فاجعه­ آمیزترین سال محیط­ زیست کشور

یادداشتی از دکتر دلاور نجفی/ توجه: این موضوع سیاسی نیست، محیط­زیستی است!/

چند سالی که توفیق یافتم تا در عرصه حفاظت از محیط­زیست ایران خدمتگذار کشور و مردم باشم، نکته­ ای توجهم را به شدت به خود جلب کرده بود. این نکته که چرا اغلب مجوزهای صادره در راستای تخریب محیط ­زیست در دوره­ی ریاست سرکار خانم معصومه ابتکار در سال پایانی دولت هشتم یعنی ۱۳۸۴صادر شده است؟!‌ از جمله کنارگذر انزلی، جاده­ء پارک ملی گلستان، واگذاری منطقه­ء عسلویه از کوه تا دریا، واگذاری اراضی بندر مقام، واگذاری میانکاله، مجوز بسیاری از جاده­های عبوری از مناطق چهارگانه و … ! و این مسائل دوره ریاست ایشان را که می توانست به عنوان دوره ای ماندگار در طول تاریخ محیط زیست قلمداد شود را اینگونه به چالش کشید .

البته این موضوع می­تواند دلایل متعددی داشته باشد، دلایلی از قبیل وادادگی دولتها در سال پایانی خود، نیم نگاهی به انتخابات بعدی، شیرینی برخی هدایا … ! حل و فصل این موضوعات در دورهء بعد فرصت­ های زیادی را از سازمان گرفت. کلی تلاش شد تا مصوبات دولت هشتم در خصوص عسلویه، بندر مقام و آشوراده میانکاله لغو شود و برخی مانند کنارگذر انزلی و جاده پارک ملی گلستان هم هیچگاه حل نشد و همچنان به عنوان معضل و تهدید محیط­زیست باقی مانده­ اند.

هم­اکنون هم به نظر می­ رسد در سال پایانی دولت دهم همان شرایط و البته نتایج در حال تکرار شدن است! محمدی­زاده به جای اعلام کارنامه­ سه سالهء البته غیر قابل دفاع خود به تخریب وسیع مناطق چهارگانه روی آورده است و مجوزهای مخرب و ویرانگری از جمله احداث پالایشگاه پر حق و حساب میانکاله، جاده­ی پر از رانت ابر، اکتشاف نفت در پارک ملی کویر، استخراج نفت در تالاب هورالعظیم و واگذاری مجدد آشوراده را صادر کرده و یا در شرفصدور دارد. اگر فریادرسی نباشد باید سال پایانی دولت دهم را فاجعه­ آمیزترین سال محیط­زیست کشور نام نهاد. به نظر می رسد همهء فعالان عرصه محیط زیست وظیفه دارند در مقابل این تحرکات مشکوک یکپارچه بایستند و این چند ماه باقی ماندهء دولت دهم را مقاومت نمایند تا مگر در دولت بعدی فرجی بشود . انشاء الله

دلاور نجفی حاجی پور
لینک مطلب: http://dnajafi.persianblog.ir/post/175/

Posted in: دسته‌بندی نشده