حذف آلاینده های متمرکزپایانه های شهری موضوع مورد بررسی در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کرج

حدود 85 درصد جابجایی مسافرهای شهری و بین شهری در کشور ما توسط اتوبوس ها و مینی بوس های دیزلی انجام می پذیرد. اين روش حمل و نقل مسافر جدا از غیراقتصادی و ناایمن بودن مسئله حادي را تحت عنوان تمركز و غلظت بيش از حد آلاينده ها را در محوطه پايانه هاي شهري ايجاد مي نمايد.

روشن گذاشتن اتوبوسها بطور مستمرجهت افزايش دماي محفظه احتراق، شرايط كار خلاص كه عملا" با راندمان بد، احتراق ناقص و دوده و آلودگي بالا همراه است ، نحوه استقرار اتوبوسها به شكل نيم قوس يا خطي ، بسته بودن فضاي پايانه از نظر جريان هواي ورودي و هواي محبوس شده در محيط ، حركت اتوبوسها با بار سنگين و مسافر از حالت كار خالص تحت بار ماكزيمم كه با خروج شديد دود همراه است، اعمال فشار بر پدال گاز توسط راننده بصورت متناوب در هر چند دقيقه در حالت ايستاده براي گرم نگهداشتن موتور،  طراحي ساختار پايانه ها كه عملا"با ساختمانها محصور بوده و جريان هوا در فضاي كاسه مانندي، متوقف و موجب افزايش غلظت آلودگي  تا حد مسموميت شديد مسافرين مي‌شود از علل عمده تمركز آلاينده‌ها و دوده و غبار در پايانه هاي شهري می باشد.

از این رو شرايط كنوني پايانه‌ها وضعيت قرمز و بحران آلاينده هاي متمركز و مسموميت شديد مسافرين و بيماريهاي آسم و ريوي براي رانندگان و خدمه پايانه ها را در بردارد. نوسازي ناوگان حمل و نقل طرحي پر هزينه و كند است كه بدليل بار مالي سنگين براي دارندگان اتوبوس اجراي آن  دركوتاه مدت ميسر نيست. وضعيت بحراني گازوئيل تحويلي و غير استاندارد كه با ناخالصيهاي زياد گوگرد، آب و ذرات همراه است و سرمايه‌گذاري بر روي تأسيسات پالايش و توليد گازوئيل و توزيع آن  براي حل مشكل آلودگي نیز طرحی زمانبر به نظر می رسد.  

بر همین اساس طرح پیشنهادی تحت عنوان " حذف آلاینده های متمرکز در پایانه های شهری " جهت بررسی اعضای کارگروه و درصورت تایید واجرا به صورت پایلوت در یکی از پایانه های شهرکرج مطرح گردید.

راهکار پیشنهادی طرح ارائه شده در این نشست نصب سيستم مكش و دريافت دود اگزوز شامل  پمپ مكش براي ساكشن كردن دود از اگزوز خودروها ، لوله هاي خرطومي اتصال به اگزوز مجهز به دريچه (Throttle)مكانيكي دو حالته، باز ودرگير وبسته وغير درگير ، كانهاي انتقال گازهاي دريافتي به ايستگاه عمليات خنثي سازي  ،تله ذرات و ذره گير الكترواستاتيك براي جذب ذرات معلق ، پيش گرم الكتريكي براي افزايش درجه حرارت گازها وسوزاندن هيدروكربورهاي معلق می باشد.

لازم به توضیح است متداول ترین گزینه مورد استفاده درکلانشهرهای کشور برای کاهش آلودگی های منتشره از پایانه ها و رفع مزاحمت شهروندان ، جابه جایی پایانه هاست که درصورت قرارگیری پایانه ها در پیرامون شهر موجب صرف انرژی بیشتر و اتلاف سوخت می گردد.