دیواره علم کوه و زباله!

هر ساله نه الی ده هزار نفر از کوهنوردان و سنگنوردان در فصل تابستان وارد منطقه علم کوه می شوند. بیشتر افرادی که قصد اجرای برنامه های فنی را دارند وارد منطقه علم چال می شوند ولی طبق آمار قرارگاه کوهنوردی رودبارک پنج الی شش هزار نفر به دلیل شرایط بهتر برای رسیدن به قله علم کوه وارد منطقه حصارچال می شوند که شاید در بین آنها افراد تازه کار هم زیاد باشند. اما آنچه که در چند سال اخیر وجود داشته این است که مقدار زباله موجود در علم چال به مراتب خیلی بیشتر از زباله های حصار چال می باشد با اینکه فصل صعود در حصار چال از تیر ماه شروع شده و تا اواخر شهریور ادامه دارد و مدت زمان صعود در این منطقه هم بیشتر از علم چال می باشد.

به نقل از علی فرضی مسئول قرارگاه کوهنوردی رودبارک، در تابستان سال ۹۱، 3 بار قاطر زباله از حصار چال و مجموعا 17 بار قاطر زباله از سرچال و علم چال پاکسازی شد که مجموعا یک میلیون و هشتصد و هشتاد هزار تومان هزینه این پاکسازیها شد. در منطقه سرچال  مکانهایی برای زباله  تعبیه شده که زباله ها در منطقه پراکنده نشود ولی متاسفانه توجهی به این مکانها نمی شود و بعضا زباله در داخل پناهگاه و محیط اطراف رها می شود.

دیواره علم کوه- تراورس اورال مرداد 91

دیواره علم کوه- تراورس اورال مرداد ۹۱

بارها این آمار در مجله کوه توسط مسئول قرارگاه کوهنوردی رودبارک منتشر شده است ولی باز هم به این مسئله توجهی نشد. چندین سال قبل با توجه به هماهنگی های به عمل آمده تصمیم گرفته شد تا به ازای هر کوهنوردی که وارد منطقه علم کوه می شود 100 تومان برای پاکسازی منطقه گرفته شود. این طرح از سال 75 تا 90 اجرا شد، ولی مسیولین قرارگاه در حین اجرای این کار و بعد از مدت زمانی با مقاومت جدی بعضی از کوهنوردان در ازای پرداخت  این مبلغ ناچیز مواجه شدند و به دلیل برخوردهای نامناسب بعضی از کوهنوردان تصمیم گرفتند که این روند را ادامه ندهند. درحالی که مقدار زباله که در منطقه وجود داشت به حدی زیاد بود که مبلغی که با این کار جمع می شد جوابگوی هزینه چهارپاداران هم نمی شد و بقیه هزینه ها توسط درآمد حاصل از کوهنوردان خارجی و فدراسیون کوهنوردی تقبل می شد.

بعد کنسل شدن هزینه پاکسازی، کیسه های زباله ای تهیه شد که در اختیار کوهنوردان قرار گیرد که زباله های خود را در آن قرار دهند تا در منطقه پراکنده نشود ولی متاسفانه بعضی از افراد ازاین کیسه ها برای حمل وسایل شخصی خود استفاده می کردند تا زباله؟

اما آنچه که مد نظر است تفاوتیست که باید بین افراد حرفه ای تر و دیگر کوهنوردان و سنگنوردان باشد. ولی این مسئله ایست که در کوهنوردی ما وجود دارد و خیلی به آن توجه نمی شود. اگر این طور باشد پس تفاوت بین کوهنورد حرفه ای و آماتور در چیست؟

تا آنجایی که من می دانم در دنیای سنگنوردی از شکاف برای صعود و ابزار گذاری استفاده می کردند نه زبال دانی!!!!

دیواره علم کوه- تراورس اورال مرداد 91

دیواره علم کوه- تراورس اورال مرداد ۹۱

آری، سخن من در مورد دیواره زیبا و صیقل یافته علم کوه می باشد. دیواره گرانیتی که وقتی از دور به آن نظاره می کنیم پیش خود می گوییم که تنها جایست که از گزند زباله های بشر مصون مانده ولی این تصوری بیش نیست. جایی که از شکافهای دیواره اش برای گذاشتن زباله هم استفاده می شود.

و آنچه که بیشتر از همه ذهن مرا مشغول کرده این است که بعضی از دوستان مواد خوراکی یا نوشیدنی را تا نیمی از دیواره حمل می کنند ولی بعد از خوردن یا نوشیدن، قوطی خالی آن که وزن کمتری دارد را در دیواره جا می گذارند.

فرضی و بیان و شیرزاد هم نمی توانند زباله های دیواره را پاکسازی کنند چه کسی باید این کار را انجام دهد!!!

قضاوت با شما.....   


از سایت:پایگاه اینترنتی کوه‌نوردان کلاردشت