من به محیط زیست رای دادم!


ایوون شوینار، پدیدآورنده و مالک پیشین شرکت تولیدی شوینار - Black Diamond - و پدیدآورنده و مالک فعلی شرکت Patagonia سال‌هاست که به یک فعال زیست‌محیطی بدل شده است. او در آستانه‌ی انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا (آبان ۱۳۹۱) با شعار «ما - پاتاگونیا -  به محیط زیست رای می‌دهیم» کارزاز تازه‌ای را برای حفاظت از رودها و بازکردن سدها و به‌ویژه مبارزه با سدسازی در پاتاگونیا آغاز کرده است.

شهرت کنونی شوینار به دلیل شرکت تولید لباس و تجهیزات پاتاگونیا است. در سال ۱۹۷۰ در سفری به اسکاتلند، او تعدادی پیراهن راگبی خرید و آنها را با سود خوبی فروخت و با این شروع کوچک، شرکت پاتاگونیا تولیدات خود را برای گروه بزرگی از مواد اولیه و لباس‌های فنی گسترش داد. موفقیت مالی شرکت در این دوران، شرایطی را فراهم آورد که شوینار به هدف‌های شخصی دیگری چشم بدوزد! شوینار شرکت پاتاگونیا را  متعهد دانست که به مکانی شاخص برای کار و تلاش و نیز فعالیت زیست‌محیطی بدل شود.

در سال ۱۹۸۴، پاتاگونیا یک کافه تریا در محل کارخانه گشود که غذای سالم و بیشتر گیاهی عرضه می‌کرد، و سپس مرکز نگه‌داری از کودکان یا مهد کودک، در محل کارخانه شروع به کار کرد. در سال ۱۹۸۶، شوینار کارخانه را موظف به هزینه کردن برای فعالیت زیست محیطی کرد، تعهد پرداخت یک در صد از فروش و یا ده در صد از سود! هرکدام بزرگ‌تر است! این تعهد هم‌چنین شامل پرداخت به کارمندانی بود که بر روی پروژه‌های زیست‌محیطی محلی کار می‌کردند به نحوی که بتوانند تمام وقت به فعالیت بپردازند.

در سال ۱۹۷۲، کاتالوگ شرکت شوینار بر روی حرکتی تازه در آمریکای شمالی تاکید می‌کرد «صعود پاک»

در سال‌های نخست دهه‌ی ۱۹۹۰، بازرسان زیست‌محیطی شرکت پاتاگونیا نتیجه‌ی شگفت‌آوری را گزارش کردند: «نخ یا پنبه، مضرترین ماده‌ی اولیه برای محیط زیست است»! (مترجم- به دلیل استفاده‌ی فراوان از کود و سم شیمیایی)

در سال ۱۹۹۴، شوینار شرکت را موظف کرد تا از نخ‌هایی استفاده کنند که فاقد مواد شیمیایی است، این نیاز خود سبب شد تا صنعت تولید پنبه‌ی ارگانیک در کالیفرنیا رونق بگیرد.



منبع: سایت شرکت پاتاگونیا، سایت شرکت بلک دایاموند، ویکی پاکوب