ترک گوشتخواری همزمان با روز جهانی گیاهخواری

امروز یکم نوامبر، روز جهانی گیاهخواری است. از امروز دیگر گوشت هیچ حیوانی را نخواهم خورد و بیش از پیش تلاشم را برای عدم استفاده از محصولاتی که برای تولید آنها حیوانات متحمل درد و رنج شده اند بکار می بندم. مدتها بود که در مورد این تصمیم فکر می کردم و نهایتاً تصمیم گرفتم از امروز شروع کنم.
با اینکه همچنان معتقدم انسان موجودی همه چیز خوار است ولی شواهد نشان از آن دارد با توجه به کمبود منابع آبی در جهان و نیاز بالای محصولات گوشتی به آب، استفاده از محصولات گیاهی می تواند کمکی به وضعیت موجود باشد. این مساله در مورد گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی نیز صدق می کند و رژیم گیاهی تاثیر مثبتی در کاهش گازهای گلخانه ای دارد. همچنین نخوردن گوشت حیوانات می تواند یک گام به جلو در رعایت حق زیست زیستمندانی باشد که از نظر تکامل زیستی به انسان نزدیک تر هستند و استفاده از غذاهای گیاهی، اخلاقی تر از خوردن گوشت حیوانات است. همه اینها دلایلم است برای ترک گوشتخواری.
رژیم غذایی گیاهی و نخوردن گوشت حیوانات می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند ولی بی شک تنها راه برای نجات محیط زیست و حیوانات نیست. اکثریت کوشندگان و حامیان محیط زیست و حیوانات در سراسر جهان همچنان از رژیم غذایی گوشتی استفاده می کنند.
تصور اینکه با گیاهخوار شدن همه مشکلات محیط زیست و حیوانات حل می شود صد در صد اشتباه است و حتی می تواند تاثیر منفی بر فعالیتهای زیست محیطی در عرصه اجتماعی نیز بگذارد. گیاهخواری فرصتی است برای نزدیکی هر چه بیشتر به طبیعت و احترام به حیوانات اما شوربختانه گاهاً مشاهده می شود که این «فرصت» با شعارها و تبلیغات نادرست به  «تهدید» تبدیل می شود و باعث رنجش و ایجاد اختلاف در بین دوستداران محیط زیست و حامیان حیوانات می شود، این مساله بویژه در کشور ما بسیار به چشم می آید.

Posted in: دسته‌بندی نشده