دماوند شاد باش و دوستدارانت را بنگر!

در روز جمعه 17 تیر حدود سه هزار نفر، به عشق دماوند (و بلکه با دعوت او!) به رینه آمدند تا بر زانوی این کوه بزرگ، این پیر سرزمین ایران، و این یادگار دوران بنشینند و ساعت هایی را به سرخوشی بگذرانند. از رینه و پلور تا آمل و بابل، از ساری و گرگان تا تهران و اسلام شهر، از ایلام و بروجرد تا تنکابن و رامسر، از سمنان و سنگسر تا ... بسیاری شهرها و روستاهای دیگر، از کودک و نوجوان تا میانسال و کهنسال آمده بودند تا با تماشای غرفه های عکس و کتاب و صنایع دستی، با نقاشی، با گپ و گفت، با گوش سپردن به موسیقی های محلی، سنتی، کلاسیک و پاپ، با گوش جان سپردن به شاهنامه خوانی مسحور کننده ی استاد امیر صادقی، با نشستن به پای سخنان استاد اسماعیل کهرم که از محیط زیست با تمام وجود سخن می راند، و با آب پاشان شادمانه در آخر کار...  بگویند که دماوند را و دیگر نقاط این خاک را عاشقانه دوست دارند.

مراسم روز ملی دماوند

سیزدهم تیر روز تیرگان است و امسال هفتمین سالی بود که در نزدیک ترین جمعه به این روز، در نکوداشت دماوند، با هدف تجدید پیمان برای پاسداشت کوه ملی کشورمان، و برای یادآوری وظیفه ای که در حفاظت از این میراث گرانقدر طبیعی و فرهنگی داریم، جشنی و همایشی با عنوان "روز ملی دماوند" در شهر رینه برگزار شد. در پایان این روز شاد، یک بار دیگر فرا یاد آوردیم که دامن مادر مهربان طبیعت، همچنان پهنه ی بی همتای شاد زیستی است!

سازمان دهندگان اصلی این جشن، انجمن دوستداران دماوند، انجمن کوه نوردان ایران (به ویژه دفترهای نمایندگی آن در مازندران و گروه دیده بان کوهستان)، دانشگاه پیام نور رینه، شهرداری و شورای شهر رینه، و بخشداری لاریجان بودند که از پشتیبانی سازمان های دولتی و غیر دولتی دیگر مانند موسسه ی کوهستان سبز، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست، فرمانداری آمل، گروه کوه نوردی سایپا، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گروه کوه نوردی پرستو، گروه کوه نوردی دخانیات، و کوه نوردان و طبیعت دوستان دیگر برخوردار بودند.

یکی دیگر از برنامه های جنبی این جشن، افتتاح دبیرخانه ی "پژوهشکده ی دماوند شناسی" بود؛ این پژوهشکده به پیشنهاد گروه دیده بان کوهستان انجمن کوه نوردان ایران و انجمن دوستداران دماوند، و همکاری صمیمانه ی دکتر اسماعیل کهرم و دانشگاه پیام نور رینه، پس از حدود شش ماه پی گیری و فعالیت در ساختمان دانشگاه یاد شده در رینه، افتتاح شد.

 این جشن بزرگ با کار داوطلبانه و چند ماهه ی علاقمندان، و حمایت مالی شرکت تولیدی باران مازند و شرکت بریون آمل برگزار گردید.

خبر این جشن در: سبز پرس و یادداشت محمد درویش درباره ی همایش سال 89: پرشکوه ترین نکوداشت محیط زیست ایران (با این توضیح که همایش امسال پرشکوه تر از پارسال بود!)