روستائيان يك روستا از شركت نفت جان به لب شده‌اند!

                                   

اهالي روستاي "جلگه خلج" از توابع شهرستان پلدختر در اعتراض به آلوده شدن آب آشاميدني خود توسط شركت نفت تجمع كردند و در اين تجمع جاده ترانزيت شمال - جنوب به مدت يك ساعت و نيم بسته شد.
عضو شوراي اسلامي روستاي "جلگه خلج" پلدختر در اين رابطه به خبرگزاري مهر گفت: مدت چند سال است كه شركت نفت آب آشاميدني روستاي جلگه خلج را به مواد نفتي آلوده كرده است.
رمضان قرباني افزود: اين امر موجب شده در فصل تابستان و گرماي طاقت فرسا مردم كاسه صبرشان لبريز شده و زن و مرد مبادرت به تجمع در محل جاده ترانزيتي شمال - جنوب در حاشيه روستا كردند.
وي هدف و انگيزه روستائيان از اين تجمع را حل مشكل آب آشاميدني مردم اعلام كرد و گفت: متاسفانه شركت نفت تاكنون به تعهد خود مبني بر پرداخت 35 ميليارد ريال قول داده شده خود استنكاف نموده و وعده‌هاي پوچ و توخالي شركت نفت مشكلات اهالي روستا را چندين برابر كرده است.
عضو شوراي اسلامي روستا نيز تاكيد كرد: در صورتي كه مشكل آب آشاميدني روستا حل نشود اهالي راههاي ديگري را براي رساندن صداي خود به گوش مسئولان در پيش خواهند گرفت.
فرماندار پلدختر نيز به محض اطلاع از تجمع مردم در محل محور ترانزيت شمال به جنوب با بخشدار مركزي در جمع اهالي روستاي "جلگه خلج" حضور يافت و آنها را به صبوري و خويشتنداري دعوت كرد.
"فريدون رشيدي" در اجتماع مردم روستا قول داد با حداكثر توان خود مسائل آنان را به استان و مسئولان رده بالا منعكس كند و تا حل مشكل آب آشاميدني روستا لحظه‌اي درنگ نكند و روستاييان نيز كه فرماندار شهرستان را در جمع خود ديدند كه مشكلات آنان را از نزديك بررسي مي‌كند به اجتماع خود پايان دادند.
فرماندار پلدختر در گفتگو با مهر گفت: روستاييان "جلگه خلج" به علت نبود آب آشاميدني و خرابي پمپ آب شرب خود اعتراض كردند.
رشيدي افزود: با استان هماهنگي صورت گرفت و قول دادند در اسرع وقت پمپ آب آشاميدني روستا تعويض شود.
وي اضافه كرد: دستور داده شده آب آشاميدني سالم و بهداشتي به صورت رايگان در اختيار اهالي روستا قرار داده شود و مردم نيز آب شرب خود را به اندازه نياز تامين كنند.
فرماندار پلدختر يادآور شد: تا زماني كه تشخيص دهم آب آشاميدني بايد به صورت مجاني به مردم روستاي جلگه خلج داده شود و مسئوليت اين موضوع بر عهده شخص فرماندار است چرا كه مسئولان نظام جمهوري اسلامي نوكر مردم و مردم ولي نعمت ما هستند.
بنابر اين گزارش، حكايت آلودگيهاي نفتي در پلدختر حكايت ديروز و امروز مردم اين ديار نيست. حكايتي از ماهي‌هاي سوگوار كشكان تا چشمه‌هاي نفتي پلدختر است. اينجا نصيب مردم پلدختر از عمليات‌هاي استخراج و انتقال نفت فقط حوادث آن است.
دو سال پيش بود كه نگارش سرگذشت همنشينان رودخانه نفتي، مجالي براي طرح مشكلات مردمي كه در جوار طلاي سياه هر روز آرزوي قطره‌اي آب پاك و محصولي سالم مي‌كردند را فراهم كرد.
در گزارش‌هاي متعددي از وضعيت زندگي مردمي كه آلودگيهاي نفتي موجب بروز مشكلات زيادي برايشان شده بود سخن گفته شده تا در نهايت گوش شنوايي پيدا شود و با پيگيري‌هاي استاندار قبلي لرستان عمليات مجتمع آبرساني كوثر پس از سالها ركود دوباره آغاز شود.
مردم روستاي جلگه خلج و 11 روستاي ديگر حاشيه خطوط نفت كه پس از سالها دست و پنجه نرم كردن با مشكلات شاهد آغاز عمليات اجرايي مجتمع آبرساني كوثر بودن سختي و مشقت بي‌آبي و استفاده از آب تانكر را به جان خريدند تا بنابر وعده سيد حسين صابري اين پروژه در عيد غدير امسال به بهره‌برداري برسد ولي همچنان اين پروژه در ميان بدعهدي شركت نفتي‌ها نيمه تمام باقي مانده است.
اين در حاليست كه وعده وزارت نفت با گذشت دو سال هنوز تحقق نيافته است تا بدعهدي نفتي‌ها در زمينه اختصاص سهم خود از اعتبارات تكميل مجتمع آبرساني كوثر نيز به شمار ديگر بدقوليهاي شركت نفت براي رفع مشكلات مردم منطقه اضافه شود.
اين امر موجب شده تا اهالي روستاي جلگه خلج بارها شكايت شركت نفتي‌ها را نزد مسئولان استان و شهرستان ببرند ولي گويا كسي نمي‌تواند مسئولان شركت نفت را مجاب كند كه براي رفع مشكلات مردم قدمي بردارند.

Posted in: دسته‌بندی نشده Filed under: