اعتراضات مردم و طرفداران محیط زیست تا بازگشت حیات دائمی به زنده رود ادامه دارد

با وجود وعده جاری شدن آب در زاینده رود ، اعتراضات طرفداران محیط زیست ، شهروندان اصفهانی و همه شاکیان پرونده خشک کنندگان زاینده رود تا رفع موانعی که باعث خشکی زاینده رود شده است ادامه خواهد داشت و این اعتراضات طی روزهای گذشته و پس از اعلام باز شدن موقتی آب شتاب بیشتری داشته است .
بنا بر گزارش اختصاصی پایگاه خبری زندگی سالم، در شرایطی که بر اساس نظر کارشناسان، عدم مدیریت صحیح منابع آبی، زاینده رود را به خشکی کشانده است و در حالیکه در اکثر روزهای پنج سال گذشته زاینده رود بطور کامل خشک بوده است، معاون عمرانی استانداری اصفهان خبر از آن داد که قرار است در روزهای آینده به منظور تأمین آبهای زیر زمینی و جلوگیری از خشک شدن درختان حاشیه رودخانه، آب زاینده رود به مدت یک هفته باز شود. وی همچنین یکی از دلایل این امر را ایجاد فضایی مفرح برای آسودگی و استراحت شهروندان اصفهانی و گردشگران اعلام کرده است. این که زودتر رودخانه را پر آب و شهر اصفهان را زیبا نظاره گر باشیم آرزوی همه کشاورزان و شهروندان اصفهانی است؛ اما در این صورتی است که در سال های گذشته و از جمله سال جاری که دامنه بحران آب بسیار شدید بوده است، مطلقاً آب به بخش کشاورزی استان اصفهان که مالک اصلی آب بوده و هست، تعلق نگرفته و یا مقدار بسیار اندکی آب به این بخش تعلق گرفته است.

اسفندیار امینی ، مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان

به گفته مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان، امسال از سال هایی بوده که به کشاورزان هیچ آبی از حق آبه زاینده رود تعلق نگرفته است و به همین دلیل کشاورزان با اعتراض و فشار بر مسئولان استان اصفهان اصرار داشتند که در تابستان آب به آن ها تحویل شود. در این راستا نمایندگان کشاورزان و مسئولان استان جلساتی داشتند و بحث های کارشناسانه ای صورت گرفت و تصمیم بر این شد که امسال همه بخشها از آب استفاده کنند و بخش کشاورزی نیز از حداقل آب بهره مند شود. بر اساس این تصمیم مقرر شد که فعلاً آب پشت سد که به صورت محدود و در مقاطع زمانی نامشخص و کوتاه بناست در رودخانه زاینده رود آن هم صرفاً برای زیبایی رودخانه جاری شود، پشت سد ذخیره و از ورود این بخش آب به زاینده رود جلوگیری شود به گونه ای که هم شهروندان ذخیره آب شرب کافی داشته باشند و هم صنعت و علاوه بر آن مختصر آبی وجود داشته باشد تا در فصل پاییز برای کشاورزی شرق اصفهان بکار گرفته شود.
اسفندیار امینی که در نشست خبری اختصاصی با شبکه اطلاع رسانی زندگی سالم به مناسبت باز شدن آب زاینده رود و اعلام خبر حیات دوباره زاینده رود در عید فطر حضور یافته بود، افزود: طبق توافقی که در روزهای اخیر و پس از اعتراضات گسترده کشاورزان صورت گرفته بنا بر این شد که آب زاینده رود بسته باشد و در آبان ماه آب باز شود. این در حالی است که شهرداری اصفهان نیز پیگیر موضوع خشکی زاینده رود بوده تا مقداری آب به داخل رودخانه جریان یافته و بتواند از آن برای مقاصد خود بهره گیرد.
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان تصریح کرد: به نظر می رسد این اقدام برای زیبایی و شادابی شهر اصفهان صورت گرفته باشد ضمن این که باز شدن آب پس از اعتراضات کشاورزان و شهروندان از لحاظ روانی می تواند تأثیراتی در روحیه ی مردم داشته باشد.
وی با بیان اینکه باز شدن اخیر آب بیشتر به این دلیل بوده که چاه های آبی که توسط شهرداری اصفهان برای آبیاری فضای سبز استفاده می شده، آبگیری شود، هشدار داد: کشاورزان استان اصفهان و همچنین کانون خبرگان کشاورزی استان از این اقدام مدیریت کلان استان اصفهان ناراضی و گله مند هستند و کشاورزان و شهروندان اصفهانی بر خواسته های منطقی و موجه گذشته اصرار و پافشاری دارند.

باز شدن آب در زاینده رود نقض توافقات اخیر با کشاورزان است
امینی هشدار داد: کشاورزان و شهروندان به حقوق خود آگاهی دارند و چنانچه بنا باشد که توافقات صورت گرفته بین مردم معترض و مسئولان، از سوی مدیریت کلان استان نادیده گرفته شده و یا نقض شود بطور قطع و یقین ما با ادامه اعتراضات بخش کشاورزی مواجه هستیم که مسئولیت هر اتفاقی به عهده افرادی خواهد بود که توافقات انجام شده را نقض می کنند.
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان اضافه کرد: این بار اینگونه نیست که شهرداری اصفهان یا کمیته ای در استانداری و یا شرکت آب منطقه ای مثل گذشته تشکیل جلسه داده و توافقاتی با جامعه کشاورزی استان داشته باشند. کشاورزان ثانیه به ثانیه اتفاقات در حال وقوع را نظاره گر هستند و چنانچه صرف نجات و آبگیری چاه های شهر برای فضای سبز، آب باز شود قطعاٌ مسئولان استان با اعتراض کشاورزان و شهروندان اصفهانی مواجه خواهند شد. ضمن این که مسئولان از لحاظ اخلاقی نیز بررسی کنند چگونه است که به یک کشاورز می گویند امسال که در شرق اصفهان آب نیست، تو برای این که درختت را نجات دهی برو هر تانک آبی را به هر مبلغی تهیه کن و درختت را نجات بده در عین این که صاحب آب هم هستی.
وی تصریح کرد: شهرداری اصفهان صرفاً به دلیل نجات فضای سبز اصفهان، آن هم با این همه درآمد و تمکن مالی و حاشیه های مالی که برای این دستگاه وجود دارد، نمی تواند این اقدام را انجام می دهد.
امینی گفت: من از مسئولان استان اصفهان می خواهم که بیشتر از این دیوار بی اعتمادی را بین مردم بلند نکنند چون این قطعاً پیامد هایی را به همراه دارد ضمن این که مطابق با توافقات موجود که صورت گرفته قرار بر این بوده که در آبان ماه آب باز شود. به نمایندگی از بخش کشاورزی اعلام می کنم که مسئولیت هر گونه اتفاقی به عهده افرادی(اعم از مسئولان سیاسی استان، مسئولان اجرایی و شهرداری) خواهد بود که توافقنامه مذکور را نقض کرده اند.
نماینده کشاورزان معترض به عاملان خشکی زاینده رود ادامه داد: ما از مسئولان استان می خواهیم که قبل از وقوع هر رویداد غیر منتظره، به توافقات صورت گرفته طی روزهای اخیر متعهد باشند، چون نمی شود بیش از این به کشاورز گفته شود تو هم نان نداشته باش بخور، هم آب به تو نمی دهیم، هم خسارت به تو نمی دهیم، هم روحیه ات که از بین می رود به ما ربطی ندارد. در جامعه ایران که درجه بندی 1و2و3 وجود ندارد که بگوییم جامعه کشاورز، جامعه درجه 3 است و باید فدای سایر قشرها شود. صنعت و مصارف شهری به هر میزان از آب بهره مند باشد، فضای سبز هم همینطور ولی کشاورز از حقوق خود بهره مند نباشد. این مسئله در کجای شرع مبین، قانون، اخلاقیات و انسانیت و حتی توافقات موجود اشاره شده است؟

