المپیک لندن 2012 ؛ سازگار با محیط زیست

به نقل از سایت زیست بوم – المپیک لندن اولین دور از این مسابقات است که در آن تا این اندازه به مسایل مربوط به محیط زیست توجه شده است؛ از میزان تولید گازهای کربنی (گلخانه‌ای) طی مراحل مختلف آماده‌سازی و برگزاری مسابقات گرفته تا شیوه استفاده از مصالح مختلف در سازه‌هایی که قرار است میزبان رویدادهای المپیک باشند.

امروزه انتشار گازهای گلخانه­ ای، از مهم­ترین دلایل گرمایش زمین است و لندنی­ ها سعی کرده ­اند در مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری از مکان­هایی که برای المپیک ساخته­ اند، کمترین اثر از تولید کربن را برجای گذارند. تا آنجا که سعی شده­ است در پارک المپیک جدید لندن، بیشترین بهره­ برداری از انرژی­های تجدیدپذیر را انجام داده و در بخش حمل­ و ­نقل نیز، تدابیر جدیدی اتخاذ کرده­ اند تا مردم به جای استفاده از خودروهای شخصی، به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب شوند.

در زمینه زباله نیز گفته می­شود هماهنگی­ های لازم با شرکت­های مربوطه انجام گرفته که تمام زباله­ های تولیدشده در طول بازی­ها به نوعی بازیافت شود تا در دوران برگزاری بازی­های المپیک لندن رقم تولید زباله نزدیک به صفر باشد.

مقامات شهر لندن در مورد تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست، با احداث پارک المپیک در فضایی حدود ۱۰۲ هکتار، بزرگ­ترین فضای سبز شهری در اروپا را به وجود آورده ­اند. این پارک در شرق لندن احداث شده و گونه­ های گیاهی و جانوری مختلف در آن به چشم می­خورد.

به گزارش خبرگزاری­های رسمی انگلیس، با به کارگیری فناوری­های ویژه و با استفاده از انرژی برق، حرارت و آب خنک پارک المپیک تامین خواهد شد که خود به کاهش ۳۳ درصدی تولید دی اکسید­کربن کمک کرده و این نوید را خواهد داد تا المپیک لندن به رقابتی سبزتر و پایدارتر تبدیل شود.

از سوی دیگر، برای نمایش و جلوه بیشتر حلقه­های آرم المپیک بازی­های ۲۰۱۲ لندن، از نور لامپ­های LED استفاده شده و به تماشاچیان این فرصت را می­ دهد تا با منظره ه­ای منحصر به فرد مواجه شوند.

به گفته شهردار لندن، استفاده از نور چراغ LED باعث کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی خواهد شد و در ضمن، مردم با مزیت­های این لامپ­ها و نور خیره کننده آن آشنا خواهند شد.

علاوه بر آن، قرار است یک شرکت انگلیسی نیز با ساخت نوعی موزائیک کربنی و استفاده از آن در مناطق دارای ترافیک بالای رفت و آمد عابران پیاده، انرژی جنبشی گام­های افراد را به الکتریسیته تجدیدپذیر قابل ذخیره در باتری­ های پلیمری لیتیوم تبدیل کرده و از این نیرو برای قدرت بخشیدن به برنامه­ های کاربردی از جمله چراغ­های خیابان، نمایشگرها، بلندگوها، علائم و تابلوهای تبلیغاتی استفاده شود.

هر زمان که یکی از عابران روی این موزائیک­ها قدم می­گذارد، یک چراغ مرکزی روشن شده و فرد به سیستم تولید ۲٫۱ وات برق در هر ساعت این موزائیک متصل می­شود. این موزائیکها از مواد تقریبا ۱۰۰ درصد بازیافتی و فولاد ضدزنگ ساخته شده­ اند و قدرت تحمل حدود ۲۰ میلیون گام یا پنج سال استفاده را دارند و قرار است در مسیر بین استادیوم المپیک و مرکز خرید شهر استرادفورد نصب شوند.

اما بسیاری از منتقدان زیست­ محیطی، اقدامات انجام گرفته از سوی کمیته برگزاری بازی­های المپیک در زمینه کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر را ناکافی میدانند. گفته می­شود در حدود ۴۰۰۰ خودروی BMW که از سوخت­های فسیلی استفاده می­ کنند، برای تردد بازیکنان و میهمانان درنظر گرفته شده است و این در حالی که است که مدیران این بازی­ها می­ توانستند از خودروهای هیبریدی استفاده کنند. در عین حال گفته می­شود که ۱۱ میلیون بلیط بازی­های المپیک در امریکا تهیه شده و سپس برای توزیع به انگلستان فرستاده خواهد شد که خود باعث انتشار ۷۷ تن دی اکسید کربن می­شود.

 

London 2012 declared greenest Olympics ever

 .می توانید برای دریافت گزارش۲۰ صفحه ای مرتبط با موضوع فوق لینک زیر را ملاحظه نمایید http://www.bioregional.com/files/publications/towards-a-one-planet-olympics-revisited.pdf   

 

Posted in: دسته‌بندی نشده