معرفی کتاب : مدل های ریاضی آب های زیرزمینی

کتاب "مدل های ریاضی آب های زیرزمینی، آموزش کاربردی مدل GSM " نوشته مهران قدرتی و عبدالله ثعبانی در 210 صفحه از سوی انتشارات سیمای دانش منتشر شد.


به گزارش شبکه خبری آب ایران، مهندس مهران قدرتی، کارشناس ارشد شرکت آب منطقه ای تهران و مدرس دانشگاه، درباره این کتاب گفت: طبق گزارش های رسمی، بیش از 90 درصد تامین منابع آب در بعضی از استان ها و محدوده های مطالعاتی از آب های زیرزمینی است. وی افزود: اهمیت آب زیرزمینی وقتی دوچندان می شود که متوجه شویم برداشت بی رویه آب زیرزمینی در اغلب آبخوان های کشور باعث افت سطح آب، کاهش کیفیت آب، افزایش هزینه های استحصال آب، نشست زمین و غیره شده است.
قدرتی گفت: کاهش بارندگی، تناوب و تداوم خشکسالی ها مزید بر علت شده و وضعیت بحرانی و ناپایدار منابع آب زیرزمینی را آشکار کرده است. وی در ادامه اظهار داشت: مدیریت وضعیت بحرانی تا برگشت به حالت طبیعی آبخوان تنها از طریق مواردی نظیر متوجه ساختن دستگاه های سیاست گذار در بخش آب نسبت وضعیت بحرانی فعلی و فجایع زیست محیطی احتمالی آینده؛ هماهنگی فرابخشی بین دستگاه های مختلف نظیر وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات، سازمان حفاظت محیط زیست، دستگاه های قضایی و انتظامی کشور، دانشگاه ها، بانک ها و موسسات مالی، تشکل های صنفی و تعاونی ها، ذینفعان و غیره؛ فرهنگ سازی در جامعه و آگاهی دادن آحاد مختلف مردم در سه بخش اصلی مصرف آب یعنی شرب، صنعت و کشاورزی و ارائه آموزش های پایه در مدارس و مکانیزه کردن و بهینه کردن مصرف در سه بخش اصلی منابع آب مخصوصاً در بخش کشاورزی به منظور جلوگیری از تلفات زیاد آب در راستای مدیریت جامع و یکپارچه منابع آب، امکان پذیر است.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: برای مدیریت جامع منابع آب، شناخت وضعیت موجود منابع آب و پیش بینی وضعیت آن در سال های آتی ضروری است. شناخت وضعیت موجود از طریق داده ها و اطلاعات پایه است که سازمان های ذیربط موظف به تهیه آنها هستند و پیش بینی وضعیت در سال های آتی بر اساس داده های موجود فقط از طریق مدل های ریاضی امکان پذیر است.
وی درباره کتاب "مدل های ریاضی آب های زیرزمینی، آموزش کاربردی مدل GSM " گفت: در این کتاب سعی بر این است که دانشجویان، کارشناسان و متخصصان و مدیران صنعت آب کشور با نحوه به کارگیری مدل های ریاضی در بخش آب زیزمینی آشنا شوند.
قدرتی سپس افزود: این کتاب سه موضوع اصلی شناخت آب زیرزمینی، مفاهیم پایه استفاده از روش های عددی در حل مسائل آب زیرزمینی و آموزش کاربردی GMS در راستای مدلسازی کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی به منظور تامین اهداف فوق در بخش آموزش عالی و مدیریت منابع آب در دستگاه های مختلف سیاست گذار را پوشش می دهد.
وی در ادامه گفت: دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته هایی نظیر مهندسی آب(عمران)، منابع آب (کشاورزی)، محیط زیست، ژئومورفولوژی، خاک شناسی، منابع طبیعی، زمین شناسی، معادن و اکتشاف نفت و غیره و کارشناسان و متخصصان و مدیران صنعت آب و محیط زیست کشور می توانند از بخش های مختلف این کتاب استفاده کنند.
قدرتی افزود: این کتاب شامل 9 فصل است که در هر فصل ابتدا مبانی و تئوری مدل بیان شده و در ادامه با تشریح مسائلی روش های مدلسازی به صورت گام به گام توضیح داده شده است.
وی گفت: در هر فصل از کتاب علاوه بر مثال های خودآموز مدل GMS، از داده های واقعی دشت های ایران نیز استفاده شده است تا کاربران علاوه بر یادگیری نحوه مدلسازی، با شرایط واقعی پارامترهای هیدرولوژیک نیز آشنا شوند.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درزمینه نحوه دریافت کتاب می توانند به وبلاگ مولف به نشانی http://mehranghodrati.blogfa.com مراجعه کنند.

Posted in: دسته‌بندی نشده