چالش جديد براي تالاب گندمان

وضعیت تالاب گندمان روز به روز در حال بدتر شدن است و با وجود وضعیت نامناسب تالاب، برداشت علوفه توسط افراد سودجو در محل نیزار تالاب که مکان تخم ریزی پرندگان بومی و مهاجر است انجام می شود. تالاب گندمان در چهار محال بختیاری یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است.

این تالاب که به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده، در شمار زیباترین تالاب های کشور و مهمترین کانون های گردشگری چهارمحال بختیاری قرار داشته و زیستگاهی منحصربفرد برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی محسوب می شود که قریب به ۱۵ گونه پرنده بومی و قریب به ۳۰ گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیتهای زیاد، انواع مارها و قورباغه ها و لاک پشت ها و پستانداران و ماهی ها را در خود جای داده است.

در حال حاضر برداشت های بی رویه آب توسط چاههای مجاز و غیر مجاز، خشکسالی سالهای اخیر، افزایش درجه حرارت و تبخیر از جمله تهدیدهای طبیعی است که به همراه احداث سد و قطع حق آبه طبیعی  وضعیت این تالاب را نگران کننده کرده است.براشت علوفه در قسمت نیزاری تالاب توسط افراد سودجو در حال انجام است و این در حالی در حال انجام است که وضعیت تالاب گندمان روز به روز در حال وخیم شدن است.

فعال محیط زیست و منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص با اشاره به وضعیت تالابها و مرغزارها استان چهارمحال و بختیاری، گفت: هم اکنون تالابها و مرغزارهای چهارمحال و بختیاری وضعیت مناسبی ندارند.

هومان خاکپور ادامه داد: تالابهایی مثل تالاب گندمان یا چغاخور یا تالاب علی اباد و سولقان جز تالابهایی هستند که تنوع زیستی مخصوصا در حوزه ی پرندگان دارند و با توجه به اینکه بحث زمستان گذرانی پرندگان بومی و پرندگان مهاجر در این تالابها را داریم، خشک شدن این تالابها و وضعیت بدشان می تواند تاثیر بسیار بدی روی رویشگاه گیاهی دارد و می تواند تاثیر زیادی روی تنوع زیستی جانوران و پرندگان منطقه داشته باشد.

حق آبه طبیعی تالاب گندمان از تالاب چغاخور قطع شده است

وی با اشاره به تالاب گندمان، بیان کرد: متاسفانه حق آبه طبیعی تالاب گندمان از تالاب چغاخور قطع شده و آب چندانی وارد این تالاب نمی شود و از طرفی دیگر چاه های آب کشاورزی بلای جان تالاب گندمان شده اند و واقعا حیرت اور است که دستگاه های متولی و مسئولین مرتبط دارند می بینند که وضعیت تالاب گندمان هرروز بدتر می شود.

فعال محیط زیست و منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری ادامه  داد: در منطقه تالاب چاه های کشاورزی در نزدیکی هم احداث می شوند و این چاهها که به بهانه های مختلف دامداری یا در منازل روستایی حفر می شوند، روز به روز وضعیت تالاب را بدتر می کنند.

انتقال مخفیانه آب تالاب به اراضی کشاورزی/ مسئولین با هوشیاری بیشتری برخورد کنند

هومان خاکپوراذعان داشت: متاسفانه مشکلی که در تالاب گندمان با آن مواجه شده ایم این است که بسیاری از مردم  به بهانه های مختلف در منازل مسکونی خود در مجاورت تالاب اقدام به حفرچاه کرده اند  وبه بهانه برداشت آب برای اب شرب و برای دامداری به بهانه های مختلف وآب را مخفیانه با لوله گذاری به اراضی کشاورزی انتقال می دهند.

