گزارش بازدید از وضعیت حیوانات در مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اصفهان

دیده بان حقوق حیوانات: چندی پیش انتشار عکس ها و مطالبی در خصوص وضعیت بد و غیر استاندارد نگهداری حیوانات آزمایشگاهی در مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (پروفسور ترابی نژاد) موجب نگرانی دوستداران و مدافعان حقوق حیوانات در سراسر کشور شد. در خبرهایی که در این خصوص بصورت غیر رسمی منتشر شده بود آمده بود که روزانه تعداد زیادی سگ و گربه در این مرکز مورد آزمایش قرار گرفته و کشته می شوند.

امروز فرصتی دست داد تا بازدیدی از این مرکز داشته باشم و از نزدیک وضعیت نگهداری حیوانات آزمایشگاهی این مرکز را مورد بررسی قرار دهم.خوشبختانه مدیران این مرکز با روی گشاده پذیرای اینجانب بودند و در بازدید دو ساعته  از مرکز مدیر داخلی و دامپزشک مرکز همراه بنده بودند . همچنین در این بازدید توضیحاتی از سویی آقای دکتر خادمی ، رئیس دانشکده دندانپزشکی اصفهان و همچنین قائم مقام مرکز تحقیقاتی پروفسور ترابی نژاد ارائه شد .
حاصل مشاهدات به این شرح است :
-    مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی پروفسور ترابی نژاد در مجاورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار دارد . بخش آزمایش روی حیوانات یکی از سه بخش اصلی این مرکز تحقیقاتی است .
-    بر اساس اسناد موجود و توضیحات رئیس دانشکده و دامپزشک مرکز ، کلیه طرح ها ابتدا از کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه کد اخلاق (Ethic) بین المللی دریافت کنند و طرح هایی که با پروتکل اخلاق  (Ethic) همخوانی نداشته باشد به تصویب نخواهد رسید.
-    در مراحل تصویب و تائید طرح ها متخصصان آمار برای کاهش تعداد حیوانات لازم ، نظرات خود را اعلام می کنند.
-    اصول بهداشتی در نگهداری و معدوم سازی حیوانات بر اساس پروتکل کمیته اخلاق پزشکی مصوب 28/5/1385 ( مطابق با پروتکل هلسینکی 1975 ) رعایت می گردد.
-    مرکز شامل بخش قرنطینه می باشد که حیوانات مورد نظر ( شامل سگ و گربه ) به مدت دو هفته قرنطینه و واکسینه می شوند.
-    کل قفس های موجود برای نگهداری گربه ها 24 قفس است که در محیطی تمیز با تهویه مناسب و امکانات گرمایشی  قرار دارند . گربه های موجود در مرکز که در مرحله آزمایش قرار داشتند 22 گربه بودند که از آذر ماه سال 1389 برای انجام طرحی تحقیقاتی در مرکز نگهداری می شدند. همچنین یک قلاده  سگ در بخش قرنطینه و یک قلاده سگ در بخش طرح های در حال اجرا وجود داشت.
-    به غیر از سگ و گربه ، آزمایشات پژوهشی روی خرگوش و موش بزرگ آزمایشگاهی ( رت ) نیز انجام می شود که تعداد خرگوش های موجود تنها یک عدد بود.
-    مرکز شامل دو اتاق عمل مجهز می باشد و از سیستم بیهوشی استنشاقی جهت بی هوش کردن حیوانات استفاده می شود. همچنین استاندارد های بهداشتی به خوبی در مرکز رعایت می شود.
-    در بررسی پرونده های دامپزشکی حیوانات مشاهده شد که کلیه حیوانات به غیر از رت ها دارای پرونده دامپزشکی مجزا می باشند که کلیه اطلاعات آنها از مرحله ورود ، قبل از عمل ، بعد از عمل تا معدوم سازی یا رها سازی ثبت می شود . همچنین رت ها بصورت گروهی دارای پرونده دامپزشکی هستند.
-    مرکز دارای یک دامپزشک نیمه وقت ( یک روز در میان ) و یک تکنسین دامپزشکی تمام وقت می باشد . در صورت نیاز مراقبت های دامپزشکی بصورت 24 ساعته انجام می شود. همچنین حیوانات موجود در مرکز یک روز در میان توسط دامپزشک معاینه می شوند که این مساله در سوابق دامپزشکی ثبت شده در پرونده ها قابل مشاهده بود. کلیه اعمال جراحی با حضور دامپزشک انجام می شود .
-    از 8 ماه پیش تا کنون اطلاعات کلیه حیوانات در پرونده های دامپزشکی حیوانات ثبت می شود . تمامی این پرونده ها جهت بازدید در اختیار اینجانب قرار گرفت. در پرونده های دامپزشکی موجود در مرکز پرونده یک قلاده سگ وجود داشت که در ابتدای ورود ، به تشخیص دامپزشک مرکز مبتلا به عفونت ریوی ( پنومونی ) و نارسایی قلبی بوده و از آنجائیکه جهت آزمایش ، مناسب تشخیص داده نشد حیوان مزبور پس از درمان و واکسیناسیون به مدت دو هفته در مرکز نگهداری و پس از واکسیناسیون رها سازی شده بود . همچنین پرونده گربه ای وجود داشت که پس از ورود به مرکز زایمان کرده بود و حیوانات در مرکز نگهداری و پس از پایان دوران شیردهی به همراه مادرشان رها سازی شده بودند.
در پایان بازدید مدیران و دامپزشک مرکز تحقیقاتی پروفسور ترابی نژاد اعلام آمادگی کردند که در ساعات اداری حتی بصورت سر زده پذیرای نمایندگان سازمانهای غیر دولتی مدافع حقوق حیوانات و یا رسانه ها هستند و از نظرات کارشناسان و مدافعان حقوق حیوانات جهت بهتر شدن شرایط استقبال می کنند. همچنین مدیران مرکز اعلام کردند که پیش از این بنا به دلایلی امکان حضور دانشجویان دامپزشکی دانشگاه شهرکرد برای انجام طرح های تحقیقاتی در این مرکز وجود داشت اما با تغییرات به وجود آمده این مرکز بطور اختصاصی در اختیار طرح های دندانپزشکی و پزشکی قرار گرفته است و عکس های منتشر شده در رسانه ها ارتباطی با طرحهای تحقیقاتی دندانپزشکی انجام شده در این مرکز ندارد .
بنا بر مشاهدات و توضیحات ارائه شده طی ماههای گذشته و با تغییر برخی پرسنل ، وضعیت این مرکز بهتر از قبل شده است . همچنین خوشبختانه  دامپزشک مرکز جناب آقای دکتر مازیار منشئی هستند که یکی از دامپزشکان خوشنام و از دوستداران واقعی حیوانات در استان اصفهان هستند .