آئین نامه اجرائی تبصره ماده 6 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

فصل اول – كلیات

ماده 1- در این آئین نامه عبارات و اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به كار می روند:
الف – محدوده ممنوعه تردد: محدوده جغرافیائی داخل شهری است كه عبور ومرور برای تمام یا برخی از وسایل نقلیه در آن ممنوع است .
ب – ساعات ممنوع تردد: ساعاتی از شبانه روز است كه عبورومرور تمام یا برخی از وسایل نقلیه در آن ساعات ممنوع است .
ج
– وسایل نقلیه عمومی : وسایل نقلیه ای كه در مالكیت یا در اختیار یا نظارت
مراجع دولتی یا عمومی بوده و در شبكه حمل و نقل عمومی شهری به كار گرفته
می شود.
د- خودروهای آزاد: خودروهائی هستند كه بدون نیاز به مجوز، مجاز
به حركت در محدوده می باشند و شامل خوروهای امداد(پلیس ، آتش نشانی ،
آمبولانس و … ) اتوبوسهای شركت واحد اتوبوسرانی ، تاكسی های پلاك نارنجی و
تاكسی های خطی فقط در مسیر تعیین شده می باشند.
ه – خوردوهای مجاز: خودروهائی هستند كه در صورت داشتن مجوز، مجاز به حركت در محدوده می باشند.

فصل دوم – نوحه اعمال محدودیت و صدور مجوز و چگونگی نظارت بر اجرای محدودیتها

ماده 2- شهرهای مشمول محدودیتی ممنوعیت تردد
وسایل نقلیه موضوع این آئین نامه در نقاطی كه بنا به اعلام سازمان حفاظت
محیط زیست ، آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری بیش از حد مجاز و
سهم وسایل نقلیه موتوری و تردد شهری در آلودگی هوای آنها بیش از سایر منابع
آلوده كننده باشد، به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست یا شهرداری مربوط یا
نیروی انتظامی وتصویب شورای هماهنگی ترافیك استان مربوط تعیین می شوند.
تبصره
1- وزیر كشور به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری برای تعیین ساعات و
محدوده ممنوعه تردد و نیز وسایل نقلیه مجاز موضوع تبصره ماده (6) قانون
جلوگیری از آلودگی هوا تعیین می شود
تبصره 2- هر گونه سیاستگذاری و اتخاذ تصمیم در خصوص تعیین محدوده ، ساعات ممنوعیت ، تعداد و نوع خودروهای آزاد و مجاز، اعتبار و نوع مجوز تردد
بهای مجوزهای صادره و امثال آن در تهران بنا به پیشنهاد شورای عالی
هماهنگی ترافیك شهرهای كشور و تصویب وزیر كشور ودر شهرهای دیگر به پیشنهاد
شورای هماهنگی ترافیك استان و تصویب وزیر كشور، تعیین می گردد.
تبصره 3- اعمال هرگونه ممنوعیت و محدودیت تردد باید همزمان ب پیش بینی تسهیلات حمل ونقل عمومی لازم برای مردم آن محدوده باشد.
ماده
3- عبور و مرور وسایل نقلیه مجاز در محدوده و ساعات ممنوعه كه مطابق تبصره
های ماده (2) تعیین می شود منوط به اخذمجوز تردد از شهرداری مربوط است . 
تبصره – حذف شد. 
ماده
4- در مواقع اضطرارری موضوع ماده (7) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا –
مصوب 1372- مجوزهای تردد صادر شده پس از اطلاع از طریق رسانه های همگانی به
گونه ای كه اعلام خواهد شد، به طورموقت از درجه اعتبار ساقط می شوند.
ماده
5- شهرداری های كشور مكلف هستند از طریق انتشار آگهی در رسانه های همگانی ،
مردم را از محدوده ها و ساعات ممنوعه تردد آگاه نماینده و با نصب تابلوهای
ویژه با هماهنگی اداره راهنمائی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
ایران در میان ورودی محدوده ممنوعه ، هشدارهای لازم را به عموم افراد
بدهند.
ماده 6- نیروی انتظامی موظف است با نصب تابلو عبور ممنوع در
مبادی ورودی به محدوده ممنوعه ، از تردد وسایل نقلیه فاقد مجوز موضوع ماده
(3) این آئین نامه در ساعات و محدوده ممنوعه موردنظر جلوگیری كند و با
متخلفین برابر مقررات مربوط رفتار نماید، همچنین موارد استثناء را بر روی
تابلوهای نصب شده ، اعلام كند.

