اينجا ذغال بلوط موجود است !

در سالهای اخیر زیستگاههای منحصر به فرد زاگرس در استان لرستان مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته است به طوریکه آتش سوزی، تغییر کاربری، تجاوز به مراتع و عرصه های جنگلی و در کنار این عوامل خشکسالی و ریزگردهای عربی قلب زاگرس را نحیف و بیمار کرده است به طوریکه به نظر می رسد باید هر چه سریعتر برنامه ها برای احیا این منطقه از زاگرس آغاز شود.

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند. استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را تجربه کرده است.

جنگلهای بلوط استان لرستان در قلب منطقه زاگرس قرار گرفته اند و به اعتقاد کارشناسان به خطر افتادن آنها می تواند تاثیرات بسیار پیچیده ای بر روی کل اکوسیستم ناحیه زاگرس در پی داشته باشد.

كاهش 30 درصدي جنگلهاي لرستان !

مدیر عامل انجمن حامیان جنگلهای لرستان با اشاره به چالشهای پیش روی جنگلهای استان از کاهش 30 درصدی سطح جنگلهای لرستان طی سالهای اخیر خبر داد. محمد محسن پویان پیرامون مشکلاتی که در سالهای اخیر گریبانگیر جنگلهای استان بوده است، اظهار داشت: ما باید در فعالیت های خودمان آینده نگر باشیم چرا که اگر می خواهیم زنده بمانیم باید از محیط زیست و این منابع خدادادی حراست کنیم.

وی با بیان اینکه این تشکل بیشتر از جنبه حقوقی پیگیر تخلفات و جرایم زیست محیطی بوده است، بیان داشت: در حال حاضر قوانین زیست محیطی که در کشورمان وجود دارد علی رغم اینکه محدود و ناقص است ولی همین قوانین نیز عملیاتی و اجرا نمی شود.

مدیر عامل انجمن حامیان جنگلهای لرستان با بیان اینکه فروش محصولات درختان جنگلی دارای منع قانونی است، یادآور شد: ولی موردی سراغ نداریم که متولیان امر از مغازه های سطح شهر بازدید و اقدام به پلمپ واحدهای متخلف کرده باشند.

ذغال بلوط موجود است !

پویان با اشاره به معضل ذغال گیری از درختان بلوط لرستان گفت: حتی ما به صورت کاملا مشهود در سطح شهر مغازه هایی را داریم که با افتخار می نویسند “ذغال بلوط موجود است”!

وی با تاکید بر اینکه این مورد تخلفات از جرایم مشهود است که دستگاه قضایی و متولیان امر باید با آن برخورد کنند، یادآور شد: در این گونه جرایم مامور ناظر هم می تواند برخورد و اقدام به جریمه و یا پلمپ واحد کند.

این فعال محیط زیست استان لرستان با تاکید بر پیگیری دادگستری استان لرستان برای برخورد با جرایم و تخلفات زیست محیطی، عنوان کرد: ولی متاسفانه ما شاهد این هستیم که با وجود داشتن قانون در این زمینه برخوردی صورت نمی گیرد.

پویان به قانون منع قطع درختان جنگلی اشاره کرد و گفت: ولی متاسفانه در این زمینه نیز عملا شاهد هیچ گونه برخوردی نیستیم. وی ادامه داد: در صورتیکه برخوردی با این افراد صورت می گیرد محیط زیست، منابع طبیعی و دادگستری استان آمار ارائه دهند که در سالجاری چقدر برخورد با متخلفان در زمینه قطع درختان صورت گرفته است.

به دنبال راهكارهاي قانوني باشيم !

مدیر عامل انجمن حامیان جنگلهای لرستان با اشاره به نقشه های موجود از اراضی جنگلی لرستان گفت: با مقایسه نقشه های 5 سال گذشته و امروز مشاهده می کنیم که سطح جنگلهای لرستان دست کم 30 درصد کاهش یافته است.پویان با اشاره به اینکه قوانین محیط زیست مربوط به بیش از 50 سال پیش است، افزود: این قوانین مربوط به زمانی است که مشکلات ما مشکلات کنونی نبوده است.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر و به روز رسانی قوانین مربوط به تخلفات زیست محیطی، عنوان کرد: همان اندازه که فعالان محیط زیست باید به فکر حفظ محیط زیست باشند باید به دنبال راهکارهای قانونی برای برخورد با متخلفان هم باشند.

این فعال محیط زیست لرستان با بیان اینکه لرستان یک استان حاصلخیز و سرسبز است ولی قدر این برکت الهی را نمی دانیم، افزود: متاسفانه مسئولان در این زمینه انتقاد پذیر نیستند وگرنه هدف فعالان محیط زیست جلوگیری از گسترش تخریب ها و احیا منابع خدادادی این سرزمین است.

پویان خواستار توجه ویژه دادگستری برای پیگیری جرایم زیست محیطی با توجه به نگاه ویژه و مثبت رئیس کل دادگستری استان شد و گفت: در این زمینه می توان حتی از ظرفیت شوراهای حل اختلاف نیز برای برخورد با متخلفان استفاده کرد.

منبع؛خبرگزاري مهر/لرستان

Posted in: دسته‌بندی نشده