خواسته کشاورزان و شهروندان اصفهانی معترض توقف برداشت های غیر قانونی در بالادست و بازگشت حیات دایمی به زاینده رود است
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان در پاسخ به این سؤال خبرنگار زندگی سالم که در صورتی که توافق شده آب، آبان ماه باز شود و بحران خشکی زاینده رود همچنان مانند سال های گذشته تداوم یابد و این بار نیز در آبان ماه آب در زاینده رود جاری و سال آینده مجدداً شاهد خشکی این رودخانه و رگ حیاتی استان اصفهان باشیم، کشاورزان استان همچنان پرونده عاملان خشکی زاینده رود را دنبال می کنند و پرونده خشکی زاینده رود به کجا ختم خواهد شد، گفت: درخواست کشاورزان مبنی بر جمع آوری پمپ های بالا دست و حذف هرگونه برداشت های غیر قانونی در این منطقه است و این خواسته به طور قاطع از سوی کشاورزان تا جایی ادامه خواهد یافت که تمام عوارض وارد شده به رودخانه اعم از تغییرات حریم و بستر چاه های حریمی، پمپاژ های بالادست و فروش های بی رویه متوقف، و جبران شود.
امینی تصریح کرد: این موضوع هیچ ارتباطی با این که آبان ماه سال جاری و یا در مقطع کنونی آب باز می شود نخواهد داشت. این موضوع جداگانه ای است که از نظر کشاورزان بسیار مهم تر از باز شدن آب در آبان ماه است. سال ها و قرن های آینده باید این سیر تکاملی و تداوم زندگی در جلگه زاینده رود ادامه داشته باشد و اگر درخواست کشاورزان عملیاتی نشود قطعاً بن بست های آینده به مراتب بیشتر از وضعیت کنونی خواهد بود.
وی در عین حال تأکید کرد: موضوع باز شدن آب در آبان ماه هدف امسال بوده و بایستی اگر خدای ناخواسته از مواهب الهی کاسته شود تدبیری اندیشیده شود که همه بخش ها محدودیت مصرف داشته باشند تا این سال های کم آبی را پشت سر بگذاریم؛ اما بحث هایی که در پرونده عاملان خشکی زاینده رود مطرح شده، مسائل حقوقی است و شدیداً توسط کشاورزان پیگیری شده و چنانچه مانعی در مسیر پیگیری پرونده مشاهده شود قطعاً تدابیری اندیشیده شده تا موانع برطرف شود. پرونده عاملان خشکی زاینده رود پرونده مشترک بین جامعه کشاورز و جامعه غیر کشاورز و در هر حال هر فردی که به اصفهان، زاینده رود، ابنیه های تاریخی، گاو خونی و پل های تاریخی است، بوده و این پرونده مشترک بین جوامع ایران و جوامع بین المللی است.

محمد علی دادخواه ، یکی از وکلای پرونده شاکیان خشک کنندگان زاینده رود

امروز هم که آب در زاینده رود باز شده و آب در حال جاری شدن است، این پرونده همچنان از سوی معترضین پیگیری می شود
در همین حال، وکیل پرونده عاملان خشکی زاینده رود در ادامه این نشست خبری گفت: نهایتاً بایستی موضوع پرونده عاملان خشکی زاینده رود از سوی شهروندان و دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی استان اصفهان پیگیری شود که شاهد تکرار آن در آینده نباشیم.
محمدعلی دادخواه افزود: حتی اگر یک نفر معترض باشد، دادگستری موظف رسیدگی به این پرونده است. اگر تخلفی شده است دادگستری مکلف به رسیدگی است. ما امیدواریم در یک تعامل هماهنگ و با توجه به متن سوگنامه ای که تحت عنوان «رودی که زنده نیست» نگارش شده است، موازین حقوقی، درک شرع مقدس و نگاه عرف در پرونده عاملان خشکی زاینده رود لحاظ گردد و مبادا مسئولان و افرادی تاریخ و پیشینه زاینده رود را نادیده بگیرند.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: در همین راستا بایستی که مسئولان از هر گونه خود محوری و خود قانون پنداری بگریزند تا وقایعی از این دست تکرار نشود. امروز که آب در زاینده رود باز شده و آب در زاینده رود در حال جاری شدن است، این پرونده همچنان از سوی معترضین به خشکی زاینده رود پیگیری شده و امیدواریم که با خردورزی که با باز شدن آب آغاز شده مردم شاهد تکرار قطع آب در زاینده رود و خشکی دوباره آن نباشند.

