چگونه سمفونی کارون می تواند به فرصتی برای کمک به محیط زیست ایران تبدیل شود؟!

سرانجام «سمفونی کارون» که به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (مجری احداث سدهای بزرگ و نیروگاه های برقابی) و به رهبری «مجید انتظامی» و خوانندگی «سالار عقیلی» ساخته شده بود، در میان اعتراض طرفداران و کارشناسان محیط زیست در تالار وحدت تهران اجرا شد.

لئوناردو دی کاپریو یکی از هنرپیشگان هالیوودی فعال در زمینه حفظ محیط زیست

هواداران محیط زیست معتقد بودند که سدسازی لطمات فراوانی را به محیط زیست ایران طی سالهای گذشته وارد کرده است و اجرای این سمفونی، که به مناسبت خودکفایی در صنعت سدسازی اجرا شده است دهن کجی بزرگی است به همه ی صدمات جبران ناپذیری که سدسازی به محیط زیست کشور وارد کرده است.
اعتراضات طرفداران محیط زیست نسبت به اجرای سمفونی کارون زمانی پدید آمد که عملاً مراحل فنی این سمفونی انجام شده بود. مجید انتظامی به عنوان آهنگ ساز و رهبر  این سمفونی در نوک پیکان حملات قرار داشت و همانطور که پیش بینی می شد، این برنامه اجرا شد و اعتراضات راه به جایی نبرد. انتظامی در پاسخ به درخواستهای هواداران محیط زیست اعلام کرد، که او تنها آهنگساز است و نمی دانسته که در کارون و صنعت سدسازی چه می گذرد و  جملاتی مشابه این!!
کوتاه سخن آنکه این سمفونی اجرا شد و طرفداران محیط زیست که در بیشتر موارد در جنگ نابرابر در مقابل سیاسیون و سرمایه داران و در پروژه های به اصطلاح عمرانی و اقتصادی تن به شکست می دادند و حرف هایشان شنیده نمی شد این بار مغلوب یک پروژه به اصطلاح هنری و یک هنرمند شدند!
هنرمندان از مردمی ترین اقشار جامعه هستند و از مهمتر آنکه به واسطه روح لطیف، بیش از دیگر گروههای جامعه آسیب های وارده به میراث طبیعی و فرهنگی برایشان قابل درک است. اما چه شده است که این بار طرفداران محیط زیست در برابر یک هنرمند، شکست خوردند؟!
شوربختانه در میان هنرمندان کشور، کمتر کسی را می شناسیم که نسبت به محیط زیست و مسائل زیست محیطی حساسیت داشته باشد و این حساسیت را در سطح عمومی نشان دهد. سوای پرواز همای که مجموعه آهنگ هایی برای حفظ محیط زیست و نجات زمین در دست ساخت دارد هیچ کدام از هنرمندان نامی و شناخته شده کشور در هیچ کدام از عرصه های هنری را سراغ نداریم که تبلیغی برای حفظ محیط زیست کرده باشد.
آگاهی هنرمندان کشور از وضعیت محیط زیست کشور و جهان بسیار اندک است و این باعث شده که در برابر آسیب های وارده به میراث طبیعی کشور خاموش باشند. هنرمندان در هر کشوری به واسطه محبوبیت و شهرت از ظرفیت بسیار بالایی برای آگاه سازی عمومی نسبت به شرایط اجتماعی از جمله محیط زیست برخوردار هستند ولی شوربختانه این توان بالقوه در کشور ما هیچ گاه بالفعل نشده است.
پیوند دادن هنرمندان با محیط زیست و ایجاد حساسیت و افزایش آگاهی هنرمندان نسبت به محیط زیست و حفظ زمین از وظایف نیروهای مدنی دوستدار محیط زیست است و سازمانهای غیردولتی زیست محیطی و کوشندگان محیط زیست باید پای هنرمندان را به عرصه حفاظت از محیط زیست بازکنند. همچنین نهادهای دولتی نیز می توانند از این پتانسیل جهت آگاه سازی و تشویق مردم برای حفظ محیط زیست بیشترین بهره را ببرند.
وقتی که سازمان ملل متحد با آن حجم وسیع فعالیت و امکانات فراوان مادی و مالی از هنرمندان مشهور جهانی برای گسترش فرهنگ صلح و دوستی در سراسر جهان بهره می گیرد، پس واجب است که کوشندگان محیط زیست در کشورمان، از هنرمندان برای حضور در عرصه فعالیت های زیست محیطی دعوت کنند.
جستجویی ساده در اینترنت نشان می دهد که در کشورهای مختلف هنرمندان بسیار زیادی هستند که برای حفظ محیط زیست و نجات زمین تلاش می کنند.
پیش از این در اینجا و اینجا از نقش پر رنگ هنرمندان هندی در حمایت از کمپین زیست محیطی ساعت زمین نوشته بودم. همچنین در اینجا و در سایت ویکی پدیا می توانید فهرست بلندبالایی از آهنگ هایی که برای حفظ محیط زیست در سراسر جهان ساخته شده است را ببنید. و یا در اینجا می توانید از عزم هنرمندان آفریقای جنوبی برای نجات زمین بخوانید.
در اینجا نیز و در میان مشاهیری که برای حفظ محیط زیست تلاش می کنند می توانید با تلاشهای هنرمندانی نظیر: لئوناردو دی کاپریو، پل مک کارتنی، ژیزل بوندشن و جسیکا بیل آشنا شوید که برای حفاظت از حیوانات، حفظ منابع آبی، مبارزه با گرمایش جهانی و دیگر موضوعات زیست محیطی همپای هواداران محیط زیست فعال بوده اند.
و یا در این صفحه اسامی هنرمندان بسیار زیادی از سراسر جهان را می بینیم که برای نجات زمین و حفظ محیط زیست تلاش می کنند. به برخی از این نام ها توجه کنید: جیمز کامرون، پاملا اندرسون، ساندرا بلوک، تام هنکس، برد پیت، جان آبراهام، ژولیا روبرت، آنجلینا جولی، کامرون دیاز، شاهرخ خان، ناتالی پورتمن و ...
همچنین در اینجا نیز در سایت گاردین به نقش هنرمندان برای حفظ زمین اشاره شده است.
سمفونی کارون هشداری بود برای هواداران محیط زیست در ایران تا بدانند هنرمندان کشور تا چه حد از درک واقعیت های محیط زیست ایران فاصله دارند. امید که سمفونی کارون بهانه ای باشد برای دعوت هواداران محیط زیست از هنرمندان کشور برای حمایت و مشارکت در حفظ محیط زیست. اگر چنین شود و از پتانسیل موجود در بین هنرمندان کشور برای تولید آثار هنری مرتبط با محیط زیست و همچنین تبلیغ برای حفاظت از محیط زیست استفاده کنیم آنگاه سمفونی کارون می تواند به فرصتی تاثیرگذار برای کمک به حفظ محیط زیست وطن تبدیل شود.

Posted in: دسته‌بندی نشده