آلودگی محیط زیست تهدیدی برای شهر اصفهان و شهروندان اصفهانی !

در جلسه روز گذشته شورای شهر اصفهان که با حضور اساتید محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد سخنان بسیار مهمی در خصوص محیط زیست اصفهان بیان شده است . هر چند که این هشدارها پیش از این بارها توسط اساتید دانشگاه ، کارشناسان و دوستداران محیط زیست اصفهان گفته شده بود ولی این بار این مطالب در جلسه رسمی شورای شهر مطرح شده است و جالب اینجاست که اعضای شورای شهر نیز مطالبی در خصوص دورنمای تاسف بار محیط زیست اصفهان مطرح کرده اند . این نشان از آن دارد که روزگار سیاهی در انتظار محیط زیست اصفهان و شهروندان اصفهانی است !
ای کاش نظرات کارشناسان و سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی اصفهان زودتر از اینها شنیده می شد و ای کاش اکنون که برخی از مستولان شهری متوجه وخامت اوضاع شده اند تمام همت خود را برای بهبود شرایط به کار گیرند و قاطعانه کمر به نجات محیط زیست اصفهان ببندند. گزارش ایمنا در این خصوص : 

آلودگی سفره های زیرزمینی درحال گسترش است
دکتر نعمت الله اعتمادی فر عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: عرصه فضای سبز بختیاردشت یکی از قطعه‌های کمربند سبز شمال اصفهان به شمار می‌رود که شهرداری اصفهان درسال ۷۴ به درخواست سازمان محیط زیست وبه منظور مقابله با آلاینده‌های زیست محیطی در این محدوده ایجاد و نگهداری کرده است.
وی افزود: در این محدوده با توجه به آلودگی هوا از گونه های کاج و سرو نقره ای و سرو تبری که در برابر خشکی و شرایط نامساعد محیطی مقاوم هستند استفاده شده است.
اعتمادی فر با بیان این که آبیاری این درختان توسط منبع آب کانال انجام می شد تا مشکلی برای درختان به وجود نیاید، تصریح کرد: شهرداری در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی در آبیاری درختان با مشکل مواجه شد که مجبور به استفاده از آب های کمکی نمود.
وی با تاکید بر خشک شدن غیر عادی درختان در این محدوده خاطرنشان کرد: پس از تشکیل کمیته علمی برای بررسی این موضوع ابتدا حدس زدیم کمبود آب علت اصلی خشکی این درختان است از این رو قسمتی از درختان که نیمه خشکیده بودند انتخاب شدند و با آبیاری اضافی نه تنها این مشکل حل نشد بلکه میزان خشکیدگی درختان نیز بیشتر شد.
وی آلودگی گازی و خاک را از دیگر فرضیه های این عامل دانست و ادامه داد: در رابطه با آلودگی گازی این فرضیه وجود دارد که تولیدات پتروشیمی در شمال اصفهان باعث ایجاد گاز شده و با قرار گرفتن در مسیر باد باعث خشک شدن درختان شده است البته این فرضیه را دقیقا نمی توان رد کرد.
اعتمادی فر در خصوص آلودگی خاک اضافه کرد: با بررسی های انجام شده نشان می‌دهد که لاگون های شماره ۲ و ۳ در پالایشگاه که محل که جمع‌آوری ضایعات و پالایش نفت است باعث نفوذ نفت به زمین شده و به زمین های زیر دست پالایشگاه آسیب رسانده است.
وی با تاکید بر این که زمین های کشاورزی بختیاردشت به مواد نفتی آغشته شده گفت: سال های گذشته گل های آفتاب گردان در محدوده پالایشگاه کاشته می شد ولی اکنون به دلیل وجود مواد نفتی در خاک کاشت این گل ها امکان پذیر نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به این که در عرصه های فضای سبز ایجاد شده  در سال 74 از لحاظ  خاک و سیستم آبیاری  هیچ مشکلی نداشت،افزود: اکنون علاوه بر خاک، آب این محدوده به مواد نفتی آغشته است چرا که به دلیل خشکسالی شهرداری مجبور شده ۵۰هزار لیتر آب از چاههای این محدوده استفاده کند که متاسفانه این آب چاهها به مواد نفتی آلوده بوده است.
اعتمادی فر با بیان این که آبیاری آغشته به نفت خشکی را تهدید کرده است، تصریح کرد: کمیته علمی چاه نوآوران را در دو نوبت در سال جاری مورد آزمایش قرار دارد در نمونه اول میزان آلودگی آب به مواد نفتی ppm۱/۱۰ و در نمونه دوم ppm۶/۳۰ بود که این میزان بسیار خطرناک است.
وی خاطرنشان کرد: آزمایشات بر روی چاههای آب در این محدوده نشان می دهد آلودگی سفره های زیرزمینی در حال گسترش می باشد و خطری بزرگ و تهدیدی جدی برای کلانشهر اصفهان است.
اعتمادی فر بیان داشت: پالایشگاه در سال های گذشته آلودگی چاههای نفت را تایید کرد و به همین منظور چند چاه را پلمپ کرده است.
آلودگی خاک در اطراف پالایشگاه پخش شده است
مجید افیونی متخصص آلودگی های خاک و آب با اشاره به این که آلودگی خاک در اطراف پالایشگاه به طور وسیع اتفاق افتاده است، گفت: غبارحاصل از سوخت گازهای تولیدی به همراه نفت در طول سالیان متمادی توانسته مواد سمی و مضری به خاک برساند.
