جهانی عاری از تسلیحات هسته ای

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی علیه آزمایشات هسته ای ۲۹ اوت برابر با ۸ شهریور ماه خواستار جهانی عاری از تسلیحات هسته ای شد.

به گزارش پیداو پنهان و به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در پیام بان کی مون آمده است: آزمایشات هسته ای کماکان تهدیدی برای سلامت بشر و ثبات جهانی به شمار می رود. روز بین المللی علیه آزمایشات هسته ای فرصتی مغتنم است تا توجهات را به اثرات مضر و درازمدت آن، همچنین تداوم خطری جلب نمائیم که همواره با وجود ده ها هزار سلاح هسته ای مطرح است.

وی گفت اینجانب در این روز تعهد می دهم شخصا به ترویج دلایل لزوم خلع سلاح هسته ای و عدم تکثیر هسته ای ادامه دهم و به تشدید تلاش هایم برای تشویق الحاق تمامی دولت هایی بپردازم که هنوز به معاهده منع جامع آزمایشات هسته ای نپیوسته اند. ساز و کار شیوه وارسی معاهده، اثربخشی آن را ثابت کرده است. من کماکان پیشنهاد پابرجای خود مبنی بر دیدار از پایتخت هر دولتی که هنوز در مورد قابل اعتماد بودن ساز و کارهای نظارتی و بازرسی معاهده متقاعد نشده اند، را تکرار می کنم تا سئوالات آن ها را پاسخ دهم و دغدغه هایشان را رفع نمایم.

در خاتمه دبیر کل اظهار داشت در حالی که این روز بین المللی علیه آزمایشات هسته ای را گرامی می داریم، اجازه دهید به تلاش های خود برای پایان بخشیدن به آزمایش سلاح های هسته ای و ارتقای دستیابی به جهانی عاری از تسلیحات هسته ای تحکیم بخشیم.»

Posted in: دسته‌بندی نشده