باز کردن آب زاینده رود تأثیر معکوس در توقف حرکت های اعتراضی کشاورزان و شهروندان داشته است
در ادامه این نشست خبری، مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که با اعلام خبر باز شدن آب در زاینده رود و این که آب در حال ورود به شهر اصفهان است، روند پیوستن شهروندان و کشاورزان منطقه اصفهان به پرونده اعتراضی عاملان خشکی زاینده رود چگونه بوده است، گفت: در بخش کشاورزی از هنگامی که شنیده شد آب برای عید فطر در زاینده رود جاری می شود، سرعت پیوستن به حرکت اعتراض آمیز کشاورزان و پرونده عاملان خشکی زاینده رود سیر صعودی بخود گرفت.
امینی با اشاره به اینکه موضوع خشکی زاینده رود در بین کشاورزان و شهروندان اصفهانی ریشه دار است و این مسئله باز کردن آب زاینده رود یک تأثیر معکوس در توقف حرکت های اعتراضی کشاورزان و شهروندان داشته است، گفت: در جامعه شهری و به افرادی که فکر می کنند آب برای همیشه در رودخانه باز می شود باید گفت که باز شدن آب در زاینده رود یک بحث انحرافی است و چنانچه مسئولان خواسته های منطقی مردم و توافقات روزهای اخیر را نادیده بگیرند، ما شاهد ادامه اعتراضات کشاورزان و شهروندان خواهیم بود.
وی هشدار داد: باز شدن آب در زاینده رود، مقطعی و چند روزه خواهد بود؛ آبی که در حال حاظر باز شده به این علت است که آبخوان های چاه های حریم رودخانه ای آبگیری شود؛ آبی نیست که در دراز مدت در رودخانه زاینده رود جاری باشد.
نماینده معترضین در ادامه با بیان اینکه در دراز مدت بایستی مسیری پیموده شود که پرونده و موضوع خشکی زاینده رود بصورت ریشه ای حل و فصل شود، خواستار آن شد که مردم در پیوستن به این پرونده هیچ فرصتی را از دست ندهند. وی در همین حال اضافه کرد: در این پرونده مسئولان نبایستی فکر کنند که مخاطب معترضین مسئولان کنونی هستند. طی 40 سال گذشته عوارضی به رودخانه پدید آمده که عواقب آن الان به صورت حاد پدیدار گشته است و بایستی که رودخانه به حالت ابتدایی خود بازگشت کند. پرونده عاملان خشکی زاینده رود، یک پرونده ملی است و چنانچه مردم در پی آن هستند که رودخانه را برای آینده و برای همیشه حفظ کنند باید به یک ائتلاف و اتحاد جمعی و همگانی برسیم تا پرونده عاملان خشکی زاینده رود و بحران کنونی برای همیشه مختومه گردد.