وی با بیان این که مطالعات نشان می دهد مواد نفتی تاثیرات مضری بر رشد گیاهان می گذارد، تصریح کرد: کاهش و اختلال در جذب آب و عناصر مورد نیاز، سمی شدن گیاهان، نفوذ آلاینده های نفتی به گیاهان، جذب از طریق انتقال خاک آلوده بروی برگ ها و از طریق فرو نشست آلودگی بر روی اندام هوایی گیاه از دلایل عمده تاثیرات مواد نفتی بر روی گیاهان است.
خشک شدن ۱۲ هزار اصله درخت زنگ خطر بزرگی برای شهر است
امیر حسین خوش گفتارمنش با تاکید بر این که ۲۰درصد از اراضی کره زمین آلوده به مواد شیمیایی است، خاطرنشان کرد: آلودگی خاک به مرور زمان تجزیه می شود و به آبهای زیرزمینی نفوذ می کند و از این طریق وارد زنجیره غذایی انسان ها می شود.
وی با اشاره به این که انسان ها دائما در معرض آلودگی خاک قرار دارند، اظهار داشت: در کشورهایی که پوشش گیاهی مناسب دارند یک فرد در روز ۲۰۰ میلی گرم خاک می خورد و این مقدار در کشور ایران ۳۰۰ میلی گرم است.
متخصص علوم خاک و گیاه خشک شدن ۱۲ هزار اصله درخت را زنگ خطری برای شهر عنوان کرد و ادامه داد: آلودگی شدید زیست محیطی و به دنبال آن آلودگی آب های زیر زمینی باعث سبز خشک شدن گیاهان می شود این در محدوده بختیار دشت نیز درختان این شیوه خشک شده اند.
شهروندان اصفهانی در معرض خطر هستند
جمشید رزم جو متخصص گیاهان پوششی و تنش های محیطی با اشاره به راهکارهای حل این معضل گفت: بررسی جامع منابع آب، خاک و گیاه از نظر میزان و نوع آلودگی، بررسی شیب هیدرولیکی بر اساس سفره های زیر زمینی، بررسی منشا آلودگی نفتی، تعیین میزان و نوع آلودگی گازی پس از تغییر فرایند تولید در پتروشیمی، تعیین ریسک خطر آلودگی برای جمعیت های گیاهی و انسانی و منابع آب و خاک و پیش بینی پیامدهای اجتماعی و سیاسی و گسترش روند کنونی از جمله راهکارهای رفع این معضل است.
وی تعامل با پالایشگاه را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به گسترش روند آلودگی در این قسمت اگرجلوی منشا آلودگی گرفته نشود با چالش بزرگی روبرو می شویم.
رزم جو بیان داشت: فاصله پالایشگاه با چاه نوآوران نشان می دهد شیب حرکت مواد نفتی در چاههای فلکه دانشگاه به سرعت در حال گسترش است که این موضوع سلامت شهروندان اصفهانی را در معرض خطر قرار می دهد.
اصفهان دستخوش هوای آلوده به مواد معلق است
دکتر جلالیان متخصص پیدایش و طبقه بندی خاکها با تاکید بر این مطلب که خاک این محدوده در ابتدای کاشت گیاهان هیچ محدودیتی نداشته است، اضافه کرد: با بررسی چاههای آب وجود نفت و بنزین مشاهده گردید که با آبیاری این مواد به ریشه گیاهان رسیده و باعث سبز خشک شدن گیاهان گردیده است.
وی با بیان این که اصفهان دستخوش هوای آلوده به مواد معلق است، تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد مقدار مواد معلق در هوای شهر ۵ برابر حد قابل قبول است.
اصفهان چه قدر باید تاوان صنایع آلاینده را بدهد؟
نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر این حرکت آبهای زیر زمینی تابع شیب سطح زمین است، گفت:پالایشگاه بالاتر از اصفهان قرار دارد و به همین منظور آب آلوده به تدریج از بالادست به شهر اصفهان انتقال می یابد.
مهندس داودی افزود: از ۲ سال پیش در خصوص چاههای آلوده محمود آباد تذکرات داده شده ولی به دلیل مسائل سیاسی اهمیتی به این موضوع داده نشده است.
وی با اشاره به این که اصفهان چقدر باید تاوان صنایع آلاینده را پس بدهد، تصریح کرد: اساتید دانشگاه و کارشناسان چندین سال در خصوص آلاینده ها کار علمی انجام داده اند الان وقت آن رسیده با همدلی جلوی این آلودگی ها را گرفت.
کمیته از سوی مجلس شورای اسلامی موضوع را پیگیری کند
رییس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که لازم است کمیته ای از مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری نمایند، تصریح کرد: زندگی انسانها مسئله ای نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم چرا که ضایعه زیست محیطی بزرگی اصفهان را تهدید می کند.
مهندس قربانی با تاکید بر این که صنایع آلاینده بایستی از محدوده اصفهان جابه جا شوند، ادامه داد: با وجود این صنایع اصفهان با جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری در معرض آسیب های جدی قرار گرفته و بزرگترین آن آسیب های روحی و روانی شهروندان است.
محیط زیست در انجام وظایف خود کوتاهی می کند

بهبهانی دیگر عضو شورای شهر اظهار داشت : در حال حاضر حدود 80 درصد فعالیتهای اقتصادی کشوری  دولتی است و سازمان محیط زیست به عنوان یک ارگلان دولتی باید بهتر از این از پس وظایف محوله بر آید اما متاسفانه تا کنون فعالیت قابل توجهی از سوی این بخش مشاهده نشده است.