بخت با بختگان يار نيست !

حقابه ای که به دریاچه بختگان فارس اختصاص یافته بود درپی افزایش دمای منطقه تبخیر شد و بدین سبب حقابه نیز نتوانست دردی از این تالاب دوا کند. طی چند مدت اخیر اعلام شد که حقابه ای که برای دریاچه بختگان دومین دریاچه بزرگ ایران در نظر گرفته شده، رهاسازی شده و این دریاچه تاحدودی پرآب شده است.

در حالیکه مدت زیادی از اعلام این موضوع نمی گذشت کارشناسان حوزه محیط زیست اعلام کردند که این حقابه که حدود 40 میلیون متر مکعب است دردی از دریاچه دوا نمی کند زیرا کشاورزان بالادست از حقابه برای آبیاری زمینهای کشاورزی خود استفاده خواهند کرد.

در حالیکه کارشناسان از این امر اظهار نگرانی می کردند تمام پیش بینی ها درست از آب درآمد و این حقابه نه تنها دردی از تالاب دوا نکرد بلکه بار دیگر نگرانیهایی را برای کارشناسان به وجود آورد زیرا دریاچه بختگان چندمین سال است که به طور کامل خشک است.در این میان مقدار کمی آب که از حقابه اختصاص یافته وارد دریاچه شد طی چند روز اخیر به دلیل بالارفتن دمای هوا تبخیر شد و دریاچه بار دیگر به طور کامل خشک شد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان فارس در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: در سال جاری با طی هماهنگیهای صورت گرفته از سوی محیط زیست و وزارت نیرو حدود 40 میلیون متر مکعب حقابه برای دریاچه بختگان رهاسازی شد.

محسن جعفری نژاد بیان کرد: با وجود رهاسازی این میزان آب به دلیل اینکه دریاچه بختگان چند سال است که با خشکی دست و پنجه نرم می کند حقابه تخصیص یافته نتوانست باعث پرآب شدند دریاچه شود.وی ادامه داد: این میزان حقابه که حدود 40 میلیون متر مکعب است نمی تواند باعث پویایی و حیات دریاچه بختگان شود از این رو باید حقابه بیشتری در نظر گرفته شود.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان فارس اظهار داشت: در این مدت با توجه به رهاسازی آب قسمتی از این دریاچه تاحدودی آب دار شد اما طی چند روز گذشته به دلیل افزایش دما این میزان آب تبخیر شد و بار دیگر دریاچه بختگان به طور کامل خشک شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون میزان حقابه ای که برای احیای دریاچه نیازمند است، گفت: در حال حاضر طرح مطالعاتی میزان اختصاص حقابه برای بختگان در وزارت نیرو با هماهنگی محیط زیست در جریان بررسی است.جعفری نژاد همچنین بر ضرورت مدیریت مصرف آب در استان تاکید کرد و گفت: در این راستا ضروری است جهاد کشاورزی و سازمانهای مربوطه برای مدیریت مصرف آب در استان فارس اقدام کنند.

معاون محیط طبیعی محیط زیست فارس افزود: در حال حاضر 90 تا 95 درصد از آب در استان برای مصارف کشاورزی استفاده می شود که در این راستا نیز باید اقدامات لازم برای مدیریت آب انجام شود.

Posted in: دسته‌بندی نشده