کاهش 800-700 میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه !

اخیرا مدیران و کارشناسان منطقه در اظهار نظراتی اعلام کرده اند که سطح تراز آب دریاچه ارومیه بمیزان ۵۰ سانتی متر و حتی تا ۸۰ سانتی متر افزایش یافته است که در ذیل چند مورد مستندا آورده شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: طی بارش های سه روز اخیر با ورود 500 میلیون متر مکعب آب به مخزن دریاچه ارومیه سطح آب این دریاچه حدود 55 سانتی متر افزایش یافته است.

مدير مطالعات پايه منابع آب شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي گفت: بارندگي هاي اخير و نزولات جوي مساعد باعث شده تا سطح تراز آب درياچه اروميه 40 سانتيمتر از ابتداي سال آبي جاري تاکنون افزايش يابد.

ارسلان هاشمي مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی  اظهار داشت: در بارش‌هاي  اخير با ورود 500 ميليون متر مكعب آب به مخزن درياچه اروميه سطح آب اين درياچه حدود 55 سانتي متر افزايش يافته است.

با توجه به بارندگی های اخیر در منطقه غرب کشور سازمان تحقیقات آرتمیای ایران و سازمان حفاظت از محیط زیست ارومیه اعلام کرد :سطح آب دریاچه ارومیه حدود 70 سانتی متر افزایش داشته که این موضوع اهمیت زیادی برای زیست منطقه دارد .

اینکه بهار امسال بارش های نسبتا خوبی در منطقه داشته ایم بر کسی پوشیده نیست و گزارش های هواشناسی هم گواه این گفته هاست . توجه به اظهارات فوق و مقایسه اعداد و ارقام زیر میتواند گویای واقعیتی باشد که در ذیل بدان اشاره خواهد شد :   سطح تراز آب در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰                     ۱۲۷۱.۹۲ متر از سطح آبهای آزاد سطح تراز آب در مدت مشابه سال   ۱۳۸۹                     ۱۲۷۲.۲۳  متر از سطح آبهای آزاد کاهش سطح آب نسبت به مدت مشابه سال قبل           ۳۱ سانتی متر   میزان بارش های بهار امسال نسبت به سال قبل حداقل بین ۴۰-۲۰ درصد در ایستگاه های مختلف منطقه افزایش یافته است . با در نظر گرفتن کمترین سطح تراز آب که در قبل از بهار امسال اتفاق افتاده یعنی ۱۲۷۱.۵۷ متر و مقایسه آن با مدت مشابه یکسال قبل از آن ۷۰-۶۰ سانتی متر سطح آب پایین رفته است .   با در نظر گرفتن طول متوسط ۱۳۵ کیلومتر و عرض متوسط ۳۵ کیلومتر و محاسبه سطح دریاچه در میابیم که میزان حجم آب موردنیاز برای افزایش ۶۵ سانتی متری به بیش از سه میلیارد مترمکعب میباشد که با توجه به کاهش سطح دریاچه و با لحاظ متوسط سطح دریاچه در سال گذشته در میابیم که به میزان ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون مترمکعب حجم آب دریاچه در طول یک سال گذشته کاهش یافته است و این در حالیست که براساس سند مدیریت جامع دریاچه ارومیه  باید برای حفظ سطح اکولوژیک دریاچه ۳.۱ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه تامین میگردید حالا پیدا کنید پرتقال فروش را !