وی گفت: انتظار از مسئولین این است که با هوشیاری بیشتری برخورد کنند و جلوی این رفتارهای سودجویانه را بگیرند.وی تاکید کرد: متاسفانه این اتفاقات که می افتد نه تنها به نفع تالاب نیست بلکه در دراز مدت به ضرر همان کشاورزان و اهالی منطقه  که دارند  آب را به صورت مخفیانه انتقال م دهند می شود.

خاکپور اظهار داشت: برداشت های بی رویه آب موجب می شود این تالاب به یک کانون گرد وغبار تبدیل می کنند که در آینده جدای اینکه سبب آلودگی هوای شهر و روستاهای مجاور و ایجاد بیماری برای ساکنان می کند، می تواند زمین کشاورزی و منبع درامد انها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی بیان داشت: افرادی که به صورت غیر قانونی در حال استخراج آب تالاب هستند به طور کوتاه مدت و با فرصتی که از عدم نظارت کافی دستگاه متولی ایجاد شده دارند استفاده می کنند به آینده خودشان و سرزمینشان و فرزندانشان خسارت وارد می کنند واین است که ما باید با هوشیاری بیشتری با بحث برداشت ابهای زیر زمینی برخورد کنیم.

این کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: با چاه های غیر مجاز به شدت برخورد کنیم و چاه های غیر قانونی را با ابزار قانونی که در دست داریم و واقعا قانون این اختیار را به دستگاه متولی داده که بروند و این چاهها را پلمپ کنند.

چاههای مجاز در اولویت قرارگیرند/ میزان برداشت مجاز آب از منابع زیر زمینی کنترل شود

خاکپوراذعان داشت: چاه هایی که مجاز هستند را در اولویت و کنترل هوشمند که جزو برنامه های وزارت نیرو است را در اولویت قرار دهیم و این کنتورهای هوشمند در مناطقی که شرایط بحرانی دارند نصب بشوند و میزان برداشت مجاز آب از منابع زیر زمینی  کنترل شود.

وی یادآور شد: در تالابهایی مثل گندمان یا سولقان یا ناغان متاسفانه ما چرای مفرط دام را می بینیم که متاسفانه به رغم اینکه دامدارهای ما دارای مراتع مشخص ییلاقی هستند اما وضعیت این تالابها  و نوع مدیریتی که در تالابها حاکم است  موجب شده دام زیادی را وارد تالاب کنند، هرچند که الان باید ورود دام به تالابها کاملا ممنوع باشد.

وی گفت: نه تنها نظارتی روی میزان مجاز برداشت نمی شود بلکه چندین برابر دام مجاز در مرزهای تالابمان داریم و این خودش وضعیت تخریب محیط تالابهایمان را تشدید می کند.

برداشت علوفه  به صورتهای مختلف در تالاب

هومان خاکپور تاکید کرد: امسال نیز متاسفانه گزارش هایی ازبراشت علوفه از تالابهایی مثل تالاب گندمان شده است و ما در نیزار گندمان که محل تخم گذاری و محل زندگی و زیستگاه پرندگان است، برداشت علوفه به صورت دستی و دستگاه های مکانیکی صورت می گیرد.

وی بیان داشت: برداشت علوفه در تالاب جدا از اینکه وضعیت زندگی موجودات و شرایط را  مشکل ساز می کند موجب تخریب رطوبت سطح تالاب  می شود و موجب می شود این مکان در معرض فرسایش بادی قرار گرد و برداشت علوفه در حالی در حال انجام می شود که متاسفانه برخوردی از طرف دستگاه های متولی نمی شود و این کار سخت  پیچیده ای نیست و با چند مامور محیط بان به راحتی می توان جلوی برداشت علوفه و اقدامات غیر قانونی را گرفت.

این فعال منابع طبیعی گفت: به راحتی می توان بهره برداری اینگونه را ممنوع کرد و با اطلاع رسانی و آموزش به اهالی منطقه می توان جلوی چند  نفر آدم سودجو  که در حال تخریب زندگی پرندگان و تخریب تالاب هستند را گرفت.

...

گزارش:بهاره صميمي / مهر

Posted in: دسته‌بندی نشده