مشکلات محیط زیست با سیاست حل نمی‌شوند



نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از طرح جدید سازمان حفاظت از محیط زیست برای مقابله با پدیده ریزگرد ها خبر داد و گفت نمی توان مشکلات محیط زیست را با سیاست حل کرد.

«عابد فتاحی»، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار CHN به حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مجلس برای ارائه توضیحاتی درباره پدیده ریزگرد ها اشاره کرد و گفت: «در حاشیه این جلسه علنی مجلس، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، از طرح جدید این سازمان برای وارد کردن دستگاه‌هایی به منظور بارور کردن ابرها و مهار پدیده ریزگردها به ایران سخن گفت.»
 
فتاحی با بیان این که «قرار است این دستگاه‎ها تاثیر مستقیم بر جو داشته باشد و ابرهای باران‎زا را حرکت دهند»، توضیح داد: «سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره تقاضای بودجه از مجلس داشت. به گفته رئیس این سازمان بودجه‌ای که برای این موضوع اختصاص یافته، بسیار کم است. ما باید به تکنولوژی روز احترام بگذاریم و دستگاه‎های این چنینی را وارد کنیم. تا این کار را نکنیم به جایی نمی‌رسیم.»
 
او با تاکید بر این که «نباید همه موضوعات را سیاسی کرد»، گفت: نمی توان دریاچه ارومیه را با سیاست زنده کرد. نمی توان اقتصاد را با سیاست زنده کرد. هر کدام از اینها جایگاه خودشان را دارند. ما باید عدالت در رفتار را حفظ کنیم. ما وقتی می‌دانیم که تکنولوژی وجود دارد و می تواند ریزگرد‌ها را مهار کند، چرا نباید این تکنولوژی را در اختیار داشته باشیم؟»
  
به گفته نماینده ارومیه اظهارات رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره ریز گرد‌ها و وضعیت دریاچه ارومیه را کلی گویی دانست و تاکید کرد که محمدی زاده هیچ راهکار مشخصی برای بهبود وضعیت این دو بحث ارائه نکرد.
 
نماینده ارومیه با اشاره به اظهارات علی لاریجانی مبنی بر این که «منشا ریز گردها خارجی است و باید این موضوع در خارج از کشور پیگیری شود»، تصریح کرد: «خود ما هم باید پیگیر موضوع باشیم. این مربوط به خودمان است و نباید آمرانه به دولت عراق بگوییم که شما مسئولید. خودمان هم باید در این پروژه کار کنیم و شاید لازم باشد هزینه‌هایی پرداخت کنیم.»
 
او در ادامه با بیان این که «رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خطرات خشک شدن دریاچه ارومیه را کم ارزش جلوه می‌دهد»، گفت: «وضعیت دریاچه ارومیه هر روز بدتر می‎شود. اما با این حال هیچ راهکار مناسبی برای بحران دریاچه ارومیه ارائه نشده‌است.»

Posted in: دسته‌بندی نشده