گزارش سازمان بازرسی: آزبست ممنوع است اما در صنایع استفاده می شود

سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که برخلاف مقررات مصوب، هم‌چنان برخی از کارخانه‌ها از محصولات آزبستی استفاده می‌کنند و برخورد قضایی با این کارخانجات را خواستار شده است.

پس از گذشت ۵ سال از پایان مهلت به کارخانه‌های تولید کننده محصولات آزبستی، بسیاری از کارخانه‌ها هم‌چنان از آزبست استفاده می‌کنند، این در حالی است که مراکز تحقیقاتی، جایگزین‌های مناسبی را آزمایش و تأیید کرده‌اند.

سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی در این باره آورده است: «مهم‌ترین دلایل موفق نبودن مصوبه هیأت وزیران در منع استفاده از آزبست در کشور عبارت است از ناهماهنگی و نبود همکاری بین وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی وقت، (وزرات صنعت، معدن و تجارت فعلی) با سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف آزبست و اعلام هشدار کافی به مردم، تهیه نشدن دستورالعمل نمونه برداری از آزبست از طریق هوا یا محصولات از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، نبود نظارت کافی بر کارخانه‌های تولید کننده محصولات آزبستی از سوی بعضی ادارات کل حفاظت محیط زیست در استان‌ها، نبود تجهیزات آزمایشگاهی لازم در سازمان حفاظت محیط زیست برای تعیین میزان آزبست در محصولات، بویژه در لنت‌های ترمز تولید شده».

سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گزارش به منظور برطرف شدن چالش‌های مهم بهداشتی از سوی دستگاه‌ها، پیشنهادهای زیر را ارایه کرده است:

- سازمان حفاظت محیط زیست، «برنامه جامع پایش کارخانه‌های تولید محصولات آزبستی» (هر ماه حداقل یک پایش) را تدوین و به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کند.

- ادارات کل حفاظت محیط زیست در استان‌ها، ضمن نظارت دایم بر فعالیت کارخانه‌های تولید کننده مواد آزبستی، پیگیری قضاییِ فعالیت صنایع تولید کننده محصولات آزبستی، از جمله گورت اصفهان و درود لرستان، را تا رسیدن به نتیجه، در دستور کار خود قرار دهند.

- وزارت صنعت، معدن و تجارت، به استناد مصوبه هیأت وزیران، با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست، به منظور جلوگیری از ورود آزبست، اقدام مؤثر به عمل آورد به عنوان مثال می‌تواند از ثبت سفارش این کالاها خودداری نماید.

- وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای جایگزینی محصولات سالم با محصولات آزبستی و تغییر خط تولید در کارخانه‌های تولید کننده محصولات آزبستی، اقدامات حمایتی معمول دارد.

منبع: سبزپرس

Posted in: دسته‌بندی نشده