احتمال وقوع رانش‌زمین در پایتخت

هشدار مدیریت بحران پایتخت نسبت به احتمال وقوع رانش‌زمین
درپی بارش‌های ساعات اخیر شهر تهران که منجر به سیلاب‌های محدود و بعضا توام با آبگرفتگی معابر شده، ستاد مدیریت بحران شهر تهران از شهروندان خواسته از تردد بی‌مورد و غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند و در صورت وقوع سیلاب‌های شدید به محدوده‌ای مرتفع پناه ببرند. بنابراعلام این سازمان موتورسواران، کودکان و سالمندان باید از تردد در سطح شهر خودداری و برای دریافت اخبار صحیح از رادیو و تلویزیون استفاده کنند.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از شهروندان خواست در صورت مواجه‌شدن با معابرآب گرفته در حین رانندگی با دنده سنگین حرکت کنند و ضمن حفظ خونسردی خود با آرامی رانندگی کرده و مراقب خرابی‌ها و شیب‌های خیابان نیز باشند.

شهروندان چنانچه که در خیابان هستند بهتر است از سیم‌های آویزان برق و منابع اصلی آب و شبکه‌های تخریب شده فاضلاب دور شوند، چرا که سیل و آبگرفتگی می‌تواند در سیستم برق‌رسانی موجب اتصال کوتاه و آتش‌سوزی شود، بنابراین اگر افراد در انبارهای موادسوختی یا نزدیکی چنین مکان‌هایی هستند نباید در آب در حال جریان راه روند زیرا حتی سطح آبی که تا قوزک پا هم باشد، می‌تواند تعادل را برهم بزند.
این سازمان باتاکید براینکه شهروندان باید از فاضلاب‌ها و جوی‌های به ظاهر آرام نیز دوری کنند از آنان خواست برای اطمینان از عمق آب جاری یا انباشته شده در محل‌های آب گرفته از یک چوب، عصا یا وسایلی شبیه آن استفاده و از نزدیک شدن به آب راه‌هایی که جریان آب در آنها بسیار شدید است، خودداری کنند.
با توجه به احتمال رانش‌زمین در شیب‌های تند، ساکنان این مناطق باید در صورت شنیدن صداهای غیرمعمول، جاری‌شدن گل و لای و موارد مشابه، منزل و ساختمان‌های اطراف را ترک و به یاد داشته باشند که قبل از ترک منزل شریان‌های اصلی آب و برق و گاز را قطع و درپوش چاهک‌ها را گذاشته و کانال‌ها و منافذ ورود آب را با کیسه شن مسدود کنند.
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین از شهروندان خواست از طزیق تماس با سامانه ۱۳۷ مراتب را به مسئولان شهرداری اطلاع دهند و در صورت همراه داشتن کودکان و سالمندان از مسیل‌ها،‌ رودخانه‌ها و جوی‌های عریض فاصله گرفته و چنانچه که در حال فعالیت عمرانی و عملیاتی در کانال‌های آب، برق و مخابرات هستند از محل کار خود دور شوند.
منبع: ایسنا

Posted in: دسته‌بندی نشده