هيچگونه اورانيوم ضعيف شده‌اي در ريزگردها وجود ندارد !

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت : هيچگونه اورانيوم ضعيف شده در ريزگردها وجود ندارد. محمد جواد محمدي‌زاده در اهواز با بيان اين مطلب كه ذرات ريزگرد حاوي هيچگونه اورانيوم ضعيف شده نيستند، گفت: اخيراً بعضي از مسئولين محلي در اظهارت خود در خصوص ريزگردها اعلام كرده بودند كه اورانيوم ضعيف شده به واسط ريزگردهاي از كشور عراق به ايران و خصوصاً استان خوزستان وارد شده كه اين اظهارنظرها موجب نگراني مردم استان شده است.

وي اطمينان خاطر داد كه مطالعات انجام شده توسط سازمان حفاظت محيط زيست، مطالعات جامع سازمان انرژي اتمي و وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشكي خوزستان انجام شده هيچگونه مستندي كه نشان دهد كه ريزگردها حاوي اورانيوم ضعيف شده باشند مشاهده نشده و اساساً اين مورد تكذيب مي شود.

وي از همه مسئولين كه دراين زمينه اظهارنظر مي‌كنند خواست به صورت مستند و براساس مطالعات علمي اعلام نظر نمايند. محمدي‌زاده به مردم خوزستان اطمينان داد كه از اين بابت نگراني وجود ندارد و گفت: هرچند كه وجود ريزگردها براي بيماران قلبي، ريوي مضر است ولي اين به معني وجود اورانيوم ضعيف شده در ريزگردها نيست واين موضوع صحت ندارد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ورود فاضلاب‌هاي انساني خام به رودخانه كارون 75در صد كاهش يافته است. محمدي زاده با بيان اينكه در سه سال گذشته 75 درصد فاضلابهاي خام ورودي به كارون كاهش يافته است، گفت: رودخانه كارون به عنوان يك گوهر براي استان خوزستان و كشور ايران اسلامي است و هويت اين استان به اين رودخانه بسيار با ارزش است. در سالهاي گذشته تهديداتي در زمينه ورود فاضلاب به اين رودخانه وجود داشت كه مهمترين اين تهديدات ورود فاضلاب‌هاي خام به كارون در شهرهاي بالا دست تا پائين بوده كه همگي باعث آلودگي كارون مي‌شد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ميزان فاضلاب انساني در سالهاي گذشته را 30 متر مكعب در ثانيه اعلام نمود وگفت: اين رقم در حال حاضر به حداقل 5 متر و حداكثر 8 مترمكعب در ثانيه رسيده كه نشان دهنده كاهش بين 75 تا 80 درصدي ورود فاضلاب خام به كارون مي باشد.

وي اعلام كرد كه در سفرهاي استاني هيئت دولت به استان خوزستان مصوب گرديده بود كه ظرف مدت سه سال ورود فاضلاب به كارون كنترل و مديريت شود و افزود: امروز شاهد اين كاهش و مديريت هستيم و مشكلات فاضلاب در بسياري از شهرها نظير دزفول و شوشتر تقريبا حل شده و در چند ماه آينده با راه اندازي تصفيه خانه شرق اهواز در اين شهر نيز اين مشكل برطرف خواهد شد.

وي يكي ديگر مشكلات رودخانه كارون را ورود پسابهاي صنعتي و زهاب‌هاي كشاورزي اعلام نموده وگفت در زمينه رفع اين مشكل نيز طرح ساماندهي زهابهاي كشاورزي با همكاري صنايع جانبي نيشكر، وزارت نفت وسازمان آب وبرق خوزستان در حال اجرا مي باشد كه 110 ميليارد تومان برآورد هزينه اين طرح در سال گذشته بوده و اميدواريم كه ظرف مدت 3 سال اين اقدام به نتيجه برسد ودر اين خصوص مشكل برطرف گردد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص لايروبي رودخانه كارون هم گفت: در حال حاضر عمليات لايروبي در دو بخش از رودخانه كارون در حال انجام است و ضروريست در شهر اهواز نيز اين لايروبي انجام شود تا مسير رودخانه كارون مهندسي و مديريت شود و اميدواريم با كارهاي انجام شده در خصوص لايروبي كه توسط وزارت نيرو در حال انجام است عمليات لايروبي كارون ظرف مدت 3 سال پايان يابد وي اعتبار اين كار را بالغ بر 50 ميليارد تومان اعلام نمود وگفت اين مبلغ براي لايروبي اختصاص يافته و بخشي از آن نيز از طريق فروش اوراق مشاركت كه در روزهاي آينده اعلام خواهد شد تامين مي‌گردد.

...

منبع؛ ايسنا

Posted in: دسته‌بندی نشده