آثار زيست محيطی امواج الکترومغناطيسی تلفن همراه

امواج مایکروویو در بخشهای مختلف صنعتی، پزشکی، علمی و لوازم خانگی، کاربردهای بسیاری دارد. کاربرد این امواج با باند فرکانس کاری حدود يک گيگاهرتز در تلفن همراه باعث ایجاد اثرات حرارتی و غیر حرارتی می شود. با توجه به استفاده فراوان و طولانی مدت افراد مختلف جامعه از این وسیله و آثار بیولوژیکی متناسب با شدت میدان، فرکانس، شکل موج  و مدت مواجهه ما را بر آن داشته است که تحقیقاتی در این خصوص انجام داده و به بررسی استانداردهای موجود و کاستی های این مساله بپردازیم. در این تحقیق سعی شده با مرور یافته­های بدست آمده و استانداردهای موجود به نتایج منطقی جهت حل معضلات موجود رسيد و تهیه پاسخ به شاکیان در خصوص نصب دکل های مخابراتی تلفن همراه اقدام نمود. بر اساس بررسي هاي بعمل آمده بر يافته هاي علمي توصيه گرديده است كه اقدامات حفاظتي و رعايت استاندارد ها بر اساس رهنمودهاي ICNIRP  در سرلوحه اهداف سازمان­ها و ارگان هاي مرتبط انجام گيرد.

- مقدمه

استفاده از تکنولوژی در کشورهای پیشرفته و واردات آن به کشورهای در حال توسعه باعث شده تا استفاده کنندگان آن در معرض آثار سوء و عوارض ناشی از آن قرار گیرند. یکی از محصولات تکنولوژی، به کارگیری امواج الکترومغناطیس در بخش­های مختلف صنعتی، علمی، پزشکی و لوازم خانگی است. امواج الکترومغناطیس گونه­ای از انرژی تشعشعی است که دارای طیف بسیار گسترده ای است و از امواج با فرکانس Hz 10 شروع شده و به امواج کیهانی با فرکانس Hz 1021 ختم می­گردد.

 امواج مایکروویو طیفی از امواج الکترومغناطیس هستند که محدوده فرکانسی آنها MHz300 تا
 GHz 300می باشد و دارای طول موج mm 1 تا m 1 هستند. کاربرد امواج مایکروویو در صنعت (نساجی، پلاستیک سازی ، کاغذ سازی، نگهداری مواد غذایی، چوب، رادار، ایستگاه های پخش کننده رادیویی و تلویزیونی ، امواج ناوبری، ماهواره ها، تلفن و تلگراف) و در پزشکی (دیاترمی و وسایل گرم کننده توان بخشی)، اهمیت این امواج را دو چندان ساخته است . استفاده از امواج مایکروویو در باند فرکانسی يک گيگاهرتز در تلفن­های همراه و نیز رشد روز افزون کاربران این محصول انسان را در مواجهه هر چه بیشتر این امواج قرار داده است .

در این بررسی سعی شده با مرور یافته های بدست آمده و استانداردهای موجود نتایج منطقی جهت حل معضلات موجود و تهیه پاسخ به شاکیان........

Posted in: دسته‌بندی نشده Filed under: