استحصال انرژی از پسماندهای خانگی در تهران اجرایی می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری‌تهران از افتتاح سامانه تولید برق از پسماندهای خانگی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش شهرنوشت و به نقل از روابط عمومی خدمات شهری شهرداری تهران، مجتبی عبداللهی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 7000تن پسماند در شهر تهران تولید می‌شود، گفت: این حجم انبوه زباله اگر به درستی مدیریت نشود، درآینده‌ای نه چندان دور به فاجعه ای زیست محیطی بدل خواهد شد. وی ادامه داد: طی چندسال اخیر با اقدامات صورت گرفته، دفن سنتی و مستقیم زباله‌ها بطورکامل متوقف شده و سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌تهران نیز به عنوان متولی اصلی آن، کاهش آثار سوء زیست‌محیطی را اولویت‌کاری خود قرار داده است.عبداللهی در خصوص اقدامات سامانه استحصال انرژی از پسماندها به روش هاضم (دایجستر) اشاره کرد و افزود: این اولین پروژه در ایران و بزرگترین سایت در خاور میانه می‌باشد که در زمینی به وسعت 3 هکتار در محدوده منطقه 4 شهرداری در حال ساخت است.

وی به مشخصات فنی و تکنولوژیکی این پروژه اشاره کرد و گفت: تکنولوژی بکار رفته در این پروژه بر اساس استاندارد CEاروپا و نوع سازه آن از نوع بتنی است. معاون خدمات شهری با بیان‌اینکه این سامانه دارای یک خط پردازش، اتاق کنترل، اتاق‌های پمپ و 14مخزن است، گفت: ظرفیت خط پردازش آن300تن در یک شیفت کاری خواهد بود که پیش‌بینی می‌گردد حدود 200تن آن به عنوان پسماند تر جهت ورود به سیستم هاضم و مابقی آن به عنوان پسماند خشک بازیافت و یا به عنوان سوخت استفاده شود.

به گفته عبدالهی، توان تولید الکتریسیته سامانه هاضم در فاز اول 2مگاوات ساعت برق در روز است و کود کمپوست با کیفیت مرغوب دیگر خروجی آن خواهد بود. این در حالی است که پسماندهای‌تر پس از خردشدن به طور متوسط به مدت 21روز در مخازن مختلف سیستم هاضم به واسطه حرارت، رطوبت و فعالیت میکروارگانیسم‌ها فرآوری شده و در نهایت گاز متان تولیدی پس از خالص‌سازی جهت تولید الکتریسیته مصرف می‌شود.

Posted in: دسته‌بندی نشده