فعالیتهای “ترویج علم” اثر ملموسی بر جامعه نداشته/انتشار آیین‌نامه شورای موزه‌های دانشگاهی بزودی

به گزارش ایسنا، دکتر سیف‌الله جلیلی در ششمین نشست موزه‌های دانشگاهی کشور که امروز چهارشنبه(۸ بهمن ماه) برگزار شد، با اشاره به پیشینه تشکیل آیین‌نامه شورای موزه‌های دانشگاهی گفت: به زودی این آیین‌نامه منتشر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من در گذشته این بود که اساسا موزه‌های دانشگاهی هیچ متولی خاصی نداشتند. یکی از اهداف این بود که متولی و بودجه برای این موزه‌ها در نظر گرفته شود. احتمالا در جریان هستید که به دانشگاه‌ها این امکان داده شد که بخشی از بودجه‌ فعالیت‌های فرهنگی را به موزه‌های دانشگاهی اختصاص دهند. امیدوارم رؤسای دانشگاه‌ها از این آیین‌نامه تبعیت کرده باشند و بودجه‌ای را به این موزه‌ها اختصاص داده باشند.

وی افزود: هدف دیگر ما تاسیس مرکزی در تهران برای رساندن صدای موزه‌های دانشگاهی به گوش مسئولان بود. خوشبختانه فعالیت‌های مختلف انجام شده در حال نتیجه دادن است. متاسفانه به دلیل شیوع کرونا بخشی از فعالیت‌ها مختل شد. قاعدتا همه‌ دوستان در جریان تاثیرات این بیماری بر زندگی مردم هستند. مسلما این همه‌گیری فعالیت‌های موزه‌ای را به شکل بسیار پیچیده‌ای تغییر خواهد داد، بنابراین لازم است مسئولان موزه‌ها تدابیری بیندیشند تا فعالیت موزه‌ها مختل نشوند.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران ادامه داد: بعد از همه‌گیری کرونا، نقش موزه‌های دانشگاهی پراهمیت‌تر خواهد شد. باید تلاش کنیم توان موزه‌های علوم و فناوری را به مردم و مسئولان بشناسانیم.

دبیر شورای موزه‌های دانشگاهی با بیان این که «هر کاری که انجام می‌شود باید تاثیری در جامعه داشته باشد» خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های بسیاری از همکاران مدعی ترویج علم در جاهای مختلف، اثر ملموسی از این فعالیت‌ها بر جامعه دیده نمی‌شود؛ این یعنی یک جای کار می‌لنگد و باید به دنبال راهکار باشیم. یکی از اهداف برگزاری چنین نشست‌هایی تنظیم راهکارهایی است تا بتوانیم اثر آموزش عمومی ترویج علم را در جامعه ثمربخش‌تر کنیم.

وی در پایان بیان کرد: تلاش‌های انجام شده در شورای موزه‌های دانشگاهی باعث ایجاد حساسیت در دانشگاه‌های کشور در خصوص موزه‌های دانشگاهی شد و بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها راغب هستند که در این زمینه فعالیت خود را گسترش دهند.