فصل سوم – ساماندهی حمل ونقل شهری

ماده 7- به منظور كاهش تعداد و طول سفرهای روزانه
شهری ،كاهش مراجعات حضوری به دستگاه های اجرائی ، كاهش شلوغی و تراكم
ترافیك و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی در شهرهای بزرگ
كشور، شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور موظف است با همكاری سازمان
مدیریت و برنامه ریزی كشور وسایر وزارتخانه ها و سازمانها به تناسب موضوع ،
راهكارهای مناسب را در جهت غیرمتمركز كردن خدمات اداری و بانكی در امور
غیرستادی ، توزیع ساعات شروع و اتمام كار(مدارس ، ادارات ، بانكها،بازار و
غیره )، تفویض اختیار امور قابل واگذاری به ادارات تابعه ، هدایت شهرداری
ها به ایجاد مجتمع های خدمات محله ومناطق شهری و افزایش تعداد شعب ادارات و
ارگانهای جاذب سفر به تناسب نیاز جمعیت شهرها نظایر آن را تدوین و تصویب
نماید. همچنین به منظور كاهش آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری و
تقلیل سفرهای غیر ضرور شهری با هماهنگی وزارت پست وتلگراف و تلفن ترتیبی
اتخاذ كند تا كلیه دستگاههای دولتی و موسسات عمومی به ویژه ارائه دهندگان
خدمات عمومی ، به طور سالانه درصدی از مراجعات حضوری ارباب رجوع خود را با
استفاده از شبكه پست ، پست بانك ، مخابرات ، شبكه اطلاع رسانی الكترونیك و
جایگزین اطلاع رسانی و به كارگیری شیوه مكاتبه به جای مراجعه ، پاسخگوئی
كنند.
تبصره – میزان كاهش مراجعات و فهرست انواع خدمات قابل ارائه از
راههای یاد شده ، در هر سال به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیك و
باهماهنگی دستگاه های ذیربط تهیه و به تصویب شورای عالی اداری می رسد.
ماده
8- به منظور افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل داخل شهری ، دولت سالانه
تسهیلات مناسب را در اختیار وزار كشور (شركتها و سازمانهای اتوبوسرانی و
حمل ونقل ریلی شهری ) قرار می دهد تا با استفاده از آن تسهیلات ، به ظرفیت
موجود ناوگان اضافه شود. شهرداری های كشور مكلف هستند تا رسیدن به ظرفین
مطلوب سالانه حداقل ده درصد(10%) به مجموع ظرفین ناوگان موجود اضافه نمایند

وزارت صنایع و معادن مكلف است به منظور پاسخگوئی به نیاز ناوگان حمل و
نقل شهری ، افزایش ظرفیت تولیدات خود را در زمینه وسایل نقله عمومی در
اولویت قرار دهد.
ماده 9- به منظوراعمال سیاستهای هماهنگ ، تعیین خط
مشی لازم ، هدایت و نظارت بر تغییر سوخت خودروها از فرآورده های نفتی
آلاینده به گاز طبیعی و دیگر سوختهای نوین ، شورای عالی هماهنگی ترافیك
شهرهای كشور با همكاری ارگانهای مرتبط اقدامهای لازم را معمول خواهند نمود.

تبصره – در جلسات شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشوركه موضوع
هدایت و نظارت بر تغییر سوخت خودروها از فرآورده های نفتی و آلاینده به گاز
طبیعی و دیگر سوختهای نوین مطرح است از نماینده وزارت نفت با حق رای دعوت
به عمل آید.
ماد10- به منظور كاهش آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ ،
دستگاه های اجرائی ، شهرداری ها، نیروی نظامی و انتظامی موظفند نسبت به
تبدیل به گازسوز نمودن (گازطبیعی ) تدریجی وسایل نقلیه تحت اختیار خود،
براساس زمانبندی مشخص اقدام نمایند. سازمان حفاظت محیط زیست كشور موظف است
گزارش سالانه عملكرد دستگاهها را به دولت گزارش نماید. این اقدام در مورد
نیروهای مسلح با هماهنگی و موافقت ستاد كل نیروهای مسلح انجام می شود.
ماده
11- وزارت نفت مكلف است به منظور به حداقل رساندن آلودگی ناشی از سوختهای
فسیلی نسبت به تولید و عرضه گازوئیل با استاندارد بین المللی به كمتر از
500 MPP (گوگرد)، در حد نیاز اقدام نماید.
تبصره – سازمان مدیریت و
برنامه ریزی كشور موظف است برای به اجرا درآمدن مفاد این ماده اعتبارات
لازم را در بودجه سالانه كشور پیش بینی نماید.
ماده 12- سازمان صدا و
سیما مكلف است با همكاری دستگاه های ذیربط، برنامه هائی را در راستای
نمایاندن تغییر سوخت مصرفی وسایل نقلیه از نظر اقتصادی و زیست محیطی ،
همچنین برنامه های آموزشی متضمن ملاحظات ایمنی مربوط به گازسوز شدن را از
طریق صدا و سیما، به عموم مردم ارائه نماید.
ماده 13- موسسه تحقیقات و
استاندارهای صنعتی ایران مكلف است بررسی های لازم در مورد تدوین
استاندارهای ایمنی گازسوز كردن وسایل نقلیه را انجام و نتیجه جهت اجرا به
مراجع ذیربط ارائه نماید. مراجع ذیربط در تولید و اصلاح سیستم سوخت وسایل
نقلیه موظف به رعایت استاندارد مزبور می باشند.
ماده 14- از تاریخ لازم
الاجراشدن این تصویبنامه ، صدور مجوز سرمایه گذاری جدید و با توسعه
واحدهای تولیدی موتورهای دو زمانه ممنوع و وزارت صنایع و معادن موظف است
تمامی تولیدكنندگان داخلی موتور سیكلت های یاد شده را مكلف نماید حداكثر
تادوسال از زمان لازم الاجراشدن این آئین نامه ، تولید خود را با
استاندارهای زیست محیطی تطبیق و نوع موتور چهارزمانه راجایگزین نمایند.
تبصره – ترددد موتورهای دو زمانه پس از دو سال لازم الاجراء شدن این تصویبنامه در هفت شهر بزرگ كشور ممنوع است .
ماده 15- از تاریخ لازم الاجراشدن این آئین نامه ، واردات موتور سیكلتهای دو زمانه ممنوع است .

Posted in: دسته‌بندی نشده