشد نیز وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، چندسالی می شود که مردم و مسئولان اصفهان مهمترین دغدغه شان مسئله کم آبی در این استان مرکزی کشور است و تمامی تلاش‌ها در این استان برای رفع این چالش بوده به طوریکه در نهایت درصدد انتقال آب به حوزه زاینده رود برآمدند زیرا مزارع زیرکشت نرفته و تأمین آب شرب و صنعت در شرایط بحرانی است.

بنابراین تلاش ها همچنان برای رفع این معضل از سوی مسئولان ادامه دارد این درحالیست که این روزها علاوه بر کم آبی، اصفهان با چالش دیگری مواجه است که گویا مردم و مسئولان اطلاع کافی از تبعات این معضل دارند اما آنچه مسلم است طی چندماه اخیر مردم اصفهان شاهد حوادث ناشی از شکستگی برخی از خطوط فاضلاب در سطح شهر بوده اند که خوشبختانه با اقدامات به موقعی که فعالان شرکت آب و فاضلاب در دستور کار قرار دادند این گونه حوادث هیچگونه خسارات مالی و جانی برای مردم دربر نداشته است.
به گفته مدیر آب و فاضلاب شهر اصفهان، شبکه فاضلاب اصفهان فرسوده است و هرلحظه احتمال آنکه این شبکه فرسوده مسبب حوادث غیرقابل جبران باشد می‌رود زیرا اصفهان اولین شهر کشور بود که در دهه 1340 از شبکه فاضلاب برخوردار شد.
حسین اثنی عشری با اشاره به قدمت شبکه فاضلاب در شهر اصفهان افزود: هم اکنون حدود 50 سال از عمر شبکه فاضلاب در اصفهان می گذرد در حالیکه بر مبنای استاندارد نهایت عمر شبکه فاضلاب 30 الی 35 سال است و از آنجایی که عمر شبکه فاضلاب در اصفهان تقریباً دو برابر استانداردهای جهانی است این امر منجر به خوردگی شبکه فاضلاب شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این مسئله سیمان هایی که در دهه 60 و سالهای ابتدای دهه 70 برای ایجاد شبکه فاضلاب بکار رفته مرغوبیت کافی نداشته و زودتر از موعد خورده شدند که این عامل هم بی تأثیر در فرسودگی شبکه فاضلاب در استان نیست.

احتمال پس زدگی فاضلاب در منازل
اثنی عشری فرسودگی شبکه فاضلاب در اصفهان را بحرانی دانست و گفت: در چندماهه اخیر شبکه فاضلاب خیابان مشتاق ، میر و ناژوان دچار شکستگی شد و حادثه اخیر در خیابان میر به دلیل اینکه در نیمه های شب به وقوع پیوست خساراتی را به همراه نداشت در صورتی که اگر در ساعات پرتردد اتفاق می افتاد به طور حتم خساراتی را رقم می زد زیرا در مسیری که لوله فاضلاب شکسته شد ، لوله گاز، لوله آب، کابلهای برق، مخابرات هم وجود داشت.
مدیر آب و فاضلاب شهر اصفهان در پاسخ به اینکه احتمال شکستگی شبکه فاضلاب در کدام قسمت شهر اصفهان بیش از سایر قسمت ها است عنوان کرد: عمده خطوط شبکه فاضلاب در سطح شهر اصفهان فرسوده است هرچند که شبکه فاضلاب در برخی نقاط مورد بازسازی قرار گرفت به عنوان مثال در سالهای اخیر شبکه فاضلاب خیابان نظر غربی و قسمتی از نظر شرقی اصلاح شد ولی این دلیل نمی شود که فرسوده بودن شبکه فاضلاب را نادیده گرفت زیرا اگر در خیابان مسجدسید که کلکتور اصلی فاضلاب قراردارد لوله شکسته شود بدون تردید مرکز شهر دچار مشکل حادی خواهد شد و طبیعتاً منجر به پس زدگی فاضلاب منازل می شود.

خطر شیوع بیماری‌ها در اصفهان
وی تصریح کرد: این رویداد خطر شیوع بیماری ها را هم در اصفهان به همراه دارد به همین خاطر است که گفته می شود فرسودگی شبکه فاضلاب در اصفهان در آستانه بحران است و کمتر کسی با تبعات ناشی از این رویداد به طور کامل مطلع می باشد.
اثنی عشری پیرامون اینکه فرسودگی شبکه فاضلاب رویدادی است که چندسال است مطرح شده ولی راهکاری اساسی برای برون رفت از این مشکل درنظر گرفته نشده، عنوان کرد: اصلاح و نوسازی شبکه فاضلاب در اصفهان نیاز به تکنولوژی روز دنیا دارد و به کارگیری این تکنولوژی نوین هزینه بر است و تا زمانی که اعتبارات کافی برای این امر درنظر گرفته نشود نمی توان این مشکل را برطرف کرد.
مدیر آب و فاضلاب شهر اصفهان گفت: در دور اول سفر ریاست جمهوری 200 میلیون یورو از طریق فاینانس برای نوسازی شبکه فاضلاب لحاظ شد اما با وجود عقد قرارداد و انتخاب پیمانکار توسط شرکت آب و فاضلاب استان برخی مشکلات مانع از تخصیص این اعتبارات شده و در سال گذشته در ردیف بودجه ملی پنج میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته که تاکنون تنها 70 درصد آن تخصیص داده شده است.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: با همه این محدودیتها در سالهای گذشته علاوه بر مهار حوادث شبکه های فاضلاب، 50 کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب به طور پراکنده در نقاط مختلف شهر همچون خیابان چهارباغ خواجو، مطهری، کمال اسماعیل، رهنان، قسمتی از مسجد سید، زینبیه، اوحدی ، مجمر و … در دستور کار قرار گرفت.

600 کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب در اصفهان وجود دارد
اثنی عشری یادآورشد: 600 کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب در اصفهان وجود دارد و در برخی از نقاط اصفهان مانند خیابان طالقانی بیش از 40 سال از ایجاد شبکه فاضلاب در آن منطقه می گذرد و تا زمانی که اعتبار مورد نیاز برای نوسازی این شبکه تأمین نشود باید همچنان در انتظار حوادث ناشی از فرسودگی شبکه فاضلاب بود.
مدیر آب و فاضلاب شهر اصفهان در پایان با بیان اینکه در حال حاضر به 300 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه فاضلاب در اصفهان نیاز است گفت: با وجود محدودیتهای مختلف آبفای استان اصفهان با تلاش بی وقفه در صدد است تا مشکلات موجود را کاهش دهد که در سال گذشته برای جلوگیری از پس زدگی فاضلابkm 3500 از شبکه فاضلاب شهر اصفهان که برخورداری از شبکه فاضلاب در شهر اصفهان حدود 90 درصد است شستشو داده شد.

Posted in: دسته‌بندی نشده