درخواست برای اعمال محدودیت در تعداد گردشگران بالی اندونزی

وزیر گردشگری پیشین اندونزی با هشدار نسبت به حجم بسیار بالاتر از توان طبیعی جزیره بالی، خواستار کاهش تعداد گردشگران در جزیره بالی و حمایت از مردم محلی آن از خطر گردشگران شد.

وزیر سابق گردشگری اندونزی که هم اکنون عضو “کمیته جهانی اخلاقیات” در سازمان توریسم جهانی است، با یادآوری هشدارهای مطرح شده در اواخر دهه ۹۰ از سوی برخی منتقدان درباره بهره گیری بی‎رویه از جزیره بالی، خواستار محدود شدن تعداد گردشگران بازدید کننده از آن شد.

وی با اشاره به زمانی که آغاز رونق بخش گردشگری درمنطقه بالی که دوران طلایی این صنعت بوده و مقامات اندونزی خواب جذب میلیون‎ها گردشگر خارجی را می‎دیدند، گفت: «بالی جزیره‎ای محدود است با منابع طبیعی، آب و انرژی محدود که همه را می‎توان در عبارت “ظرفیت و توان محدود”، خلاصه کرد و همین دلیل آن است که ایجاب می‎کند این جزیره از نظر تعداد گردشگر مجاز نیز باید محدود باشد.» وی یادآور شد که ورود حجم انبوه گردشگران در این جزیره تمام منابع طبیعی را خشک و سواحل این جزیره را نابود کرده و هزینه‎های اجتماعی و زیست محیطی سنگینی دارد که با ایده رونق و شکوفایی اقتصادی مردم از طریق توسعه گردشگری، به این جزیره وارد شده است. به گفته وی این دیدگاه اکنون دیگر ایده‌ پذیرفته شده‌ای نیست.

وی با اشاره به طرح‎های توسعه هتل و اقامتگاه‎های توریستی تا سال ۲۰۱۴ در این جزیره، طرح محدود کردن تعداد گردشگران را بسیار سنگین دانست و یادآور شد که مقامات محلی باید از منافع مردم بومی بالی حمایت کنند. او با اشاره به کاهش مساحت مناطق جنگلی و افزایش نرخ تبدیل زمین‎های کشت برنج به مسکن و ویلا افزود: «گردشگران برای دیدار از هتل‎ها و ویلاهای لوکس به بالی نمی‎آیند بلکه آن‎ها به خاطر طبیعت زیباو چشم‎انداز باشکوه طبیعی و میراث طبیعی و فرهنگی غنی آن به این جزیره علاقه دارند اما با این روش بهره‎گیری تمام دارایی و سرمایه توریستی این جزیره هم رو به نابودی است.»

منتقدان با نگرانی از کاهش زمین‌های کشاورزی و تبدیل آن‌ها به ویلا و مسکن، می‌گویند: «گردشگران برای دیدار از هتل‎ها و ویلاهای لوکس به بالی نمی‎آیند بلکه آن‎ها به خاطر طبیعت زیباو چشم‎انداز باشکوه طبیعی و میراث طبیعی و فرهنگی غنی آن به این جزیره علاقه دارند اما با این روش بهره‌گیری تمام دارایی و سرمایه توریستی این جزیره هم رو به نابودی است.

او هشدار داد که این نحوه از توسعه گردشگری به زیان مردم محلی است و افزود: «مردم بالی از هم اکنون با کمبود آب مواجه شده‌اند. اگر این جزیره با د‌ه‌ها میلیون گردشگر پرشود برای مردم محلی و سیستم آبیاری سنتی چه رخ خواهد داد؟» به گفته وی جزیره بالی تنها ظرفیت قبول ۴ میلیون گردشگر را در سال دارد در حالی که سال گذشته نزدیک ۳ میلیون گردشگر خارجی و ۶ میلیون گردشگر داخلی از این جزیره بازدید کردند که بسیار بیشتر از حد توان این جزیره بوده است. حضور این حجم بالای گردشگر سبب به حاشیه راندن مردم بومی و منافع آنان شده است. با این حال سیاست توسعه تسهیلات، همانند ساخت فرودگاه و جاده‎های جدید همچنان ادامه دارد تا با این روش هزاران گردشگر بیشتر را به این جزیره بکشانند.

منبع: سی.اچ.ان/میترا اسدنیا

لینک مطلب: http://www.chn.ir/ NSite/FullStory/?Id=102341