تغییر و تغییرات اقلیم

اولین سایتی که در گفت و گوی داغ سبز معرفی شد - و البته معرف حضور فعالان محیط زیست بود- سایت تغییر و تغییرات اقلیم بود. اینها صحبتهای بهروز حسنی مهمویی است:


سن:
30 سال

تحصیلات:
دانشجوی دکترای اقتصاد - در حوزه ی شبیه سازی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی تغییرات اقلیمی و توسعه ی پایدار

محل زندگی:
ملبورن - استرالیا

انگیزه:
هدف اصلی سایت تهیه و ارائه ی محتوای مستند و معتبر در حوزه ی تغییرات اقلیمی بر اساس آخرین مقالات علمی، خبرها، تحلیل ها و گزارش های بین المللی با تاکید بر مسائل مرتبط با ایران است. در کنار این هدف یکی از انگیزه های اصلی من ایجاد یک بستر مناسب برای شکل گیری یک شبکه ی اجتماعی از متخصصان اقلیمی پیرامون این سایت است که در سال سوم فعالیت سال که چند روزی است شروع شده به طور جدی تری دنبالش خواهم کرد.

بیشترین بازدید کننده در روز:
بیشترین بازدیدکننده ی سایت در یک روز حدود سه هزار نفر بوده اما در حالت عادی سایت به طور روزانه و متوسط صد نفر بازدیدکننده داره که حدود نیمی از اون ها افراد جدیدی هستند که غالبا از طریق موتورهای جستجو به سایت می رسند و نیمی دیگر مخاطبان مستمر سایت که برای مطالعه ی مطالب جدید به سایت سر می زنند

صحبت آزاد:
سایت تغییر و تغییرات اقلیم که این روزها به دنبال یک اسم جدید هم برایش می گردم در طی دو سال گذشته سعی کرده سه ویژگی رو حفظ کنه. اول اینکه تلاش کردم مطالب سایت بسیار جدید و در عین حال مستند باشه تا از این طریق کمبود محتوای فارسی در این حوزه تا حد امکان و توان جبران بشه. با اینکه سایت به طور متوسط روزی دو تا سه بار به روز میشه تلاش کردم هیچ مطلب علمی بدون مرجع معتبر نباشه و هر ترجمه ای به سند اصلی لینک داده بشه.

دوم اینکه محتوا ترکیبی از معرفی مقالات علمی، معرفی کتاب، خبرهای اقلیمی، نتایج مذاکرات جهانی، گزارش های سازمان های بین المللی، نقشه ها، نمودارها، کلیپ های تصویری و حتی نقدهای وارده به نظریه ی تغییر اقلیم و در عین حال به زبان ساده و نیمه تخصصی باشه تا از این طریق طیف گسترده تری از مخاطبان از محتوا استفاده کنند.

سوم اینکه به جز بخش ویژه ای که سایت در مورد دریاچه ی ارومیه داره و به طور مستمر با آخرین اطلاعات و داده ها در مورد ارتفاع و وسعت دریاچه به روز میشه  تقریبا مابقی مطالب سایت همگی به نحوی با تغییر اقلیم مرتبط هستند و این سایت رو تبدیل به یک پایگاه کاملا تخصصی در مورد تغییرات اقلیمی و پیامدهای اون کرده.
برای خود من جالب بود که چند نفر از اساتید دانشگاه های ایران در حوزه ی اقلیم شناسی، آدرس سایت رو به عنوان یک مرجع علمی روی صفحه ی شخصی دانشگاهی خودشون درج کردن که برای من باعث افتخاره.

در نهایت لازم می دونم اشاره کنم که یکی از آرزوهای من در دو سال گذشته این بوده که این سایت تبدیل به یک سایت گروهی بشه. روی همین اصل در فرصت های مناسب به صورت خصوصی و عمومی از مخاطبانم دعوت کردم تا در نگارش و تهیه مطالب سایت با من همکاری کنند و دوست دارم از این فرصت دوباره استفاده و این دعوت رو تکرار کنم. به همین منظور بخشی رو برای نویسندگان مهمان در سایت راه اندازی کردم که آماده ی انتشار دیدگاه های دوستان در حوزه ی تغییر اقلیم است. همیشه از نظرات و نقدها و پیشنهادات مخاطبانم برای بهبود سایت استقبال می کنم و از گفتگوی داغ سبز که این فرصت رو در اختیار من گذاشت هم بی نهایت ممنونم. امیدوارم این تلاش ها باعث افزایش آگاهی عمومی در مورد تغییر اقلیم به عنوان یکی از بزرگترین چالش های مردمان زمان ما و نسل های پس از ما بشه.

.

پ.ن. موج هفتم، تغییر اقلیم و کامنت های سایت