معرفی کتاب : کویر ارواح ؛ گذری بر ریگ جن با نگاهی به پارك ملی كویر

شناسنامه کتاب :

عنوان : کویر ارواح ؛ گذری بر ریگ جن با نگاهی به پارک ملی کویر

مولف : اسماعیل میران زاده

چاپ اول – پاییز 1390

171 صفحه

شناسايي ريگ جن با گشت و گذار و نهايتاً‌عبور از آن برهوت وحشي زيبا كه طبيعت خشن و منحصر به فرد آن تمامي معيارهاي انساني را تحت تاثير قرار مي دهد و براي كساني كه با او بيگانه وار برخورد مي كنند مفهومي جز ترس، وحشت و نفرت و غضب به همراه نداشته و يا آن ها که با زيبايي هايش آشنا و مانوس شده اند رفاقت و ارتباطي ناگسستني ايجاد مي كند كه رهايي از افسون آن تا آخر عمر اجتناب ناپذير می باشد.

كتاب حاضر توسط همکار قدیمی و گرانقدر در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، آقاي اسماعيل ميران زاده به رشته ی تحریر درآمده است. هدف نگارنده آنگونه که در پیشگفتار کتاب بیان شده است بررسی و ثبت و ضبط اسرار و معماها و رموز عرصه ای بوده که روزگاری مامن و زیستگاهی امن برای گورخرهای تیزپای پارک ملی کویر بوده است که در زیستگاه خود در جوار این منطقه در اواخر دهه پنجاه ناپدید شده اند . مولف که خود چندین سال مسئول محیط زیست شهرستان ورامین و منطقه بوده در جای جای کتاب می کوشد تا با معرفی كويري كه تابلوئي تمام عيار از طبيعت بكر و نمونه اي بي نظير از كويرهاي ايران است به شرح رخدادها و سفرهای ریگ جن و تجارب شخصی اش از حضور در این منطقه بپردازد.

کتاب حاضر مشتمل بر دو فصل است : اهداف و انگیزه ورود به ریگ جن و پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر. موقعیت ریگ جن و پارک ملی کویر، حیات جانوری و گیاهی ریگ جن، اقلیم و آب و هوای ریگ جن، راه ها و جاده های کاروانرو کویر، شناسایی منابع آب در کویر،تاریخچه پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر، شهرها و روستاهای اطراف پارک ملی کویر،عوارض طبیعی، حیات وحش و تالاب فصلی بند علیخان از جمله مطالب این کتاب است که می تواند برای علاقه مندان به طبیعت اعجاب انگیز کویر جالب توجه و خواندنی باشد. 

 
Posted in: دسته‌بندی نشده