دولت به آلودگی هوا بی‌توجه است/ ضرورت تشکیل ستاد بحران

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس٬ با بحرانی خواندن وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها به‌ویژه تهران٬ بر لزوم تشکیل ستاد بحران آلودگی هوا از سوی قوه قضائیه و قوه مجریه تأکید کرد.

«مؤید حسینی‌صدر» با اشاره به هشداری بودن وضعیت هوا در کلانشهرها به‌ویژه تهران٬ تصریح کرد: متأسفانه مسئولان در کنترل و کاهش این معضل در کشورعملکرد خوبی نداشته‌اند.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی٬ با مد نظر قرار دادن بی توجهی مسئولان به قوانین پیرامون محیط زیست کشور افزود: طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها٬ کیفی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی و سالم‌سازی صنایع و کارخانجات از مهم‌ترین این طرح‌ها به‌شمار می‌آید.
سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس٬ با تأکید بر اینکه بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه باید حدود ۷۰ درصد حمل‌و نقل شهر تهران از طریق حمل و نقل عمومی صورت گیرد٬ افزود: متأسفانه در شرایط کنونی این آمار برعکس شده است؛ به صورتی که هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد از مردم به‌وسیله حمل‌و نقل شخصی و تنها ۳۰ درصد با حمل‌و نقل عمومی رفت‌وآمد می‌کنند.
حسینی‌صدر کاهش تقاضای سفرهای درون شهری را از دیگر راه‌های کاهش آلودگی هوای تهران خواند و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد زیادی از تقاضاهای سفر در شهر تهران غیرضروری است و در صورت توسعه فناوری‌های ارتباطی و الکترونیکی افراد می‌توانند به صورت غیرحضوری امور اداری خود را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین راه کاهش آلودگی هوا تدوین راهکارهایی مؤثر و زودبازده و اجرای به موقع آن است گفت: با اجرای طرح‌های مقطعی و غیر کارشناسی نظیر آبپاشی بر هوای تهران کار را به جایی نخواهیم رساند.
این نماینده مجلس نهم٬ اظهار داشت: برای اجرای مصوبه دولت باید سازوکارهای اساسی و زیر ساخت‌های اجرایی فراهم شده باشد چرا که در صورت اجرای ناصحیح، این مصوبه نیز به مانند مصوبات گذشته ناموفق عمل خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس٬ تشکیل ستاد بحران آلودگی هوا از سوی قوه قضائیه و مجریه را الزامی برشمرد و گفت: هم‌اکنون وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها به‌ویژه تهران به حدی رسیده است٬ که باید هر چه سریع‌تر مسئولان برای آن چاره‌ای اندیشه کنند.
منبع: سبزپرس

Posted in: دسته‌بندی نشده