پرشان !

اعتبارات احیای دریاچه پریشان هنوز تخصیص نیافته و بر این اساس عدم اجرای طرح های احیا نیز هر روز تالاب را بحرانی تر می کند. دریاچه پریشان این روزها حال خوشی ندارد، از یک طرف چاه های اطراف دریاچه داشته های این تالاب را به خود می مکند و از طرفی طرح های احیا نیز به اعتبارات نیاز دارد.این اعتبارات هنوز تزریق نشده و تالاب نیز هر روز یک گام در بحران بیشتر غرق می شود.

یک کارشناس محیط زیست در استان فارس پیرامون اعتبار تخصیص یافته برای احیای دریاچه پریشان گفت: مدتی قبل مقرر شد که اعتباری برای احیا و حفاظت از تالاب پریشان تخصیص یابد و تاکنون در حالیکه این دریاچه همچنان با خشکی مطلق دست و پنجه نرم می کند اعتباری پرداخت نشده است.

علمدار علمداری افزود: بر اساس آخرین اطلاعات بیش از 10 طرح  از جمله طرحهای آبخیزداری، آبخوان داری، طرحهای کنترل استفاده و برداشت از منابع چاه ها، تغییر الگوی کشت، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از طرحهای مصرف کمتر آب و....از سوی دستگاه های مختلف استان فارس از جمله محیط زست، جهادکشاورزی و... ارائه شده است.

وی با بیان اینکه اختصاص اعتبار به تنهایی نمی تواند احیای تالاب پریشان را همراه داشته باشد، بیان کرد: سالانه بیش از 20 تا 35 میلیون متر مکعب آب از چاه های اطراف دریاچه پریشان برداشت می شود که در صورت ادامه این روند و تخصیص اعتبار به تنهایی و بدون توجه به مصرف آب در این محدوده نمی توان برای احیای دریاچه گام برداشت.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: این طرحها به تنهایی نمی تواند باعث احیای دریاچه شود از این ضروری است که دستگاه های مختلف برای مدیریت مصرف آب و... در این منطقه چاره اندیشی کنند تا در صورت تخصیص اعتبار گام مهمی برای نجات دریاچه پریشان از این وضعیت بحرانی برداشته شود.

وی در خصوص راهکارهای لازم برای احیای دریاچه پریشان تاکید کرد: در این راستا ضروری است که تعادلی بین برداشت آب از چاه های اطراف دریاچه و میزان بارش ایجاد شود نه اینکه میزان برداشت بسیار بیشتر از میزان بارش باشد.

وی با بیان اینکه 15 سال است که سفره آبهای زیرزمینی اطراف دریاچه بیلان منفی دارند، بیان کرد: این بدان معناست که میزان آبی که به این سفره ها وارد می شود کمتر از میزان آبی است که از چاه ها برداشت می شود که در این رابطه باید مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گیرد.

علمداری با بیان اینکه باید کشت محصولات اطراف دریاچه پریشان مدیریت شود، گفت: در این خصوص باید اعتباراتی اختصاص یابد که در اختیار مردمی که از طریق کشت امرار معاش می کنند قرار گیرد در غیر این صورت با این طرحها نمی توان دریاچه را احیا کرد.

عدم پرداخت اعتبار برای احیای دریاچه

دبیر موسسه 13 فروردین در این خصوص به خبرنگار مهر بیان کرد: در حالیکه با تلاش و پیگیریهای صورت گرفته توسط مسئولان شهرستان کازرون  مقرر شد که 100 میلیارد ریال برای احیای این دریاچه اختصاص یابد اما به وجود ارائه طرحهای مختلف این اعتبار همچنان پرداخت نشده است.علی اکبر کاظمینی افزود: در حال حاضر وضعیت دریاچه پریشان بحرانی است و باید هرچه سریعتر نسبت به تخصیص اعتبار و پیگیری این موضوع از سوی مسئولان استانی اقدام شود.

طرحهای احیای پریشان به تهران ارسال شد

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در آخرین جلسه که به منظور تخصیص اعتبار برای احیای پریشان با حضور استاندار و دیگر مسئولان استانی تشکیل شد طرحها و پروژه های محیط زیست، جهادکشاورزی، آب منطقه ای، هواشناسی و... مورد بررسی قرار گرفت.محسن جعفری نژاد بیان کرد: در این جلسه مقرر شد که هر دستگاهی که برای احیای دریاچه طرحی می دهد بودجه ای را از همان دستگاه برای اجرای طرح اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه طرحهای مذکور برای بررسی به تهران ارسال شده، اظهار داشت: همچنین مقرر شد که در راستای احیای دریاچه پریشان از تصرفات احتمالی دریاچه جلوگیری شود همچنین راهکارهای لازم برای توسعه کشاورزی با مصرف کمتر میزان آب در دستور کار جهادکشاورزی قرار گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار داشت: همچنین در این جلسه مصوب شد که برداشت آب غیرمجاز از چاه های دریاچه کنترل شود تا میزان آب برداشتی از میزان آب ورودی کمتر نباشد.جعفری نژاد بیان کرد: امیدواریم که با اجرای این طرحها و تخصیص اعتبار گام خوبی برای احیای دریاچه پریشان و خارج شدن این دریاچه از وضعیت بحرانی برداشته شود.

Posted in: دسته‌بندی نشده