تصمیم گیری درباره حقابه مردم اصفهان در استان چهارمحال و بختیاری قابل پیگیری است
در تحولی دیگر و به گزارش خبرگزاری مهر در شهرکرد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه انتقال آب از سالهای گذشته در استان مطرح بوده است، گفت: با انتقال آب از این استان در سال جاری و سالهای آینده چهارمحال و بختیاری در آینده نزدیک به کویر تبدیل خواهد شد. امیر قلی جعفری با اشاره به اینکه این استان با انتقال آب به استانهای همجوار مخالف نیست، اظهار داشت: مخالفت این استان در بحث انتقال آب در مورد نحوه انتقال آب به استانهای همجوار است. وی یادآور شد: حرف مردم استان و مسئولان این است که آب این استان باید عادلانه توزیع شود.
وی با اشاره به اینکه انتقال آب از استان ظالمانه است، تاکید کرد: بیش از 80 درصد مردم چون اطلاع ندارند که در استان چه اتفاقی در حال رخ دادن است ساکت هستند و هیچ صحبتی در این زمینه نمی کنند. جعفری بیان داشت: کمیته صیانت از آب و خاک که یک کیمته مردمی و خود جوش است قرار است با برگزاری جلساتی در شهرهای استان به آگاه کردن مردم در این زمینه بپردازد تا خود مردم وارد عمل شوند.
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان در بخش دیگری از اظهارات خود و در واکنش به اعلام خبر کویری شدن استان چهارمحال و بختیاری در صورت انتقال آب از این استان گفت: این موضوع از دو منظر حقوقی و فنی قابل بررسی است.
امینی در تشریح ابعاد حقوقی و قانونی این مسئله اظهار داشت: تمام ذخایر کشور که در مالکیت افراد نیست، ملی است. آب، نفت،گاز، زمین، معادن، مراتع و... همه ملی هستند مگر آن هایی که در مالکیت افراد در آمده باشد؛ مثلاً زمینی که دولت یک زمانی واگذار کرده و روی آن سند صادر شده یا از قدیم الایام در مالکیت افراد بوده باشد که مالکیت آن محرز باشد ملی نیست. آبی که حقابه دار آن مشخص شده باشد و در مالکیت افراد در آمده باشد ملی نیست. همینطور معادن، اراضی، زمین های داخل شهر که روی آن سند صادر شده و در مالکیت مردم هست، ملی نیست.
وی در رابطه با ابعاد حقوقی انتقال آب از زاینده رود در سرچشمه گفت: در مورد آب زاینده رود هم صرف نظر از اینکه در منطقه خاصی از کشور بارش و سرچشمه آن وجود دارد و بهره برداری آن در استان دیگری است، این موضوع ایجاد ملکیت نمی کند.
نماینده کشاورزان معترض به خشکی زاینده رود تصریح کرد: چنانچه دوستان ما در چهارمحال و بختیاری فکر کنند که در مورد حقابه های مردم اصفهان که از هزاره های گذشته در شرایط طبیعی ایجاد شده، می توانند تصمیم گیری کنند یک بحث فراقانونی است و در جای خود قابل بررسی و پیگیری است ضمن اینکه مردم اصفهان هم قطعاً اینگونه نیست که سکوت کنند و شاهد این باشند که حقابه ای که هزاران سال بوده که متعلق به آنان بوده، دیگران در مورد آن تصمیم گیری کنند؛ تفاوتی نمی کند چه مردم استان دیگر و چه دولت.
