از این هشدارها هم می دهند؟

این مطلب را الساعه در بازتاب (ببخشید همون تابناک) ملاحظه کردم و بد ندیدم تا دوستان هم از آن لذت ببرند. فقط سوالی که برایم مطرح شد این است که در این وانفسای اجبار سکوت و عدم تمکین مسئولین به هشدارهای کوچک و بزرگ، چگونه جناب همتی این لطف بزرگ را کرده اند؟ باز خدا را شکر که دولتمردانی هم وجود دارند که گاهی هشدار دادن را لازم میپندارند. بخشهایی از گفتار ایشان را در اینجا می آورم.

"مديركل محيط زيست خوزستان سد گتوند عليا را فاقد مطالعات مدون زيست‌محيطي اعلام كرد؛ اين در حاليست كه وزارت نيرو از آبگيري اين سد تا يك ماه آينده خبر مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، تورج همتي ظهر امروز در نخستين نشست خبري خود به مناسب آغاز هفته محيط زيست در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد آبگيري سد گتوند عليا تا يك ماه آينده و تاثير آن بر كيفيت آب رودخانه كارون تصريح كرد: با وجودي كه در ارزيابي‌هاي زيست محيطي اين سد به رخنمون‌ها و گنبدهاي نمكي اشاره شده است، اما مطالعات مدون زيست محيطي در اين سد انجام نشده است.

وي با اشاره به اينكه اين رخنمون‌ها شامل نمك، ژيپس و انيدريدها در 4 كيلومتري سد قرار دارند،‌ افزود: هنوز از انجام مطالعات ژئوفيزيك توسط كارفرماي پروژه اطلاعي نداريم.

همتي با بيان اينكه از ميزان قطعي ذخاير نمك،‌ ميزان انحلال و تاثير در آب رودخانه كارون و تغييرات آتي آن نيز اطلاعي در دست نداريم، ‌تاكيد كرد: چون اطلاعات ما در اين زمينه‌ها كامل نيست توضيحي نيز در اين باره نخواهيم داشت.

عضو شوراي سلامت استان با تاكيد بر اينكه اين سد نياز به مطالعات جامع زيست محيطي دارد افزود: براي جلوگيري از تاثير منفي آبگيري اين سد بر محيط زيست بايد راهكارهايي انديشيده شود همچنين تدابير ويژه‌اي براي ايزوله كردن گنبدها ارائه شود.

اين مقام مسئول اظهار داشت: بر اساس گزارشات اعلام شده،‌20 درصد اين گنبدها لايه هاي نمكي و 80 درصد آن ساير عناصر كاني غيرفلزي است،‌كه نياز است اقداماتي در اين راستا انديشيده شود."