خشکسالی مهمترین بلای طبیعی ایران

انتقاد از انتقال آب دریای خزر، اعلام خشکسالی به عنوان مهمترین بلای طبیعی ایران، کاهش 53درصدی آتش سوزی جنگلها انتظار برای تصویب طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار درمجلس ، اعلام طبیعی بودن خروج گوزن های زرد از جزیره اشک و... از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود. حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

خشکسالی مهمترین بلای طبیعی ایران/ سیلابها 70 درصد اعتبارات را می بلعند

زلزله ، سیل، آتش سوزی جنگلها، خشکسالی، رانش و فرونشست زمین بلایای طبیعی هستند که بر ابعاد مختلف زندگی مردم کشور تاثیر می گذارد اما خشکسالی عاملی است که هرفرد ایرانی حداقل در یکی از ابعاد زندگی خود با آن دست به گریبان است.وقوع حوادث و بلایای طبیعی را می توان از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های زندگی بشر به خصوص مردم کشورهای در حال توسعه است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های جهانی، طی 20 سال گذشته بیش از 3 میلیون نفر در اثر بلایای طبیعی در جهان جان خود را از دست داده و زندگی بیش از یک میلیارد نفر تحت تأثیر این بلایا قرارگرفته است.

چهارشنبه این هفته به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با کارشناسان و متخصصان این حوزه به گفتگو نشستیم که این کارشناسان خشکسالی و سیل را را از مهمترین بلایای طبیعی کشور ما برشمردند و اجرای مدیریت بحران به جای مدیریت ریسک را علت بالا بودن خسارات ناشی از این بلایا عنوان کرده اند.

کاهش 53درصدی آتش سوزی جنگلها

سه شنبه این هفته، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع از کاهش 53 درصدی سطح آتش سوزی در جنگلهای کشور نسبت به سال گذشته خبر داد.

سرهنگ قاسم سبزعلی با بیان این مطلب افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری تعداد فقرات آتش سوزی نسبت به سال گذشته 17 در صد کاهش داشته و از هزارو 77 فقره در سال گذشته به 896 فقره درسال جاری رسیده است.

به گفته وی، همچنین میزان سطح آتش سوزی جنگلها در کشور نسبت به سال گذشته 53 درصد کاهش یافته و از 5 هزار و 46 هکتار در 6 ماهه نخست سال گذشته به هزار و 699 هکتار در این مدت در سال جاری رسیده است.

برگزاری جشن صنعت پاک همزمان با هفته هوای پاک



در این روز قائم مقام سازمان محیط زیست از برگزاری جشن صنعت پاک همزمان با هفته هوای پاک در سال جاری خبر داد.علی محمد شاعری در این باره گفت: امسال و همزمان با هفته هوای پاک جشن صنعت پاک در سراسر کشور برگزار می شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه در تقویم سالانه روز 29 دی ماه به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است، گفت: در هفته هوای پاک صنایعی که مجوز زیست محیطی را از سازمان محیط زیست دریافت کرده اند و به عنوان صنعت پاک هستند معرفی و تجلیل می شوند.به گفته وی، صنایع پاک علاوه بر معرفی در هفته هوای پاک امیتاز ویژه خواهند گرفت.

طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در انتظار تصویب مجلس

قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست روزسه شنبه همچنین با بیان اینکه طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در مجلس برای تصویب قرار دارد، گفت: این طرح تهیه شده و منتظر هستیم در مجلس به قید فوریت مطرح شده و منابع آن در اختیار دستگاه ها قرار گیرد.

علی محمد شاعری اظهار داشت: قرار شد این طرح با قید دو فوریت در مجلس مطرح شود و مجلس اعتبارات لازم را در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دهد تا این دستگاه ها نیز وظایف خود را در قبال این طرح انجام دهند.

وی تصریح کرد: این طرح برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور تهیه شده است که طبق آن سالانه باید 500 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی اجرا شود.

