کاهش ارتفاع زمین در کرمان/ حفره هایی که دشتها را سوراخ می کند

، کارشناسان زمین شناسی طی سالهای اخیر بارها نسبت به بروز پدیده نشست زمین در دشتهای کرمان هشدار داده اند دشتهایی که یک سوم باغهای مثمر کشور را در خود جای داده اند و با وجود خشکسالی و عدم بارش باران همچنان کشاورزی در آنها ادامه دارد و بر وسعت این باغها نیز بدون برنامه ریزی برای تامین آب مورد نیاز افزوده شده است، بی توجهی و پاک کردن صورت مسئله برای تامین آب مورد نیاز در دشتهای استان کرمان هر روز این استان را با چالش جدیدی دست به گریبان می کند که یکی از مهمترین این پدیده ها نشست دشتهای استان کرمان است.

این پدیده برای نخستین بار در دشت اختیار آباد در نزدیکی شهر کرمان روی داد و حفره ای بسیار عظیم در طول یک شب به دلیل نشست یکباره زمین به وجود آمد، پدیده ای که با توجه به نزدیکیش به شهر کرمان کارشناسان نسبت به وقوع مجددش بارها هشدار داده اند.

بروز شکافهای بسیار عظیم در دشتهای کرمان با طول چندین کیلومتر و دهانه های بزرگ از دیگر نمادهای بروز پدیده نشست دشتها است.

دشت رفسنجان بحرانی ترین دشت ایران/ هر 10 متر کاهش سطح آب معادل 42 سانتیمتر نشست زمین

بنا به گزارشها برای اولین بار در ایران نشست زمین در دشت رفسنجان گزارش شد، این گزارش سال 1346 ثبت شده است و هم اکنون نیز بیشترین دشتی که متاثر از فرو نشست زمین در استان کرمان و کشور می باشد دشت رفسنجان است که 70 درصد پسته جهان را تامین می کند که البته به دلیل عدم بارش باران طی 15 سال گذشته در این دشت کشاورزان به برداشت آبهای زیر زمینی روی آورده اند و نتیجه اش در قالب نشست زمین و شوری آب بروز کرده است.

گفته می شود در دشت رفسنجان در دراز مدت به ازای هر 10 متر کاهش سطح آب زمین نیز 42 سانتیمتر نشست کرده است اما طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته که بر اساس نتایج به دست آمده از اطلاعات 100 دستگاه جی پی اس اعلام شده است در حال حاضر به ازاء هر یک متر کاهش سطح آبهای زیر زمینی در این دشت پنج تا 15 سانتیمتر نیز دشت رفسنجان فرو نشسته می نشیند.

ادامه نشست زمین در دشتهای کرمان

آمار دیگری در این خصوص نشان می دهد که طی 30 سال گذشته تعداد چاههای رفسنجان از 209 حلقه چاه به هزار و 798 حلقه رسیده است و برداشت آب نیز از 149 میلیون مترمکعب به 839 میلیون مترمکعب رسیده است که نتیجه آن نیز کاهش 25 متری سطح آب بوده است.

باید به این نکته توجه شود که 15 سال از مدت بیان شده، دشت رفسنجان در فهرست کم باران ترین مناطق کشور و در مرز هشدار قرار گرفته است و کشاورزان نیز به دلیل کاهش سطح آب و عدم بارندگی بارها اقدام به کف شکنی چاه ها کرده اند.

کاهش 27 سانتیمتری ارتفاع دشت سیرجان

این پدیده طی سالهای اخیر در دشت زرند، کرمان و سیرجان نیز نمود پیدا کرده است بطوریکه گفته می شود در سیرجان به ازای هر 10 متر کاهش سطح آبها زمین 27 سانتیمتر پائین تر رفته است.

علی رشیدی، رئیس سازمان زمین شناسی استان کرمان جزو اولین افرادی است که در خصوص نشست زمین در دشتهای کرمان هشدار داده است و خواستار چاره اندیشی و مدیریت برداشت آب از دشتهای استان کرمان شده است اما با این وجود نه تنها چاره اندیشی در راستای حل مشکل آب کرمان نشده است بلکه برداشت آب بی رویه همچنان ادامه دارد و سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب آب منفی برداشت می شود.

رشیدی در این خصوص در گفتگو با مهر اظهارداشت: نشست دشتهای کرمان پدیده ای غیر قابل انکار است و دلیل اصلی بروز این پدیده نیز برداشت بیش از حد آب از ذخایر زیر زمینی دشتهای استان کرمان است



ادامه مطلب ......

Posted in: دسته‌بندی نشده