مقام‌های سانفرانسیسکو تحریم محصولات اپل را بررسی می‌کنند

گزارش‌ها حاکی از آن است که صفحه جدید کامپیوترهای اپل باعث شده این شرکت از برنامه گواهی زیست محیطی خارج شود.

مقام‌های شهر سانفرانسیسکو قصد دارند موسسات دولتی را از خرید کامپیوترهای شرکت اپل منع کنند. این تصمیم در پی خروج شرکت اپل از یک برنامه ارائه گواهینامه محیط زیست صورت می گیرد. این گواهینامه به شرکت هایی ارائه می شود که محصولات آنها کمترین زیان را برای محیط زیست به همراه دارد.

بنا به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این ممنوعیت برای تشویق شرکت اپل به بازگشت دوباره به برنامه گواهی محیط زیست انجام می گیرد.
روزنامه وال استریت ژورنال نوشته موسسات دولتی در شهر سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۰ (دو سال پیش)، حدود ۴۵ هزار دلار خرج خرید محصولات شرکت اپل کردند.

این مبلغ مقدار کوچکی از درآمد شرکت اپل در سال ۲۰۱۰ است، اما با توجه به اینکه دفتر اصلی این شرکت در ۷۰ کیلومتری سانفراسیسکو قرار دارد، و بسیاری از کارمندان این شرکت آنجا زندگی می کنند، اقدام مقامات در این شهر توجه ها را به خود جلب کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده طی دو هفته آینده به ۵۰ موسسات دولتی در شهر سانفراسیسکو نامه ای در این زمینه ارسال خواهد شد.

در بیانه ای که از سوی شرکت اپل منتشر شده، بحثی از بازگشت به برنامه گواهینامه محیط زیست نیامده است.

یک سخنگوی این شرکت گفت: “شرکت اپل اقدام های جامعی برای اندازه گیری تاثییراتی را که محصولاتش در محیط زیست به جا می گذارد، انجام می دهد. همه محصولات ما مطابق با استانداردهای سختگیرانه دولت آمریکا است. ما همچنین تنها شرکتی در این صنعت هستیم که میزان گازهای گلخانه ای حاصل از تولیداتمان را در وب سایت خود اعلام می کنیم. محصولات شرکت اپل در دیگر زمینه های زیست محیطی، مانند دفع مواد سمی، که در ارائه این گواهی در نظر گرفته نمی شود، نسبت به محصولات دیگر برتر است.”

خروج از برنامه گواهی

مسئولان برنامه “تاثیرات محیط زیستی محصولات الکترونیک”، هفته گذشته اعلام کردند که شرکت اپل محصولات خود را از این برنامه خارج کرده و بعد از این نیز برای دریافت گواهینامه، محصولی ارائه نخواهد کرد.

مقام های این برنامه در واکنش به اقدام شرکت اپل گفتند: “از اینکه شرکت اپل تصمیم گرفته محصولات خود را برای دریافت گواهی ارائه نکند ناراحت هستیم و امیدواریم که به زودی برای نام نویسی دوباره محصولات خود اقدام کند.”

در پی انتشار خبر ممنوعیت موسسات دولتی برای خرید محصولات اپل، گمانه زنی هایی نیز درباره تحریم این شرکت از سوی مدارس و شرکت ها مطرح شده است.

طبق قانون دولت آمریکا موسسات دولتی باید ۹۵ درصد از محصولات الکترونیک خود را از شرکت هایی تهیه کنند که محصولات آنها مراحل دریافت گواهی زیست محیطی را از برنامه “تاثیرات محیط زیستی محصولات الکترونیک” طی کرده باشند.

لوح های الکترونیک و آیفون شامل این قانون نمی شوند.

شرکت اپل توضیحی درباره خروج از برنامه ای که خود در سال ۲۰۰۶، یعنی شش سال پیش در ایجاد آن کمک کرده بود، نداده است.

اما گزارش ها حاکی از آن است که در محصول جدید این شرکت ویژگی هایی وجود دارد که دریافت این گواهینامه را غیرممکن می سازد.

برای نازکتر کردن صفحه این کامپیوتر، اجزای آن باید با فشار بیشتری به یکدیگر متصل شوند و این کار، بازیافت اجزای داخل آنرا مشکل می کند.
منبع: بی بی سی فارسی

Posted in: دسته‌بندی نشده