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان گفت: این یک حق قانونی برای مردم است و مردم استان اصفهان نظاره گر حرکت هایی بودند که در ابتدای سال جاری شکل گرفت و دلیل این که این حرکت ها شروع شد به این دلیل بود که مسئولانی که بایستی در این مورد اقدام می کردند، تعلل کردند و مردم خود به موضوع خشک شدن زاینده رود وارد شدند.
امینی با اشاره به اینکه در حال حاضر هم مسئولان استان درصدد رفع بحران آب زاینده رود هستند و به طور حتم اگر موضوع خشکی زاینده رود از طریق آنان پیگیری نشده و یا به نوعی در رفع آن ناتوان باشند، مردم به اقدامات جدیدتر و بزرگتر دست خواهند زد که یقیناً عواقب آن غیر پیش بینی خواهد بود، افزود: پیوند عمیقی در دراز مدت بین مردم اصفهان و چهارمحال و بختیاری حاکم بوده است که الان شاید مردمی از استان چهارمحال و بختیاری که در استان اصفهان ساکن هستند تعداد آن ها بسیار بیشتر از مردم چهارمحال و بختیاری است که در دراز مدت در خود استان چهارمحال و بختیاری ساکن بوده و هستند، و چنانچه بخواهند نسبت به حقوق یکدیگر بی تفاوت باشند، بطور یقین اینگونه نیست که فقط حقوق مردم اصفهان در استان چهارمحال و بختیاری در خطر قرار گیرد، قطعاً تبعات و پیامدهای آن برای مردم چهارمحال و بختیاری و مالکیت آن ها که در استان اصفهان است، خواهد بود و تاریخ این مسئله را نشان داده که چنانچه مسائل بصورت ریشه ای دنبال نشده و به متن جامعه راه یابد، اصولاً نابسامانی و آشفتگی گریبانگیر همه خواهد شد که این به صلاح دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری نخواهد بود.
نماینده کشاورزان معترض به خشکی زاینده رود تصریح کرد: مطابق طومار مرحوم شیخ بهایی، آب رودخانه ای که از چشمه دیمه سرچشمه می گرفته همراه با زایش هایی که در طول مسیر بوجود می آمده متعلق به حقابه داران زاینده رود که در دشت های اصفهان ساکن هستند، می باشد. تونل اول زاینده رود، الحاقی آب کوهرنگ به زاینده رود که در سال 1332 افتتاح شد مطابق تصویب نامه 4322 مورخ 29/2/1333 متعلق به همین حقابه داران 33 سهم است و شکل تقسیم آن هم مشابه همان اصول مرقوم در طومار شیخ بهایی است و در ماده 5 آن تصویب نامه نیز صراحتاً مشخص کرده که سرمایه لازم برای احداث تونل اول کوهرنگ از حقابه داران اصفهانی دریافت شده است. این در حالی است که حتی مطابق تبصره یک از ماده 8 مصوبه ی 4402 در سال 1333 هیئت وزیران اگر کسی هم پول تونل الحاقی را پرداخت نمی کرده به اجبار از آن فرد دریافت می شده است. یعنی این، انتخابی نبوده که یک حقابه دار بگوید من تونل اول را نمی خواهم. الزاماً هزینه آن را از او گرفته و در غیر اینصورت برخوردهایی با افرادی که به نوعی تمکین نمی کردند صورت می گرفت.

