آسمان در انتظار رونق انرژی پاک/ خورشید چراغ کرمانیها را روشن می کند

انرژی خورشیدی هنوز هم با گذشت سالها در دید بسیاری از اقشار جامعه یک امر مطالعاتی -علمی محسوب می شود که نمی توان برای تامین انرژی یک خانوار به آن اطمینان کرد این امر شاید به دلیل نوپا بودن انرژی بی پایان خورشیدی است اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که مسئولان نیز اقدام لازم برای فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم نسبت به استفاده از این انرژی را انجام نداده اند و هنوز در بسیاری از مناطقی که زمینه بسیار مساعد برای توسعه انرژی خورشیدی وجود دارد مردم و حتی دستگاههای دولتی ترجیح می دهند تکیه خود را از انرژیهای فسیلی برندارند.

قبضهای میلیونی مردم را به سمت استفاده از انرژی خورشیدی ترغیب می کند

طی سالهای اخیر و با افزایش بهای انرژی فسیلی اما رفته رفته نگاهها به سمت انرژی خورشیدی در حال چرخش است، انرژی گران فسیلی و قبضهای چند صد هزار تومانی و در برخی موارد میلیونی مصرف کنندگان را ترغیب می کند نیم نگاهی به انرژی خورشیدی داشته باشد و شرکتهای توزیع وسایل انرژی خورشیدی نیز در حال گسترش هستند.

هر چند با تمام مزیتهایی که انرژی خورشیدی دارد اما ناآگاهی همچنان مهمترین عامل در عدم گسترش این نوع انرژی محسوب می شود اما نباید از این نکته نیز غافل بود که دستگاههای نصب اولیه انرژی خورشیدی از قیمت بالایی برخوردارند و هر چند در دارز مدت به دلیل بی پایان بودن انرژی خورشید موجب سود مصرف کننده می شوند اما به دلیل محدود بودن شرکتهای توزیع کننده این نوع وسایل و عدم حمایت جدی دولت کمتر افراد سعی در جایگزینی انرژی خورشیدی دارد.

این سوال در ذهن مصرف کنندگان وجود دارد که آیا امکان قطع انرژی خورشیدی در روزهای ابری و شب وجود دارد؟ آیا تضمینی برای وجود و در دسترس بودن انرژی ارائه می شود؟ و در صورت معیوب شدن سیستم تخصص لازم در محل زندگی برای رفع مشکل وجود دارد؟ در واقع این سوالهای موجب پائین آمدن سطح اطمینان عمومی نسبت به این نوع انرژی شده است و در مقابل کسی وجود ندارد که پاسخ این سوالها را بدهد.



در این میان یک سوال دیگر نیز مطرح می شود که باید از مسئولان پرسید آیا بهتر نیست بجای هزینه های میلیاردی برای توسعه شبکه برق که منشاء بی پایان نیز ندارد رفته رفته به سمت فرهنگسازی و توسعه شبکه های خانگی از طریق استفاده بهینه از طبیعت از جمله انرژی خورشیدی پیش برویم؟

320 روز آفتابی مزیت کرمان در استفاده از انرژی خورشیدی

بسیاری از نقاط استان کرمان بنا به گفته کارشناسان بهترین شرایط ممکن را برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد این امر را شرایط طبیعی استان به خوبی تائید می کند 320 روز آسمان صاف و آفتابی، عدم شدت گرمای هوا در بیش از 70 درصد استان، عدم وجود گرد و غبار، خشک بودن هوا، ارتفاع از سطح دریا و صدها مزیت دیگر است.

اما به جرات می توان گفت شهرداری کرمان پیش رو در استفاده از این انرژی نوین است بطوریکه در حال حاضر بسیاری از ابنیه عمومی سطح شهر کرمان بخشی از انرژی مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید تامین می کند و همچنین تعداد قابل توجهی از چراغهای راهنمایی و رانندگی و حتی در جاده های استان کرمان با همت دستگاههای مرتبط انرژی مورد نیاز خود را از این راه تامین می کنند که خود گامی محکم به سمت استفاده از انرژی های نو و بی پایان است طی روزهای اخیر نیز با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان یک نیروگاه تولید برق از انرژی خورشیدی در کرمان راه اندازی شده است.

همین امر باعث شده در برخی مناطق استان به خصوص در مناطق گردشگری و برخی خانه ها در سطح شهر مردم به استفاده از انرژی خورشیدی روی بیاروند و رفته رفته واحدهای صنفی نیز با روی آوردن مردم به انرژی خورشیدی در حال عرضه وسایلی هستند که انرژی مورد نیاز خود را از تابش خورشید تامین می کنند.

Posted in: دسته‌بندی نشده