انتقاد از انتقال آب دریای خزر/ تمام خزر هم کویر را سیراب نمی‌کند

دوشنبه هفته جاری پدر علم کویر شناسی ایران با تشریح نظرات مخالفان و منتقدان طرح انتقال آب دریای خزر گفت: تامین نیاز آبی کشور به دلیل نبود فرهنگ صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب امکانپذیر نیست، حتی اگر تمام آب دریای خزر به شهرهای مرکزی منتقل شود.

دکتر پرویز کردوانی یکی از منتقدان جدی طرح انتقال آب از خزر به قسمتهای مرکزی ایران است. او نقدها و گلایه هایی نسبت به مخالفان و موافقان این طرح دارد و معتقد است بسیاری از این افراد اساساً موضوع این طرح را که انتقال آب خزر به شهرهای مرکزی ایران برای مصارف شرب و صنعتی است با انتقال آب خزر به کویر مرکزی برای مصارف کشاورزی اشتباه گرفته اند و تمام نظریه های خود را بر اساس این درک نادرست از طرح ارائه می دهند.

بررسی رژیم غذایی پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل

دراین روز عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی از آغاز بررسی رژیم غذایی پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل خبر داد.محمد صادق فرهادی نیا با بیان این مطلب افزود: ارزیابی نیاز غذایی گوشتخواران بزرگ جثه بخصوص پلنگ ایرانی از اهمیت زیادی در میان مدیران و کارشناسان برخوردار است.وی در ادامه گفت: دانستن اینکه چند درصد جانورانی مانند قوچ و میش و کل و بز در هر سال طعمه پلنگ می شوند، می تواند کمک به ارائه راهکارهای مدیریتی مناسبی برای حفاظت کارآمد تر هر منطقه حفاظت شده کند.

نمونه برداری از حدود 30 کاراکال در سراسر کشور به پایان رسید

یکشنبه این هفته، عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی از اتمام نمونه برداری از 30 کاراکال مختلف که از بین رفته بودند و در موزه ها نگهداری می شوند در سراسر کشور خبر داد.

حسن بیگی با بیان این مطلب افزود: کاراکال یکی از اعضای خانواده گربه‌سانان در ایران است که حضورش در سراسر قاره آفریقا و بخشی از خاورمیانه ثبت شده است و جمعیت آسیایی نسبت به جمعیت آفریقایی تراکم کمتری دارد.به گفته وی، این جانور در بسیاری از مناطق بیابانی ایران پراکنش دارد و درمیان گربه سانان کوچک جثه کشور بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.

جفت‌گیری علت خروج گوزن های زرد از جزیره اشک

در اولین روز از هفته جاری مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به خروج گوزن های زرد از جزیره اشک گفت: خروج گوزن های زرد از این جزیره موضوع جدیدی نبوده و طبیعی است چرا که همه ساله در فصل جفت گیری این حیوانات خروج آنها از جزیره رخ می دهد.حسن عباس نژاد با بیان این مطلب اظهار داشت: در سال های پر آبی دریاچه ارومیه گزارشاتی داشتیم که در زمان پر آبی این دریاچه گوزن های زرد از جزیره اشک خارج می شدند، چرا که گوزن ها گونه مهاجرتی دارند.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی افزود: گوزن ها در زمان پرآبی دریاچه ارومیه با شنا کردن، به ساحل نزدیک می شدند اما در وسط دریاچه گرفتار امواج شدید شده و تلف می شدند. اما امسال این گوزن ها در فصل جفت گیری مانند گذشته از جزیره خارج شدند که با توجه به اینکه این جزیره به شوره زار تبدیل شده زمینه خروج گوزن ها فراهم شده است چرا که آبی وجود نداشت تا مانع از خروج آن ها شود.

به گفته وی، در حقیقت در سال های گذشته وجود آب مانع خروج گوزن ها می شد و آن ها نمی توانستند به ساحل برسند اما در حال حاضر چون آبی وجود ندارد به راحتی به ساحل آمده اند ودر حال حاضرمشاهده گله های گوزن زرد نشان دهنده امنیت و آرامش آن ها را در زیست بومشان است.

Posted in: دسته‌بندی نشده