در صورت عدم انتقال آب استان چهارمحال بختیاری دریاچه می شود
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان در بررسی ابعاد فنی انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری و اعلام خبر کویری شدن این استان خاطر نشان کرد: بطور معدل 11 میلیارد متر مکعب آب در استان چهارمحال و بختیاری بارش های سالیانه است که اگر این آب از این استان خارج نشود قطعاً ظرف دو سال کل استان تبدیل به دریاچه می شود. امکان برداشت آب و امکان مصرف آب در چهارمحال بختیاری به این میزان وجود ندارد. در واقع خداوند مراتع، ارتفاعات و کشت دیمی را به مردم استان چهارمحال و بختیاری داده که به هر میزان که با اصرار و اجبار بخواهند این ارتفاعات را به زیر کشت ببرند همان مختصر خاک قابل کشت و قابل استفاده نیز آرام آرام شسته شده و در دراز مدت مطلقاً به نفع مردم استان چهارمحال و بختیاری نخواهد بود و هم اکنون نیز که مناطق زیادی طی سه دهه گذشته آرام آرام از حالت مرتعی خارج شده و به زیر کشت رفته و در حال حاضر به صورت مکانیکی آب به آن انتقال داده شده است، خاک مناسب برای بوته زار و مرتع شسته شده و یک لایه سفید و گچی آهکی نمایان شده است که همان قابلیت قبلی نیز که وجود داشت و می توانست مرتع و کشت دیمی را در اختیار استان چهارمحال و بختیاری بگذارد، آرام آرام در حال از بین رفته است و بسیاری نیز از بین رفته است.
وی گفت: بنابراین برای توسعه سرمایه گذاری در هر منطقه بایستی ابتدا مزیت های نسبی منطقه را در نظر گرفت و در مورد مزیت های نسبی استان چهارمحال و بختیاری، استفاده از مناطق بسیار زیبای توریستی آن است.
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان در ادامه افزود: من به مسئولان تصمیم گیر و مرتبط با موضوع آب زاینده رود توصیه می کنم که به گونه ای عمل کنند که این پیشینه ی تاریخی و عمیقی که بین دو ملت اصفهان و چهارمحال و بختیاری است خدشه دار نشود. هم اکنون مواهب بسیار زیادی در اصفهان وجود دارد که مورد استفاده مردم چهارمحال و بختیاری است. مسئولین بایستی بررسی کنند چه میزان از نیروهای چهارمحالی در بخش صنعت، بازار، نیروهای نظامی و انتظامی، دانشگاه ها، میادین میوه و تره بار، بخش خدماتی از قبیل عمرانی و ... مشغول به فعالیت هستند و همینطور به دلیل ترددهای روزانه بسیار زیادی که از طریق اصفهان به نفع چهارمحال و بختیاری استفاده می شود، حرکتی را آغاز نکنند که در عین این که به اصفهان ضرر می رسد نفعی هم به استان چهارمحال و بختیاری نداشته باشد و از دیگر سو این مسئله پای مردم شریف استان چهار محال و بختیاری را نیز به میان آورد.
وی اضافه کرد: بیائید بررسی کنید در گذشته باغ هایی که به زور در ارتفاعات ایجاد کرده اید در مقایسه با باغ هایی که در جلگه ها ایجاد شده چقدر تفاوت فاحشی دارد. بررسی کنید باغ هایی که در ارتفاعات ایجاد شده در هر 10 سال بیش از هفت سال آن سرمازدگی داشته است. چه اصراری است که اقداماتی انجام شود که هم سرمایه های ملی را از بین برده و هم بدبینی بین دو ملت ایجاد کنیم.
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان هشدار داد: مگر در کشور ما قانون حاکم نیست. دولت، قوه قضائیه و قوه مقننه کجا هستند که هر کس امروز به خود اجازه می دهد اظهار نظری کند. ما توصیه می کنیم که همه زیر پرچم قانون قرار گرفته و از اظهار نظر های فردی، غیر کارشناسی و غیر قانونی که آرام آرام تعداد آن ها می تواند گسترده و منجر به طغیان شود و در راستای کنترل آن نیز هیچ اقدامی مؤثر نخواهد بود، اجتناب کنیم.
عدم انتقال آب از استان چهارمحال بختیاری مغایر با اصل یکنواختی استفاده از آب است
وکیل پرونده عاملان خشکی زاینده رود نیز در این رابطه گفت: چرا از سال 139 قبل از میلاد تاکنون که آب از استان چهارمحال بختیاری به اصفهان و زاینده رود جاری بوده، چهارمحال و بختیاری کویر نشده است.
محمدعلی دادخواه افزود: در حقوق بین الملل، قانونی وجود دارد تحت عنوان Right to water یا حق آب که این خود به یک قانون دیگر تحت نام اصل یکنواختی استفاده از آب توجه دارد و در کنوانسیون 1976 رامسر نیز بر آن تأکید شده است. پروتکل الحاقی شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز آن را تأیید کرده است.

مطالب مرتبط :

یارانه زاینده رود هم رسید ، یک هفته آب برای تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران!

تعداد شاکیان پرونده خشک کنندگان زاینده رود از 3300 نفر گذشت

پرونده خشکی زاینده رود در این وبلاگ